Skogsekonomi

Är det läge att binda räntan nu?

37 inlägg 5884 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det läge att binda räntan nu?

Clash  
#833264 Ett bättre svar är ( jag är lite trött). Det är realränta som är intressant. Ränta minus inflation. Om räntan är 6% och inflation 9% så tjänar du 3% på att låna.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Bond.J  
#833269 Tack! Men det förutsätter att räntan är lägre än inflationen, vilket ju inte alltid är fallet. Hur det ser ut framåt vet ingen heller.
Dessutom trodde jag att vi diskuterade lånen på skogsfastigheten, och tänkte lite insnöat att det kopplades till inkomsterna från densamma. Löner utifrån, eller andra kapitaltillgångar skiljer ju från person till person.

Nåväl! Virkespriserna har ju realt sett sjunkit. Även om jag inte vill sälja avverkningar till dåliga priser, har jag periodvis varit tvungen för att klara räntan. Pengar till extraamortering verkar aldrig dyka upp(i verksamheten), fast jag snålat på småländskt vis.
Vi kanske lever i olika verkligheter, eller jämför äpplen med älgkött, och det kanske är därför jag inte förstår ert resonemang?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833271 Vad är det du inte förstår?

Användarvisningsbild

Clash  
Bond.J skrev:Tack! Men det förutsätter att räntan är lägre än inflationen, vilket ju inte alltid är fallet. Hur det ser ut framåt vet ingen heller.
Dessutom trodde jag att vi diskuterade lånen på skogsfastigheten, och tänkte lite insnöat att det kopplades till inkomsterna från densamma. Löner utifrån, eller andra kapitaltillgångar skiljer ju från person till person.

Nåväl! Virkespriserna har ju realt sett sjunkit. Även om jag inte vill sälja avverkningar till dåliga priser, har jag periodvis varit tvungen för att klara räntan. Pengar till extraamortering verkar aldrig dyka upp(i verksamheten), fast jag snålat på småländskt vis.
Vi kanske lever i olika verkligheter, eller jämför äpplen med älgkött, och det kanske är därför jag inte förstår ert resonemang?

Har värdet på din fastighet ökat eller minskat sedan du belånade den? Hur mycket skulle du behöva låna för att köpa den idag?
Jag har lån på både hus och skog. Jag kommer att amortera på skogen nu för mina rörliga lån svider något djävulskt. Dock är både hus och skog värda nästan det dubbla sedan jag köpte.
Eller omvänt så har pengarnas värde för att köpa hus och skog minskat med hälften. Inflation på hus och skog.

Men jag skulle aldrig avråda någon från att amortera.

Användarvisningsbild

Bond.J  
#833324 Jamen, då tänker i alla fall du och jag lika! Amortera lånen eftersom räntan kostar för mycket. Är ju exakt så jag tänker!
Det är kalkylen över att det är bättre att ha kvar lånen tills inflationen amorterat bort dem, som jag inte förstår. När inflationen ökar i min lilla värld, så stiger räntan tillsammans med allt annat som måste betalas, och det blir MINDRE pengar kvar att amortera med, inte mer. Om fastighetens värde stiger eller sjunker påverkar däremot inte lånets storlek. Där ramlade jag av igen...

Nu skulle ju tråden handla om det är läge att binda räntan, inte en ekonomiskola för mig som inte förstår. Jag tror att räntan kommer att gå upp, om ni vill veta vad jag tror. Men det kommer att variera upp och ned. Gör det ni tror på, fatta ett beslut och gå vidare. Jag tankar traktorn när värdet av det jag ska göra överstiger kostnaden, inte när jag tjänar maximalt. Då skulle jag inte få mycket gjort!

Umea  
#833338 Oavsett om man är intresserad av ekonomi eller inte så kan jag rekommendera rika tillsammans forumet.

https://rikatillsammans.se/forum/

Där finns det en del matnyttigt att läsa eller att lyssna på.

Hoppas ni alla får vara friska och får njuta av en fin vår. Hälsningar från Umeå

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Clash skrev:
Men jag skulle aldrig avråda någon från att amortera.

Håller nästan helt med dig, i alla fall när det gäller att se lån som något som ska betalas tillbaka.
Men jag anser att det faktiskt finns tillfällen där man kan rekommendera att pausa amorteringen.
Jag pausade själv amorteringen på en del av mina lån när jag band dom för snart fyra år sedan.
Anledningen till det är att jag trodde på sämre tider och ville bygga upp en lite större buffert, för hur det än är så i bra tider är banken alltid bered att låna ut mer, går det däremot sämre håller dom betydligt hårdare i pengarna.
Och i mitt fall var det en bra affär, då pengarna jag skulle amortera i dag sitter och tickar ränta på ett sparkonto, en ränta som faktiskt är högre än den bundna låneräntan. Ibland har man tur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).