SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

531 inlägg 119466 visningar 65 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

JANERIKA  
#856340 Hej Sebastian
Du frågade efter om anbudet inkluderade averkning och transport.
Vad jag vet så står köparen för detta när man pratar rotposter.Så också i detta fallet.
Blev faktiskt uppringd i veckan av en virkesinköpare.
Bolaget ifråga är kända för att ogilla rotposter och leveransrotköp.Det är en indikation på att virkesmaeknaden är het.
Mvh

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

halvproffs  
#856425 Kontakt med 7bolag ingen ville blud på min rotpost. Antar att dom kommit överens att inte bjuda på rotposter och för att inte vilja ta ansvar utan lägga ansvaret på säljaren som vanligt 👎

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#856431 Kallas för kartell.
Mvh

isteskog  
halvproffs skrev:Kontakt med 7bolag ingen ville blud på min rotpost. Antar att dom kommit överens att inte bjuda på rotposter och för att inte vilja ta ansvar utan lägga ansvaret på säljaren som vanligt 👎

Tog in 4 anbud på min rotpost (tallskärm) och fick svar från samtliga!

Användarvisningsbild

halvproffs  
isteskog skrev:
halvproffs skrev:Kontakt med 7bolag ingen ville blud på min rotpost. Antar att dom kommit överens att inte bjuda på rotposter och för att inte vilja ta ansvar utan lägga ansvaret på säljaren som vanligt 👎

Fick till svar att dom köper inte rotposter😞

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  

Om det skulle vara så illa att bolagsaktörer / inköpare, gemensamt skulle ha kommit överens om att inte "bjuda" över varandra, i ett försök att stabilisera marknaden / sänka deras inköpspriser / få tillräckligt råvaruflöde, låter lite av en chansning.
Men om !
Då finns det ju bara en väg att gå för oss råvaruproducenter / skogsägare; Avverka inget, sälj inget !
Industrin behöver skog, NU ! Din skog kan vänta med att avverkas i nåt år. Det blir bara mer av den då !
Man kan undra vem som kan hålla ut längst med sina uppsåt ? !

jannee  
#856442 Virkesinköparna har stenkoll på varandra, inget tal om annat.
Det är det sågverksföretag som har störst brist på råvara som oftast är mest benägen att betala något mer än de andra.
Själv upplevt något sådant, den jag sålde till som också betalade bäst avverkade redan veckan efter att kontraktet vår påskrivet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856443 Här är det så livat så inköpare från samma företag bjuder över varandra

Användarvisningsbild

svampbob  
#856454 Hur är priserna i Finland? Här börjar det nu dyka upp båtlaster med massaved och flis från Finland. Jag har levt i tron att priserna är lite högre i Finland än här i Västerbotten.

#856458 Listpriser är en sak. Vad marginalkvantiteten för att kunna köra fabriken för fullt kostar får vi aldrig veta.

Robur Clivus  
Skogsola skrev:Här är det så livat så inköpare från samma företag bjuder över varandra

Du har ju verkligen örat mot rälsen i delar av Värmland Skogsola, kan du inte ge lite input vad du "hör på byn" för bra priser som betalas i de olika sortimentsklasserna, inga bolag behöver nämnas? Hur hanteras asp/björk?

#856467 Sågtimmer från 14 cm: 1300 kr /fub. Går med tåg till Småland.
Barrmassa: 700 kr/ fub. Går med båt till Tyskland eller tåg till Ö-vik. Asp och Björk har jag dålig koll på. I Värmlands egen industri är det däremot tvärstopp. Edanesågen har haveri på nya såglinjen och massabruken har fullt. Utan tågen vore vi snart nere på förkigsnivåer.

Robur Clivus  
Skogsola skrev:Sågtimmer från 14 cm: 1300 kr /fub. Går med tåg till Småland.
Barrmassa: 700 kr/ fub. Går med båt till Tyskland eller tåg till Ö-vik. Asp och Björk har jag dålig koll på. I Värmlands egen industri är det däremot tvärstopp. Edanesågen har haveri på nya såglinjen och massabruken har fullt. Utan tågen vore vi snart nere på förkigsnivåer.

Tusen tack för uppdatering! Kan du utveckla lite om den "egna" industrin i värmland? Kör Skoghall eget virke fullt ut nu? Nordic paper har ju bra betalningsmöjlighet med tanke på rörelsemarginal? Är det stora massavedsflöden med dagens prislista?

#856471 Stora flöden som lämnar länet. Känns som toppen är nådd så jag har kontrakterat 1500m3. Jag vet naturligtvis inte. Min vi ska ändå börja på mitt om ett par veckor när nuvarande entreprenadjobb är klart.

Användarvisningsbild

T18  
halvproffs skrev:
isteskog skrev:

Fick till svar att dom köper inte rotposter😞

Var det gammal granskog nära ett surdrog?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).