SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

541 inlägg 161298 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

T18  
Skogsola skrev:Stora flöden som lämnar länet. Känns som toppen är nådd så jag har kontrakterat 1500m3. Jag vet naturligtvis inte. Min vi ska ändå börja på mitt om ett par veckor när nuvarande entreprenadjobb är klart.

Åsikterna går isär om att toppen vore nådd.
Det är väldigt mycket byggprojekt som börjar dra igång efter att räntan startat gå ner. Det finns ett kroniskt underskott efter två år av i princip noll byggande.
Säsongsmässigt så brukar även lumber futures gå starkt i okt-maj perioden, vilket vi precis går in i nu
Bild
Senast redigerad av T18 lör 21 sep 2024, 08:33, redigerad totalt 3 gånger.

Landshypotek Bank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856489Absolut! Även om det för dagen känns en viss mättnad i Värmland.

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogsola skrev:Absolut! Även om det för dagen känns en viss mättnad i Värmland.

Vad menar Du med "viss mättnad"? 😀

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856516T.ex att det har börjat bli fullt på vedgårdarna så att de har inkörningsstopp och kvoter igen.

Användarvisningsbild

nyrjoh  
#857149Fått pris nu på strax över 600 i fast pris norra dalarna. Inte så grov skog. Mest gran.

Användarvisningsbild

T18  
nyrjoh skrev:Fått pris nu på strax över 600 i fast pris norra dalarna. Inte så grov skog. Mest gran.

Hur mycket volym per hektar?

Användarvisningsbild

nyrjoh  
T18 skrev:
nyrjoh skrev:Fått pris nu på strax över 600 i fast pris norra dalarna. Inte så grov skog. Mest gran.

Hur mycket volym per hektar?

Ca 140

Användarvisningsbild

Elis76  
#857465Nu har även SCA höjt virkespriserna gällande från 1 oktober.
Kanske dags för en virkesprisjämförelse mellan: Billerud, Holmen, Norra, SCA, Stenvalls och Sveaskog för norra Sverige, exempelvis Luleå i BD-län.

https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#857466Spännande! Hur fick du reda på höjningen Elis? För det verkar inte som att SCA valt att skicka någon pressrelease eller nyhet om detta...

TS
Användarvisningsbild

joran  
#857471Forfarande efter höjning långt efter Sveaskog.

Användarvisningsbild

joran  
#857472Sveaskog betalar i hela Norr och Västerbotten 800kr/ fub för tall 835kr/ fub för gran, och 600kr/fub för barrmassan. Ev premier tillkommer.

Sandström87  
#857475Om man räknar baklänges utifrån priser på färdigsågat i världen, så får man fram att betalningsförmågan för sågverk vid industrigrind är ca 800kr/fub. Om nu sveaskog kan sälja sina köpta kubik med vinnst betyder de att sågverken kommer att förlora betydande belopp! Undra om Sveaskog håller på att mjölka ur Setra totalt? Undra hur mellanskog ser på saken?

Användarvisningsbild

T18  
Fredrik Reuter skrev:Spännande! Hur fick du reda på höjningen Elis? För det verkar inte som att SCA valt att skicka någon pressrelease eller nyhet om detta...

Står ”Gäller från 1 okt” på deras prislistor.
Gäller dock att man har gamla prislistan för att kunna se skillnaden

Användarvisningsbild

T18  
Sandström87 skrev:Om man räknar baklänges utifrån priser på färdigsågat i världen, så får man fram att betalningsförmågan för sågverk vid industrigrind är ca 800kr/fub. Om nu sveaskog kan sälja sina köpta kubik med vinnst betyder de att sågverken kommer att förlora betydande belopp! Undra om Sveaskog håller på att mjölka ur Setra totalt? Undra hur mellanskog ser på saken?

Baserat på lumber futures i Chicago?

Sandström87  
#857478Använder data från trading economics

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).