sön 21 jan 2024, 20:56#828364Vad kostar egentligen transport från Norrland till södra Sverige per fub? Typ tåg eller med båt.
Det borde vara den maximala prisskillnaden i en fungerande marknad. Om det är mer prisskillnad än så kan man ju undra lite ..
SKOGSFORUM ARTIKEL
541 inlägg 159892 visningar 64 följer Svara, dela mm... Skogsekonomi
Virkespriser 2024
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

sön 21 jan 2024, 21:36#828373
Nu blir jag nyfiken. På vilka punkter?
Vedproducent skrev:jannee skrev:LOGISKT sett borde det INTE vara någon prisskillnad på virke från Norrland eller virke från Sydsverige.
EGENTLIGEN borde de i norr ha BÄTTRE betalt för sitt virke eftersom det oftast är av högre kvalitet.
När det gäller kvaliteten på sågad vara är jag idiotsäker, har nämligen lastat norrländskt virke men även virke från både mellersta men även södra delen av Sverige, och t. o. m. en enkel eller simpel chaufför kunde se kvalitetsskillnader.
Det sitter personer eller företag som verkligen skor sig på Norrländskt virke, är egentligen en vansinnigt absurd situation.
Till och med sågverken i södra Sverige går bra, så pass bra att de döljer sina övervinster med att köpa upp andra sågverk till överpris för att i ett senare skede lägga ned dem.
Vida är bara ett exempel.
Kronan rasar och påföljden blir följande.
Just nu får vi extra bra betalt för vårt virke, och orsaken är ENKEL, de kan inte längre importera billigt virke.
Till och med Södra som tjänar multum på sin pappersmassa, som de säljer i dollar, tänker eventuellt bygga ett nytt megasågverk i Kisa.
Sett som konstruktionsvirke och gran tror jag inte du får något sydsvenskt sågverk att hålla med dig. Då är sydsvensk gran på dom flesta punkter bättre.
sön 21 jan 2024, 21:46#828377
Det är generellt tyngre, starkare och bättre hållfasthet. Finns att läsa här.
https://www.svenskttra.se/trafakta/allm ... s-barrtra/
Hodal skrev:Vedproducent skrev:jannee skrev:LOGISKT sett borde det INTE vara någon prisskillnad på virke från Norrland eller virke från Sydsverige.
EGENTLIGEN borde de i norr ha BÄTTRE betalt för sitt virke eftersom det oftast är av högre kvalitet.
När det gäller kvaliteten på sågad vara är jag idiotsäker, har nämligen lastat norrländskt virke men även virke från både mellersta men även södra delen av Sverige, och t. o. m. en enkel eller simpel chaufför kunde se kvalitetsskillnader.
Det sitter personer eller företag som verkligen skor sig på Norrländskt virke, är egentligen en vansinnigt absurd situation.
Till och med sågverken i södra Sverige går bra, så pass bra att de döljer sina övervinster med att köpa upp andra sågverk till överpris för att i ett senare skede lägga ned dem.
Just nu får vi extra bra betalt för vårt virke, och orsaken är ENKEL, de kan inte längre importera billigt virke.
Till och med Södra som tjänar multum på sin pappersmassa, som de säljer i dollar, tänker eventuellt bygga ett nytt megasågverk i Kisa.
Sett som konstruktionsvirke och gran tror jag inte du får något sydsvenskt sågverk att hålla med dig. Då är sydsvensk gran på dom flesta punkter bättre.
sön 21 jan 2024, 22:30#828387
Fast där framgår att det gäller vid samma årsringsbredd. Beaktar man att medelårsringen i norr är kring 2-2,5 mm och i syd det dubbla, är virket från norra sverige av högre kvalitet.
Sågen i Iggesund köpte för några år sedan talltimmer från Småland. De ångrade sig. Kvaliteten var sämre än de kunde ana.
Vedproducent skrev:Hodal skrev:Vedproducent skrev:jannee skrev:LOGISKT sett borde det INTE vara någon prisskillnad på virke från Norrland eller virke från Sydsverige.
Fast där framgår att det gäller vid samma årsringsbredd. Beaktar man att medelårsringen i norr är kring 2-2,5 mm och i syd det dubbla, är virket från norra sverige av högre kvalitet.
Sågen i Iggesund köpte för några år sedan talltimmer från Småland. De ångrade sig. Kvaliteten var sämre än de kunde ana.
sön 21 jan 2024, 22:53#828390
Nja nu ska vi inte överdriva årsringstillväxten. Om trädet skulle vara 80 år med årsringsbredd 5 mm skulle stocken vara 80 cm grov. Så det är betydligt mindre årsringar i snitt. Självklart finns undantag men rent generellt är det som texten visar. Tallen däremot finns nog mer anledning till att värdesätta i norr än granen.
Hodal skrev:Vedproducent skrev:Hodal skrev:Vedproducent skrev:jannee skrev:LOGISKT sett borde det INTE vara någon prisskillnad på virke från Norrland eller virke från Sydsverige.
Nja nu ska vi inte överdriva årsringstillväxten. Om trädet skulle vara 80 år med årsringsbredd 5 mm skulle stocken vara 80 cm grov. Så det är betydligt mindre årsringar i snitt. Självklart finns undantag men rent generellt är det som texten visar. Tallen däremot finns nog mer anledning till att värdesätta i norr än granen.
mån 22 jan 2024, 06:29#828396Hodal, de ggr jag lastade virke i Norrland var huvudsakligen virke som skulle gå på export.
I Sydeuropa dit virket senare skulle levereras gjordes det tydligen panel men mest som fönstervirke.
Balustrand lastade nog i snitt ut 5 trailers i veckan, Färila sågverk - panelvirke, Nordanå sågverk - fönstervirke.
Sävar sågverk för transport av gods som senare spreds ut i Skåne och Småland.
I Sydeuropa dit virket senare skulle levereras gjordes det tydligen panel men mest som fönstervirke.
Balustrand lastade nog i snitt ut 5 trailers i veckan, Färila sågverk - panelvirke, Nordanå sågverk - fönstervirke.
mån 22 jan 2024, 09:26#828407
Sågad tall exporteras i stor utsträckning, eftersom vi inte bygger hus av tall längre. I Sverige säger byggnormerna ofta att konstruktionsvirke ska vara av gran, trots att tallens virke har bättre egenskaper, vilket kan läsas på den tidigare länkade sidan. Det är väl endast talltimmer klass 1 som betalas bättre än gran i stora delar av landet.
Mangan, vilken regel plockar du själv när du ska bygga? Den med 2 eller 5 mm årsring?
Nog OT. Några aktuella priser eller profetior?
jannee skrev:Hodal, de ggr jag lastade virke i Norrland var huvudsakligen virke som skulle gå på export.
Sågad tall exporteras i stor utsträckning, eftersom vi inte bygger hus av tall längre. I Sverige säger byggnormerna ofta att konstruktionsvirke ska vara av gran, trots att tallens virke har bättre egenskaper, vilket kan läsas på den tidigare länkade sidan. Det är väl endast talltimmer klass 1 som betalas bättre än gran i stora delar av landet.
Mangan, vilken regel plockar du själv när du ska bygga? Den med 2 eller 5 mm årsring?
mån 22 jan 2024, 10:06#828415
Hur blev det så här, att gran tog över tallens roll som byggmaterial? Jag har gissat att det berodde på att gran under lång tid (inte längre) helt enkelt
var billigare än tall och att man därför använder mer och mer gran. Men jag har ingen aning om det stämmer. Är det någon som har en bra uppfattning?
Hodal skrev:jannee skrev:Hodal, de ggr jag lastade virke i Norrland var huvudsakligen virke som skulle gå på export.
Hur blev det så här, att gran tog över tallens roll som byggmaterial? Jag har gissat att det berodde på att gran under lång tid (inte längre) helt enkelt
var billigare än tall och att man därför använder mer och mer gran. Men jag har ingen aning om det stämmer. Är det någon som har en bra uppfattning?
mån 22 jan 2024, 10:13#828416Vafrirfån kommer påståendet att tall var det rådanden byggmaterialet? Man har byggt med det som finns tillgängligt. om det så är ek, gran eller tall. Tall norröver, mner gran söderöver, ek södrast.
Granen isolerar bättre, väger mindre och är normalt rakare.
Självvald väg i egen skog
mån 22 jan 2024, 11:45#828430
Jag erkänner att jag inte kan mycket om detta ämne, så jag lyssnar och lär.
Det jag har växt upp med är att tall alltid har haft högre pris och framför allt att fin fura har ansetts ha en premium som gran inte kan nå. Det stämmer väl ändå att granen som andel i byggmaterial har ökat i Norden?
Mangan skrev:Vafrirfån kommer påståendet att tall var det rådanden byggmaterialet? Man har byggt med det som finns tillgängligt. om det så är ek, gran eller tall. Tall norröver, mner gran söderöver, ek södrast.
Jag erkänner att jag inte kan mycket om detta ämne, så jag lyssnar och lär.
Det jag har växt upp med är att tall alltid har haft högre pris och framför allt att fin fura har ansetts ha en premium som gran inte kan nå. Det stämmer väl ändå att granen som andel i byggmaterial har ökat i Norden?
mån 22 jan 2024, 17:04#828521Jag har varit med och renoverat två gamla hus med träfasader som satts upp tidigt 1900-tal. Båda fasaderna var av furubrädor och relativt välbehållna trots att de suttit uppe länge. På ena stället fanns även många uthus med gamla träfasader och även här av fura. En av fasaderna mot söder hade breda brädor av riktigt grovkvistig fura och av tid och väder rejält urtvättad rödfärg. Fasaderna av fura tål röta och väder bättre när de har stor kvist och kärnandel men kanske mer utmanande att måla? Hursom så borde furan vara ett gångbart fasadmaterial för att brädfodra hus även idag?
Huset jag bor i idag är byggt 1938 och har väggar av stående tretumsplank. De delar av plankväggen jag har sett verkar mestadels bestå av fura även om det finns enstaka gran också. Enkel och mycket varierad virkeskvalité över lag.
Huset jag bor i idag är byggt 1938 och har väggar av stående tretumsplank. De delar av plankväggen jag har sett verkar mestadels bestå av fura även om det finns enstaka gran också. Enkel och mycket varierad virkeskvalité över lag.
mån 22 jan 2024, 20:26#828564I begynnelsen byggdes förstås av det virke som fanns tillgängligt. Fanns det tall tillgängligt byggdes det av tall enligt min erfarenhet, såväl timmer och panel som snickerier. I t ex Jämtland timrades dock av gran, om det bara var gran som fanns i skogen.
Nu byggs det av gran i hela landet, även i talltrakter, men det handlar knappast om att granen har blivit ett på alla sätt bättre material, utan snarare om standardisering. Det brukar ibland sägas att tallens feta kärna är svårmålad, men det finner jag märkligt eftersom fönster är av fura, gärna kärnved, och alltid är målade. Moderna vattenbaserade akrylatfärger ska också målas på grundoljat virke enligt färgtillverkarna, så det verkar ju inte omöjligt att det funkar med lite fett virke.
Personligen föredrar jag tall framför gran till det mesta, men det är baserat på egna erfarenheter som grundas på lokal tradition. Byggkedjorna har en annan syn, och virkesköparna håller sig neutrala.
Nu byggs det av gran i hela landet, även i talltrakter, men det handlar knappast om att granen har blivit ett på alla sätt bättre material, utan snarare om standardisering. Det brukar ibland sägas att tallens feta kärna är svårmålad, men det finner jag märkligt eftersom fönster är av fura, gärna kärnved, och alltid är målade. Moderna vattenbaserade akrylatfärger ska också målas på grundoljat virke enligt färgtillverkarna, så det verkar ju inte omöjligt att det funkar med lite fett virke.
Personligen föredrar jag tall framför gran till det mesta, men det är baserat på egna erfarenheter som grundas på lokal tradition. Byggkedjorna har en annan syn, och virkesköparna håller sig neutrala.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).