Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

353 inlägg 104711 visningar 37 följer Svara, dela mm...   

Re: Köpa skog eller aktier

Robur Clivus  
Alvarsson skrev:Följer dig i mycket av vad du skriver, men i ditt scenario med stigande räntor, vad är det som driver på inflationen i detta scenario?

Ja, det är den svåra frågan jag brottas med själv också, därför är det extremt viktigt att man inte låser sig vid scenarion utan är snabbfotad, när kartan och verkligheten skiljer sig är det alltid verkligheten som har rätt. Men ska försöka förklara hur jag tänker.

Västvärlden släppte guldmyntfoten och Bretton woods 1971, https://www.federalreservehistory.org/e ... ility-ends
Då återgick vi till ett valutasystem baserat på FIAT, https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_money , Detta är inget nytt i historien, detta system har använts under årtusenden, men alla försök har alltid slutat i hyperinflation innan man behövt överge systemet, systemet har aldrig fungerat under längre tidsperiod än några decennier. Detta är grunden jag gissar på inflationsscenario istället för deflation. Jag tror systemet/marknaden försökte söka jämvikt 2008-2009, detta tilläts inte utan man pumpade in pengar och förändrade regelverk för att hålla bankerna vid liv. Inga problem löstes utan man sköt upp det oundvikliga och bara byggde upp ännu större obalanser. Nu är det kanske dags igen, skulle vi låta systemet ha sin gång hade vi upplevt extrem deflation även nu, men jag tror inte centralbanker kommer tillåta detta, har man en digital sedelpress och extremt dyra åtaganden och löften till befolkningen så tror jag man kommer ta den pengatryckande vägen även om det kommer vara deflationstendenser som skrämmer igång detta. Alla politiker, företag, kapitalägare klarar inflation bättre än deflation, inflation drabbar vanligt folk värst. Detta i kombination med demografi i väst, statskulder, välfärdslöften, avglobalisering, underinvesterat inom olja och råvaror, så är iallafall min grundtes att vi kommer uppleva kort deflation när lågkonjuturen drar igån, svaret på detta kommer generera extrem inflation och driva räntor.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Hodal  
Robur Clivus skrev:
Hodal skrev:
jannee skrev:Man ska syssla med det man är bra på.
Det man har intresse för gör oftast att man omedvetet förkovrar sig och resultaten bli då därefter.
Skog handlar mer eller mindre om ett långsiktigt ägande eller förvaltade.
Aktier är både och, är du duktig kan du daytrada, men även inhandla aktier med hög utdelning.
Desto mer insatt du är desto bättre blir det ekonomiska resultatet.
Sedan finns det en stor grupp skogsägare som inte direkt räknar på det ekonomiska utfallet, utan det är just känslan att äga och bedriva skötsel av egen ägd mark = ett sätt att bara leva.
MEN det kan vara minst lika intressant och spännande att följa aktiekurserna och se hur värdet på investeringarna förändras.
Den STORA fördelen med aktier är att du SNABBT kan frigöra kapital.
Den stora NACKDELEN är att du även snabbt kan förlora stora belopp.
Riktigt långsiktigt är nog ägandet av skog/skogsmark mer säker investering än aktier.

Håller med om det mesta, men är tveksam till om skogsägande, dvs ägande av den oförädlade råvaruproduktionen, kommer att vara mer lönsamt än aktieägande, där man i genomsnitt ligger på en högre förädlingsnivå. Det brukar inte vara råvaruproducenterna som gör de stora vinsterna. Men den som lever får se.

Robur, vad tror du om framtiden för
- aktier
- räntor
- priser på timmer och massa
- kronkursen

Jag tycker själv att det oå alla sätt är oerhört svårt att förstå vart världen är på väg.

Håller med, är extremt svårt att sia framtiden just nu.

Men min syn just nu

Aktier: På index nivå, just nu högre värderingar än 1929 i många västländer, extremt hög risk och historien emot sig. Enda bransch som är historiskt billig är råvaruaktier, men är vi på gång in i lågkonjuktur/depression närmsta åren så kommer även dessa krascha. Omallokerat portföljen mot sektorer inom basen i Maslows behovshierarki som svarar bra i ett framtida inflationsscenario men med försämrad köpkraft.

Räntor: Jag tror vi satte räntebotten i Juli 2020 som avslutade den fallande räntetrend vi varit i sedan September 1981. Nu har vi kanske 30-40 år med stigande räntetrend att se fram emot (kommer påverka alla värderingar av tillgångar).

Priser på timmer och massaved: Extremt svårt. Men ser vi på timmer och väst så tror jag att vi kommer ha extremt mycket lägre efterfrågan/byggande än om man jämför senaste 15 åren, stigande räntor ihop med demografin i de största länderna i väst kommer leda till extremt lågt byggande kommande årtionden detta ihop med krympande reallöner, (Kan trä ta större marknadsandel kan det kompensera). Sedan hänger mycket på hur Kina och Rysslands relation kommer utvecklas, låter man Kinesiska bolag bygga industri i Ryssland kan vi nog se ett extremt överutbud på marknaden, inget som händer imorgon men på 5-10 års sikt. USA och Kanada har nu större bostadsbubblor än 2006 enligt historiska nyckeltal, den kommersiella sidan är ett blodbad, kontorsfastigheter går i konkurs på löpande band och säljs till motsvarande 10% av värdet som betalades 2021, de mindre bankerna kommer inte fortsätta absorbera dessa förluster länge till. Kina upplever också sin fastighetskrasch, Kineser har köpt flera lägenheter per familj på spekulation, finns enligt många bedömare flera 100 miljoner lägenheter i överskott mot befolkningens behov, detta ihop med deras katastrofala demografi där de kommer halvera befolkningen på längre sikt.

Massaved är svårt, säger pass på den.

Kronkursen: Svårt, jag tror vi fortfarande har en extremt övervärderad fastighetsmarknad på både kommersiella och privata sidan, att vi sedan är ett av världens mest skuldsatta land per capita gör nog att det kan bli tryck neråt om fastighetspriser fortsätter falla, läs gärna utländska analytikers syn på Sverige och de frågor de ställer på investerardagar, de är ganska oroliga. Tillägg, många västländer har extrema problem som kan leda till valutapress även i tex Euro och Dollar, ingen tillfällighet att världens centralbanker mer eller mindre köper upp allt guld de kommer över de senaste åren, de förstår vart vi är på väg. USA kör budgetunderskott på 6% av BNP i "högkonjuktur", räntekostnaderna på deras skuld är nu större än vad de lägger på försvaret.

Tack för en gedigen (men inte särskilt upplyftande) analys!

Robur Clivus  
#848494 Nej kanske inte så upplyftande, men viktigt att ha med sig att det är sjukt svårt att gissa framtiden och blir nästan alltid fel, så man behöver nog ha ett par scenarion i huvudet som man ser som troliga, och inte gå all in på något. Det viktiga är ju hur man hanterar sin egen risk och är bekväm med den nivån för olika utfall.
Sedan finns det uppsidor med framförallt sänkta tillgångsvärderingar, se till exempel husmarknaden i både USA och England, där har huskalkylen för de yngre generationerna blivit nästan helt omöjlig de senaste åren, och detta börjar bli ett stort problem när stora grupper tappar förtroendet för ekonomin och att de tappar framtidstro.

Alvarsson  
#848543 En problemställning som tycker är intressant och kan va starten på en världsdepression är USAs och Japans enorma skuldsättning. Hur ser ni på denna potentiella risk?
https://www.ui.se/landguiden/statistik/ ... countries=

Robur Clivus  
#854323 Kryper upp från potatiskällaren och undrar hur fördelningen ser ut, hur många äger fysiskt guld och silver? Svara gärna nej om man inte äger. (Om nej, du behöver inte förklara i tråden! )

aho  
#854331 Nej

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854332 Ja, två ringar och en medalj 😀

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854335 Nei

jannee  
#854337 Man ska ALDRIG lägga alla ägg i samma korg.
Ett gammalt ordspråk som fortfarande äger sin riktighet.
Handla med aktier och att vara novis är mer än riskfyllt.
Skog kan också vara riskfyllt men är inte lika chansartat, dock betydligt mer arbetsintensivt, då fysiskt.
"Rätt" aktiefonder är dock bevisligen betydligt mer lönsamt än att äga skog.
Själva har vi 50/50.
Alltid investerat gårdens utdelning (överskott) i aktier.

#854340 Men har du eit eksempelvis eit globalt aksjeindeksfond så eige du jo egentlig små delar av veldig mange ulike selskap, så èin eige litt av kvart. Eg er ellers enig med deg om og spre investeringane men for den vanlige mann trur eg det er enklast med indeksfond eventuelt litt i obligasjonar og sparekonto. No er dette eit skogsforum og Sverige er store innan skogbruk så då er det naturlig at skog og blir nevnt.

jannee  
#854341 Robur har en aktiefond som startade någon gång på 70 talet.
Den som då sparande 500 kr/mån i den fonden och så kontinuerligt fortsatt har idag ett värde ÖVER 55 miljoner.
Roburs ny teknik har för oss varit "rätt" positiv.
Att äga aktie eller fonder MÅSTE var ett långsiktigt sparande likväl som att äga skog.
Däri ligger det egentligen inga skillnader, skogen här i söder har under de senaste 6 åren verkligen genomgått ett stålbad, med denna granbarkborreexplosion. även aktiemarknaden har sina ordentliga nedgångar.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#854348 För mig har skog, fonder o sparande varit hörnstenarna. Köpte skog billigt ( min kusin sa redan då vi köpte vår senaste för 14 år sedan att; - " Det fattas en nolla på priset ! " ) med rel. högt skogsbestånd.
Varit aktiv med placeringar under alla de år jag haft fonder o kan inte klaga på tillväxten.
Och sparandet har verkligen kunnat skjuta i höjden under senare år. För med låga utgifter o en inkomst som ligger strax under eller över 50k netto / månad, skapar möjligheter. Speciellt nu när jag blir 66 nästa år, då inkomstskatten sjunker, statsskatten sjunker ( enligt löfte om höjd uttagsnivå ), slutbetalda lån etc. Har planerat att jobba fram till 69, då vi inte får inneha en fast tjänst längre. Så dessa sista 3,5 åren kan bli mycket gynnsamma ur sparandesynpunkt. Och att då inte behöva röra skogen alls utan bara ha tillväxt på 2 av dessa 3 hörn, känns tryggt.

jannee  
#854383 En klasskamrat till mig dog för några år sedan.
Han var en liten udda person, av den orsaken var vi ganska bra kompisar, framförallt i ungdomen.
Han kallades för fimpen, var alltid den som frågade om han kunde få fimpen när man rökte, ja han rökte om han själv slapp betala.
I alla fall blev han sågverksarbetare efter skolutbildningen och var så enda tills sågen lades ned för några - kanske 10 år sedan.
Ungkarl som bodde i en liten stuga och gjorde absolut inget väsen av sig, levde sparsamt hans dyraste inköp var nog datorn som han tidigt började nyttja annars var cykel eller moped hans fortskaffningsmedel.
Hur som helst brukade jag då och då hälsa på honom, man fick ta med sig en stubbe och några folköl eftersom han aldrig hade något att bjuda på.
På hans begravning var vi få, hans syster med hennes familj och vår familj.
Men hur om helst, något år senare mötte jag Fimpens syster och vi pratade då lite om hennes bror och då nämnde hon något som INGEN hade haft en aning om.
Nämligen att hans systerdotter, för övrigt Fimpens älsklingsbarn, fått ärva över 50 miljoner i olika aktier.
Detta var vad Fimpen lyckats spara ihop på sitt sågverksarbetande och investerande i aktier.

#854392 Bra historie, i Norge inntil ganske nylig var skattelistene offentlige dei som hadde så og så mykje kom i avisene og ellers låg skattelistene på internett. Sånn er det tydelegvis ikkje i Sverige.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).