Skogsekonomi

Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

40 inlägg 13778 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

bgsentr  
#516273 Installationskostnader 6-7 ggr dyrare än vindkraft

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

bgl  
#516276 En deltidsbrandman berättade i vintras att de skulle få utbildning på brand i eller under solceller.
Tillsvidare gällde maximal försiktighet, fick knappt spruta vatten!
Läste nyss i Borås tidning reportage om solcellsbrand och några ord om risker.
Man kan undra om försäkringsbolagen har räknat med att bränder i eller under solceller kan komma att släckas mindre effektivt pga risken med elen?

Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

BjörnS  
#516277
bgsentr skrev:Installationskostnader 6-7 ggr dyrare än vindkraft


Men livslängden av solcellsanläggningar är betydligt högre. Vindkraftverken behöver dessutom mycket mera service.
Ingreppet i naturen vid bygge av vindkraftverk är mycket större. Solceller monteras oftast på befintliga byggnader (jag tycker att man skulle förbjuda montering på åkermark)

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516280
bgl skrev:En deltidsbrandman berättade i vintras att de skulle få utbildning på brand i eller under solceller.
Tillsvidare gällde maximal försiktighet, fick knappt spruta vatten!
Läste nyss i Borås tidning reportage om solcellsbrand och några ord om risker.
Man kan undra om försäkringsbolagen har räknat med att bränder i eller under solceller kan komma att släckas mindre effektivt pga risken med elen?

De första solcellsinstallationerna var inte så lyckade ur brandsynpunkt för då gick det högspänning mellan panelerna. Nu monteras det med låg spänning fram till växelriktaren.

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Hema  
#516281 Borde inte lägre spänning betyda högre ström, om samma effekt ska utvinnas enligt U=R*I?

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516282 Låg spänning ?? De är i allafall ett par hundra volt DC ut panelerna, ner till omriktaren då ofta genom takgenomföringar.
Så jag förstår att brandkåren har en viss tvekan att ösa på vatten, den vanliga elen går alltid att bryta

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516283
Hema skrev:Borde inte lägre spänning betyda högre ström, om samma effekt ska utvinnas enligt U=R*I?

För samma effekt så blir de absolut så

Användarvisningsbild

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

Ängagärdet  
#516311 Hej!
Vindkrftverken som planeras här runt omkring beräknas producera 12 000 000kwh per år vardera, hur stor yta av solpaneler går det åt för att producera samma antal kwh under samma tid?

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

bgsentr  
#516315
BjörnS skrev:
bgsentr skrev:Installationskostnader 6-7 ggr dyrare än vindkraft


Men livslängden av solcellsanläggningar är betydligt högre. Vindkraftverken behöver dessutom mycket mera service.
Ingreppet i naturen vid bygge av vindkraftverk är mycket större. Solceller monteras oftast på befintliga byggnader (jag tycker att man skulle förbjuda montering på åkermark)

Vad vet vi om livslängden?
Servicekostnaden är nåt öre per producerad kWh med vindkraft
Ingreppet i naturen är väl ändå inte särskilt stort i förhållande till produktionen?
I jordbruksbygd är det i princip obefintligt, i skogsbygd går det åt vägar och kranplatser
Vägar behöver man ju ändå för ett rationellt skogsbruk, det är väl kranplatserna då, något tunnland per verk

Avatar Fallback

Re: Solel på gården ur ett ekonomiskt perspektiv?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517257
gnisten83 skrev:Låg spänning ?? De är i allafall ett par hundra volt DC ut panelerna, ner till omriktaren då ofta genom takgenomföringar.
Så jag förstår att brandkåren har en viss tvekan att ösa på vatten, den vanliga elen går alltid att bryta

Här var en typskylt på en panel vi monterat på jobbet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).