SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Virkespriser 2024

511 inlägg 108595 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Guld och skogar  
#845929 Flera väldigt intressanta saker i rapporten och webinarium, 1. Det är verkligen virkeskris, det nämndes vid flera tillfällen och på webinariumet så de direkt oroliga ut. 2. I norr "prisdiket" kan man inte lita på virkesprislisterna, avslut sker till ca 50% premium så aktörerna där vill ge ett sken av de håller priserna men det gör de inte, tvärtom. 3. Oscar pratar om att virkespriserna inte stigit lika mycket som massapriset, jag kan inte se att det stämmer givet punkt nr 2, plus att Oscar i förra rapporten skrev ett helt stycke om att industrin enbart får 50% av listpriset på massa. 4. Det verkar vara en sur fastighetsmarknad, intervjuerna med med mäklarna (översatt ifrån mäklar lingo) få investerare som köper, grannen kanske kan köpa vid bargain pris.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

Robur Clivus  
#846101
Guld och skogar skrev:Flera väldigt intressanta saker i rapporten och webinarium, 1. Det är verkligen virkeskris, det nämndes vid flera tillfällen och på webinariumet så de direkt oroliga ut. 2. I norr "prisdiket" kan man inte lita på virkesprislisterna, avslut sker till ca 50% premium så aktörerna där vill ge ett sken av de håller priserna men det gör de inte, tvärtom. 3. Oscar pratar om att virkespriserna inte stigit lika mycket som massapriset, jag kan inte se att det stämmer givet punkt nr 2, plus att Oscar i förra rapporten skrev ett helt stycke om att industrin enbart får 50% av listpriset på massa. 4. Det verkar vara en sur fastighetsmarknad, intervjuerna med med mäklarna (översatt ifrån mäklar lingo) få investerare som köper, grannen kanske kan köpa vid bargain pris.


Måste erkänna att tiden vi befinner oss i nu är nog den mest svåranalyserade perioden i alla fall i min aktiva karriär, många indikatorer pekar åt helt olika håll. Uppenbart vi har virkesbrist med rådande efterfrågan, men sen spretar det. På Danske banks ekonomer och iallafall min bedömning av konsensus i affärspressen och tyckareliten, menar att vi redan genomlevt lågkonjunkturen och nu är på väg upp igen? De flesta tillgångar värderas med högre multiplar än 1929 och 2000 toppen. USA verkar vara inne i en större husbubbla än 2006 när man kollar på nyckeltal och den covid-boom som initierades med husbyggen börjar toppa ut med "Completed homes". Mäklare jag pratat med gällande skogsaffärer säger att det är milsvid skillnad mellan säljare och köpare på många objekt, är det inte grannar som konkurrerar så blir det sällan affär, trots dagens virkespriser. Jag ska ärligt säga att jag nog aldrig varit mer ödmjuk i min syn på vart detta tar vägen men magkänslan just nu är ändå att lågkonjunkturen (som alla säger vi vänt upp ifrån) inte ens har startat! Men som sagt, det är osäkert delux därute

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Badger  
#846109 Jag är inte den som läser prislistor hela tiden, men ser man till den stora trenden så är mitt tips att den nuvarande prisnivån på timmer kommer att hålla i sig så länge Ryssland krigar och ställer till elände så att de är helt borta från marknaden. Det höga trycket med att avsätta skogsmark för olika former av artskydd eller klimatåtgärder verkar också påverka så att den totala ytan som kan brukas minskar. Lägger man sedan till olika trender för att det gallrats för hårt och så vidare så verkar det som att virkesvolymen på marknaden kommer att vara lägre. Om sedan konjunkturen är på väg upp så kommer det troligen att byggas mer igen. Minskade utbud och samma eller högre efterfrågan = stigande priser.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

simonarvestrand  
#846128 Känns spontant som man borde kunna förhandla upp priser en del , suget efter virke verkar vara brutalt just nu .
i förra veckan fick jag ett samtal där en inköpare ( va rätt upptagen så jag lyssnade inte riktigt på vem han va ) , han hade fått nys om
att jag köpt en markplätt på 50ha i västerbotten och frågade om jag tänkt avverka något i höst.
till detta skall man då veta att ägandeskiftet inte ens är klart än utan görs om två veckor.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Bond.J  
#846603 Hamnade i likviditetsbrist pga ett svårt jordbruksår -23, så jag fick nu släppa drygt 1000 m3 slutavverkning. Oröjd rest/skräpskog på dålig mark som kräver sommar a la 2018, eller -20 i flera veckor utan snö. Krokiga kvistiga korta tallar, och granar som stannat i växten med typ 25 cm i brösthöjd, samt en del björk. Låg timmerandel, sannolikt ganska mycket bränn och gbb-ved som ska drivas av köparen men tillfaller mig utan kostnad vid bilväg. Jag väljer och snitslar vilka träd som lämnas som fröträd. Broar måste byggas över breda diken och typ 500 m köravstånd till huvuddelen av volymen. Ett norrlandsföretag som köpt det här i södra prisdiket som LRK för 640 kr/m3fub(verklig). Skulle aldrig sälja riktig skog för dessa priser men:

Vad tycker ni, har jag sålt mig för billigt, eller ska jag vara nöjd?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

isteskog  
#846622 Låter rimligt tycker jag!

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

jannee  
#846640 Någon uppgift om avverkningskostnaden, för den lär inte bli direkt liten.
Det är nettot av nettot som i slutänden är det intressanta eller viktiga.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

isteskog  
#846654
jannee skrev:Någon uppgift om avverkningskostnaden, för den lär inte bli direkt liten.
Det är nettot av nettot som i slutänden är det intressanta eller viktiga.

LRK= Leveransrotköp= Netto framme vid väg!

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Bond.J  
#846700
jannee skrev:Någon uppgift om avverkningskostnaden, för den lär inte bli direkt liten.
Det är nettot av nettot som i slutänden är det intressanta eller viktiga.


Förlåt, jag förkortade Leveransrotköp till LRK, som vi brukar säga här. Det betyder ett fast netto per m3fub rakt över alla sortiment. Utom brännveden i detta fall, som de lämnar vid bilväg utan kostnad för mig. Brovirke avräknas också, även om det inte tas med till industri.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

alias  
#846703
Bond.J skrev:
jannee skrev:Någon uppgift om avverkningskostnaden, för den lär inte bli direkt liten.
Det är nettot av nettot som i slutänden är det intressanta eller viktiga.


Förlåt, jag förkortade Leveransrotköp till LRK, som vi brukar säga här. Det betyder ett fast netto per m3fub rakt över alla sortiment. Utom brännveden i detta fall, som de lämnar vid bilväg utan kostnad för mig. Brovirke avräknas också, även om det inte tas med till industri.


Det låter ju som att bruttovärdet på virket borde hamna på uppåt 800 kr/m3fub för det virke som köparen faktiskt kan tillgodogöra sig, om du får betalt för kvarlämnat brovirke m.m. och dessutom slipper betala någon avverkningskostnad på brännveden som du behåller (en inte obetydlig del sv totalvolymen av ditt första inlägg att döma).

För att vara något som beskrivs som dålig skog och med svåra drivningsförhållanden så tycker jag det låter helt OK - särskilt om du har behov av likviditetstillskottet i närtid.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2024

jannee  
#846713 Tycker det verkar vara ett riktigt bra pris eller avtal.
Bara till att tacka och ta emot.
Ex. För tre år sedan hade jag bara inte trott att ett sådant bra avtal ens varit sant.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Torbjörn Johnsen  
#846920 Mellanskog gör en rejäl höjning av virkespriserna. Plus 100kr/m3fub för grantimmer och 50 kr för massaved. Priset på energived höjs till 490 kr/m3fub och premien för slutavverkningar förlängd. Samt ny timmerpremie om 80 kr/ fub för leveransvirke. Prisskillnaden mellan södra och mellersta Sverige är i princip utraderad. Nu finns istället ett ”prisstup” i norr om man tittar på föreningarnas prislistor. 150kr mer per fub för barrmassaved i Härjedalen än i Jämtland. Nu måste Norra göra något åt sin prispolitik. Norras listpris för grantimmer ligger på 450 kr/m3fub. 40 kr lägre än vad Mellanskog betalar för energiveden. Det måste väl ändå vara totalt ohållbart?

https://www.mellanskog.se/nyheter/mella ... h-premier/

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#847045 Det är inte bara Norra som draggar, alla bolagen verkar släpa efter.
Handelsbankens råvaruanalytiker skruvade på sig när han fick frågan vid bankens senaste webinarium vad prisskillnaden kunde tänkas bero på. Utan att han sa det rakt ut menade han att i Norra Sverige finns det tre dominanter: SCA, Holmen och Sveaskog med stora egna skogsinnehav som trycker ner priserna.

Hursomhaver, nu börjar prisskillnaden bli besvärande - alla bolag i Sverige säljer på samma marknad.

https://www.sca.com/siteassets/skog/salja-virke/virkesprislistor/mars-2024/ornskoldsvik/bg24-01.pdf

https://www.stenvalls.se/wp-content/uploads/2023/02/Virkesprislista-F06231-1.pdf

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#847055 Lägg gärna in Sveaskogs prislista oxå🌲👍

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

joran  
#847058 https://www.sveaskog.se/globalassets/sk ... 024-05.pdf

Provar själv😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).