Skogsekonomi
Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?
ons 27 jun 2018, 19:25#516273Installationskostnader 6-7 ggr dyrare än vindkraft

ons 27 jun 2018, 19:38#516276En deltidsbrandman berättade i vintras att de skulle få utbildning på brand i eller under solceller.
Tillsvidare gällde maximal försiktighet, fick knappt spruta vatten!
Läste nyss i Borås tidning reportage om solcellsbrand och några ord om risker.
Man kan undra om försäkringsbolagen har räknat med att bränder i eller under solceller kan komma att släckas mindre effektivt pga risken med elen?
Man kan undra om försäkringsbolagen har räknat med att bränder i eller under solceller kan komma att släckas mindre effektivt pga risken med elen?
ons 27 jun 2018, 20:07#516277
Men livslängden av solcellsanläggningar är betydligt högre. Vindkraftverken behöver dessutom mycket mera service.
Ingreppet i naturen vid bygge av vindkraftverk är mycket större. Solceller monteras oftast på befintliga byggnader (jag tycker att man skulle förbjuda montering på åkermark)
bgsentr skrev:Installationskostnader 6-7 ggr dyrare än vindkraft
Men livslängden av solcellsanläggningar är betydligt högre. Vindkraftverken behöver dessutom mycket mera service.
Ingreppet i naturen vid bygge av vindkraftverk är mycket större. Solceller monteras oftast på befintliga byggnader (jag tycker att man skulle förbjuda montering på åkermark)
ons 27 jun 2018, 20:25#516280
De första solcellsinstallationerna var inte så lyckade ur brandsynpunkt för då gick det högspänning mellan panelerna. Nu monteras det med låg spänning fram till växelriktaren.
bgl skrev:En deltidsbrandman berättade i vintras att de skulle få utbildning på brand i eller under solceller.
De första solcellsinstallationerna var inte så lyckade ur brandsynpunkt för då gick det högspänning mellan panelerna. Nu monteras det med låg spänning fram till växelriktaren.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?
ons 27 jun 2018, 20:41#516282Låg spänning ?? De är i allafall ett par hundra volt DC ut panelerna, ner till omriktaren då ofta genom takgenomföringar.
Så jag förstår att brandkåren har en viss tvekan att ösa på vatten, den vanliga elen går alltid att bryta
Så jag förstår att brandkåren har en viss tvekan att ösa på vatten, den vanliga elen går alltid att bryta
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
ons 27 jun 2018, 20:43#516283
För samma effekt så blir de absolut så
Hema skrev:Borde inte lägre spänning betyda högre ström, om samma effekt ska utvinnas enligt U=R*I?
För samma effekt så blir de absolut så
tor 28 jun 2018, 07:06#516311Hej!
Vindkrftverken som planeras här runt omkring beräknas producera 12 000 000kwh per år vardera, hur stor yta av solpaneler går det åt för att producera samma antal kwh under samma tid?
Vindkrftverken som planeras här runt omkring beräknas producera 12 000 000kwh per år vardera, hur stor yta av solpaneler går det åt för att producera samma antal kwh under samma tid?
silva Illuminatio Mea
tor 28 jun 2018, 07:52#516315
Vad vet vi om livslängden?
Servicekostnaden är nåt öre per producerad kWh med vindkraft
Ingreppet i naturen är väl ändå inte särskilt stort i förhållande till produktionen?
I jordbruksbygd är det i princip obefintligt, i skogsbygd går det åt vägar och kranplatser
Vägar behöver man ju ändå för ett rationellt skogsbruk, det är väl kranplatserna då, något tunnland per verk
BjörnS skrev:bgsentr skrev:Installationskostnader 6-7 ggr dyrare än vindkraft
Vad vet vi om livslängden?
Servicekostnaden är nåt öre per producerad kWh med vindkraft
Ingreppet i naturen är väl ändå inte särskilt stort i förhållande till produktionen?
I jordbruksbygd är det i princip obefintligt, i skogsbygd går det åt vägar och kranplatser
Vägar behöver man ju ändå för ett rationellt skogsbruk, det är väl kranplatserna då, något tunnland per verk
mån 09 jul 2018, 08:12#517257
Här var en typskylt på en panel vi monterat på jobbet
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
gnisten83 skrev:Låg spänning ?? De är i allafall ett par hundra volt DC ut panelerna, ner till omriktaren då ofta genom takgenomföringar.
Här var en typskylt på en panel vi monterat på jobbet
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).