mån 14 okt 2024, 10:06#858504Till jannee ! Om vi har misstanke eller har oro för att "de stora drakarna ska ta över eller bilda en osynlig kartell" kan vi ju påverka genom att sälja till mindre o stabila köpare eller sågverk (som betalar lika bra) !!
Så har jag gjort de senaste tio åren o är mycket nöjd med det.
SKOGSFORUM ARTIKEL
541 inlägg 162297 visningar 64 följer Svara, dela mm... Skogsekonomi
Virkespriser 2024
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

mån 21 okt 2024, 18:28#859162
Jodå. Finns t.o.m. en egen tråd om det:
Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr
MVH
Alias
Skogz skrev:Ingen som sett att Södra höjt idag?
Jodå. Finns t.o.m. en egen tråd om det:
Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 22 okt 2024, 12:15#859221Själv nöjer jag mig med lite brännvin och silverbestick.
tis 22 okt 2024, 12:20#859222Är det inte fortfarande ett prisdike i stora delar av Värmland om man jämför med de södra delarna och Götaland?
tor 24 okt 2024, 21:42#859466
Sen på tal om priser. Jag brukar sälja GROT ibland, och tänkte att jag för en gångs skull skulle sälja till den som betalar mest... Det är många som pratar om att de betalar så bra, men jag ser att vältorna de köpt ligger och man får ingen återkoppling när man ringt och ingen ringer upp...
Jag står nog snart med mössan i handen och ringer de som betalar sämre, men jag vet att man kan lita på.
Skogz skrev:LesterCGarreth skrev:Är det inte fortfarande ett prisdike i stora delar av Värmland om man jämför med de södra delarna och Götaland?
Jo fortfarande helt kasst.
Sen på tal om priser. Jag brukar sälja GROT ibland, och tänkte att jag för en gångs skull skulle sälja till den som betalar mest... Det är många som pratar om att de betalar så bra, men jag ser att vältorna de köpt ligger och man får ingen återkoppling när man ringt och ingen ringer upp...
Jag står nog snart med mössan i handen och ringer de som betalar sämre, men jag vet att man kan lita på.
ons 27 nov 2024, 09:09#863086Har ett avverkningsuppdrag på ca 2000 m3sk i Värmland i bra terräng och blivit erbjuden. Vad tror ni om prisbilden?
Gran/tall timmer. 1300 fub
Barr/björkmassa. 690
Bränsleved. 525
Säljaren står för avverkningskostnaden.
Om jag får förskott hur brukar det vara med ränta?
Köparen anlitar entreprenör för avverkning. Behöver jag kräva att någon typ av miljöhänsyn görs?
Gran/tall timmer. 1300 fub
Barr/björkmassa. 690
Bränsleved. 525
Säljaren står för avverkningskostnaden.
Om jag får förskott hur brukar det vara med ränta?
Köparen anlitar entreprenör för avverkning. Behöver jag kräva att någon typ av miljöhänsyn görs?
ons 27 nov 2024, 14:24#863110Var i Värmland har du skogen?
ons 27 nov 2024, 15:27#863119
E det nån seriös aktör/bolag så måste ju dom lämna miljöhänsyn enligt deras certifiering organ, likväl som att dom har entreprenörer som e certifierade så vet dom va som ska tas hänsyn till ute i terrängen.
Sen kan säkert du som markägare komma me egna synpunkter ifall du vill ha lämnad mer hänsyn än va certifieringen kräver
Ofelius skrev:Det är södra Värmland på näset
E det nån seriös aktör/bolag så måste ju dom lämna miljöhänsyn enligt deras certifiering organ, likväl som att dom har entreprenörer som e certifierade så vet dom va som ska tas hänsyn till ute i terrängen.
Sen kan säkert du som markägare komma me egna synpunkter ifall du vill ha lämnad mer hänsyn än va certifieringen kräver
ons 27 nov 2024, 15:36#863122
Om man inte är certifierad gör man som man vill då 😂😂
Lindveden skrev:Ofelius skrev:Det är södra Värmland på näset
Om man inte är certifierad gör man som man vill då 😂😂
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).