SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

541 inlägg 161690 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Rejäl  
Sandström87 skrev:Använder data från trading economics

Hade varit kul att se hur du räknat, kan du länka till någon Excelsnurra eller liknande?

Landshypotek Bank

Sandström87  
#857484De vill jag inte lämna ut, vill inte att forumägarna får se de då jag inte vet vems agenda dom jobbar utifrån

MAW  
Sandström87 skrev:Om man räknar baklänges utifrån priser på färdigsågat i världen, så får man fram att betalningsförmågan för sågverk vid industrigrind är ca 800kr/fub. Om nu sveaskog kan sälja sina köpta kubik med vinnst betyder de att sågverken kommer att förlora betydande belopp! Undra om Sveaskog håller på att mjölka ur Setra totalt? Undra hur mellanskog ser på saken?

Det verkar inte stämma alls eftersom jag ganska nyligen sålde en rotpost för 1150 kr/skogskubikmeter. Efter att jag fått betalt så ska skogen avverkas, transporteras till sågen och dessutom räknas om till fub. Betalningsförmågan måste ligga betydligt över 800 kr/fub vid industrigrind. 😉

Sandström87  
#857495Dom kanske äter av gammalt kapital för att hålla sågen med göra, och hoppas att de vänder i närtid. Dom tjänar nog knappast nå pengar på den affären

MAW  
Sandström87 skrev:Dom kanske äter av gammalt kapital för att hålla sågen med göra, och hoppas att de vänder i närtid. Dom tjänar nog knappast nå pengar på den affären

Det skulle innebära en förlust på kanske 700 kr/fub med ett försäljningspris för sågen på 800 kr/fub, ännu större furlust på det som inte är sågbart. Knappast troligt.

Indikationen jag fick när jag diskuterade priset på posten med ett annat sågverk än de som köpte var att de skulle såga rött på min post om priset gick över drygt 1100 kr/m3sk. Jag tror inte att de som köpte räknar med att gå back alls på rotposten.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#857507Man måste ta med i kalkylen att sågverken även får bra betalt för de >50% som inte blir trävaror. Massaflisen bör ju ge motsvarande 6-700 kr/m3fub och energiprodukterna ligger nog inte så långt efter. I alla fall inte för vissa sågverk.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#857511Jag har inte exakt koll på dom sågade priserna just nu. Men jag kan konstatera om vi nu tar Vida tex. Dom har år 2020, 2021, 2022 och 2023 en sammanlagd vinst på 9,8 miljarder kr. Deras virkesförbrukning bör vara cirka 3,5 miljon fub timmer per år och då totalt 14 miljoner kubik cirka. Så slår man bara ut vinsten på inköpt volym timmer så blir vinsten 700 kr fub i snitt på senaste 4 årsperioden. Så med det som kunskap och vetskapen att dom handlar i området med Sveriges högsta råvarupriser så har jag svårt att se hur någon kan tycka 800 kr fub är för mycket för timmer längre norrut.

Sandström87  
#857523Vida är mycke duktiga, dom har högre förädling i deras konsern och därmed allt som oftast bättre vinster än andra. Men för att ett sågverk ska leva vidare måste dom tjäna pengar.
Finns ju endel sågverk som drar ner kapaciteten nu för att inte förlora allt för mycke. Vänder konjunkturen nu kan de gå bra, men ja e rädd att de inte bottnat än.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#857528Vida har ju växt i produktionsvolym ganska mycket senaste åren. Dom 3,5 miljon kubik jag skrev är för lågt med nuvarande sågverk. Ser att dom själva skriver 5,3 miljoner kubik sågsortiment. Så då blir vinsten förstås lägre per inköpt kubik också. Vill bara förtydliga så det blir så riktiga siffror som möjligt.

WarPeter  
#857601Jag ser ingen tendens till mättnad. Det är många virkesköpare som söker kontakt nu och priserna i dessa trakterna har passerat 1500kr/m3fub om du har fint grantimmer.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857604Virkespriser påstås rymmas av personer som ryms i en taxi.
Bestämmer sig några för att sluta köpa och lägga sågverken i malpåse,
så blir det bekymmersamt för de som måste avverka

jannee  
#857605Vi bekymrar oss i onödan.
Så länge sågverken sågar och säljer med vinst fortsätter priserna att vara humana.
Det är efterfrågan på sågat virke och bevisligen har sågverken tidigare gjort rejäla övervinster, ja annars skulle inte Vida växt som de gjort.
Ser man till inflationen så är inte dagens priser speciellt märkvärdiga,
Hur många kubik behövde du avverka 1970 för att köpa en ny Volvo ?
Jämför detta med hur många kubik du i dag behöver avverka för att köpa en ny Volvo.
Du ska räkna med framskattat kapital.

Användarvisningsbild

Exilmas  
#857828För en helnovis inom skogliga affärer, kan någon ge lite insikt i hur priserna olika uppköpare erbjuder skiljer sig?

Det kommer att bli aktuellt att genomföra en avverkning efter fastighetsköp, troligtvis i vinter (Arvika kommun). Nuvarande fastighetsägare har sålt till Mellanskog. Följer bolagen varandra såpass i pris att skillnaden blir marginell, eller är det stora skillnader även inom samma geografiska område?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#857830Om det är slutavverkning som ska avverkas: stämpla en rotpost (stämpla=att en oberoende konsult mäter och markerar varje träd. Resultatet sammanställs i en stämplingslängd med upmätt volym och annan viktig information. Med hjälp av stämplingslängden tar du sedan in anbud från flera virkesköpare.)

Hushållningssällskapet erbjuder stämplingstjänster, inkl. biträde vid försäljningsprocessen. Oklar dock om de är antiva i västra värmland. Googla annars efter skogliga rådgivare (som inte äger egen industri).
Lycka till!

Axl  
#857831Du behöver begära pris från flera vid varje tillfälle för det är beroende på dagsform vem som betalar bäst.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).