SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

531 inlägg 118222 visningar 65 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Victor97  
uffejohan skrev:Det är vad skogsägaren får!!!

Vem ska man ringa? Har endel energived som ligger utmed bilväg jag ska göra mig av med nu några mil söder om Jönköping

Landshypotek Bank

marcus1  
David S skrev:Vad tror ni är orsaken till att Södra bara höjer timmer så kraftigt men rör inte massavedspriset? Det är ju som bekant massan som Södra tjänar de stora pengarna på. Blir ju en del massaved vid slutavverkning också så klart som man räknat med.

De försöker nog köpa massaved med högre stock priser för att många stirrar sig blinda på stock priset och inte på helheten/stock utfallet.
Dessutom pinar de ju de privata sågverken som måste ta ur ladorna för att kunna konkurrera om råvaran och därmed försvagas i längden.

Tralsmo  
#828009 Där håller ja inte med.

Pinar dom privata sågverken gör dom inte.
Dom får in sina pengar övertid. De behöver man inte oroa sig för.
Det som är kruxet för dom är å få in tillräckligt med råvara i framtid som läget ser ut just nu.

Södra ligger efter på betalning av timmer å de gör att dom får svårt att köpa avverkningar.
De är hela saken. Då kommer de ju inte massa heller å flytet blir lidande.

Rotposter å lrk har södra inte en chans på ,,, ens nu.

Användarvisningsbild

Skogz  
#828082 Något som skulle vara intressant är att veta hur Sverige och kanske även Finlands åldersfördelning på skogarna ser ut.
Det påverkar ju priserna framöver betänkligt. Tillgängligheten av råvaran framöver

Användarvisningsbild

joran  
#828084 Enkelt, man ändrar bara på LSÅ, så vips finns det genast mera skog att avverka.
😀 😀 😀 😉 🌲

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#828092 Var kommer bilden ifrån @skogz?

TS
Användarvisningsbild

Skogz  
Fredrik Reuter skrev:Var kommer bilden ifrån @skogz?

Slängde ihop den själv. Bara som ett exempel

Användarvisningsbild

Elis76  
#828098 @Skogz ~ Var finns källmaterialet? Du behöver hänvisa till en trovärdig källa.

Användarvisningsbild

Skogz  
Elis76 skrev:@Skogz ~ Var finns källmaterialet? Du behöver hänvisa till en trovärdig källa.

Bilden är fiktiv

Användarvisningsbild

joran  
#828103 Man kan även gallra ändå hårdare och hävda natur kultur eller hyggesfritt skogsbruk👍😁😉

Användarvisningsbild

Elis76  
#828107 Här finns trovärdig statistik över de fyra nordliga länen som har utarbetats av Norra Skog.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/politik-och-paverkan/skogen-och-manniskorna

Användarvisningsbild

joran  
#828110 Visst är det bara statistik på privat skog?

Användarvisningsbild

Elis76  
joran skrev:Visst är det bara statistik på privat skog?

Vet ej, jag har inte bläddrat desto mer i materialet så jag kan inte svara på den frågan.

Användarvisningsbild

joran  
#828113 Men du vet att den är trovärdig?

Användarvisningsbild

Elis76  
joran skrev:Men du vet att den är trovärdig?

Vad tror Du själv?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).