Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

353 inlägg 104796 visningar 37 följer Svara, dela mm...   

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820280 Kjøpe du aksjer eller fond når det er blod i gatene så vil du med all sannsynlighet gå seirende ut, og ha såpass med skog at èin har til eget vedforbruk pluss litt ekstra er heller ikkje dumt.

Landshypotek Bank

Tralsmo  
jannee skrev:Man ska ha helt klart för sig att när någon köper mark eller aktier till ett pris som andra anser onormalt högt så är det tydligen INTE för högt för den som köper = aktien/skogen är kanske inte övervärderad, trots att vissa förståsigpåare påstår detta.
Har marknaden rätt eller fel ?
Skogsmark är en bristvara - nytillverkas inte mer.
Aktier är som sedlar, trycks nya på löpande band.

De där håller ja nog med om.

Men ska man köpa skogsmark så är de ju rätt bra att redan ha noll belåning på en dask från början.

Sen beror ju de man köper på arrondering å hur de passar in i de innehav man redan har.

En sån som Akelius behöver ju inte bekymra sig om de för han har ju rätt överallt.

Just de här med va skogsmark å skog är värd är ju intressant.
De har ja funderat på i många år.

Nu är inte ja nån expert men som ja ser de så bör ju ett skogsköp delas upp i flera olika perspektiv.

Marken är ju värd en viss summa.
Volymen en viss summa.
Åldersfördelning en summa.
Skötsel en summa.

Om man så utgår från de så kan man fråga sig:
Om de vore ett vanligt företag, vore man då intresserad av att sälja för ett lägre pris än vad innestående varulager är värt och vad skulle då isåfall markvärdet bara betinga?

I min värd blir de ju bra mycke mer än vad de går att hugga sig till över en "halvlång" period.

Alvarsson  
#820290 Jag påstår att dagens priser på skogsmark är mer eller mindre bortkopplade från den avkastning fastigheten kan ge. Då kan man ställa sig frågan varför betalar köparna de pris som nu gäller på skogsfastigheter. Vore intressant att höra era åsikter om detta.

Tralsmo  
Alvarsson skrev:Jag påstår att dagens priser på skogsmark är mer eller mindre bortkopplade från den avkastning fastigheten kan ge. Då kan man ställa sig frågan varför betalar köparna de pris som nu gäller på skogsfastigheter. Vore intressant att höra era åsikter om detta.

Min åsikt har du ju redan fått

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820299 Tja, tillgång och efterfrågan. Marknaden är ju uppenbarligen beredd att betala det priset.

Sedan kan ju låga räntor också spelat in, liksom andra värden än en ren ekonomisk avkastning.
/Niklas

TS

jannee  
#820313 Ränteläget har en avgörande betydelse när man inhandlar något på kredit.
Man kan lätt betala det priset om eller när varan man inhandlar bär sina egna kostnader (räntekostnaden)
Skogsmark har den fördelen att den med tiden stiger i värde = man har ingen avskrivningskostnad - värdeminskning.
Kan man på sikt göra nettouttag ur skogen som motsvarar den kommande räntekostnaden är allt lugnt.

Alvarsson  
Tralsmo skrev:
Alvarsson skrev:Jag påstår att dagens priser på skogsmark är mer eller mindre bortkopplade från den avkastning fastigheten kan ge. Då kan man ställa sig frågan varför betalar köparna de pris som nu gäller på skogsfastigheter. Vore intressant att höra era åsikter om detta.

Min åsikt har du ju redan fått

Tack Tralsmo, värdefull kunskap du delar.

Alvarsson  
Niking skrev:Tja, tillgång och efterfrågan. Marknaden är ju uppenbarligen beredd att betala det priset.

Sedan kan ju låga räntor också spelat in, liksom andra värden än en ren ekonomisk avkastning.
/Niklas

Enig Niking, men jag tycker frågeställningen är intressant. När jag handlar aktier handlar jag på lite andra kriterier.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Alvarsson skrev:
Niking skrev:Tja, tillgång och efterfrågan. Marknaden är ju uppenbarligen beredd att betala det priset.

/Niklas

Enig Niking, men jag tycker frågeställningen är intressant. När jag handlar aktier handlar jag på lite andra kriterier.

Jo, men det är ju också betydligt enklare att köpa och sälja aktier, än att köpa och sälja en skogsfastighet.

Aktier kan du vanligtvis sälja och köpa över dagen, medan köp eller försäljning av en skogsfastighet är en betydligt mer komplicerad affär, som bl.a. innefattar lagfart.
/Niklas

TS

Alvarsson  
#820338 Så är det!

Användarvisningsbild

Skogz  
jannee skrev:Ränteläget har en avgörande betydelse när man inhandlar något på kredit.
Man kan lätt betala det priset om eller när varan man inhandlar bär sina egna kostnader (räntekostnaden)
Skogsmark har den fördelen att den med tiden stiger i värde = man har ingen avskrivningskostnad - värdeminskning.
Kan man på sikt göra nettouttag ur skogen som motsvarar den kommande räntekostnaden är allt lugnt.

Om man har ledigt kreditutrymme på sig själv, lämpar det inte sig bättre att låna upp det och placera i aktier än i en trött tillgång som på sin höjd bär sin egen räntekostnad och vinsten uppkommer först - krasst sett - när man dör och fastigheten säljs i sin helhet?

Skog är en väldigt kapitalkrävande tillgång men - på något vänster - otroligt ränteoberoende. Kring mina trakter får man betala samma pris per m3sk nu med 5% ränta som när räntan var 1.3%. Hur det går ihop vet jag inte.
Skog - och i synnerhet - ungsskogskiften kan jämföras med långa statsskuldväxlar. Och de som är lite insatta kring statsväxlar vet att långa löptider gör växlarna väldigt räntekänsliga. Samma princip bör gälla på skog men tydligen inte.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Aktier är som sedlar, trycks nya på löpande band.

Aktier finns väl inte på papper numera?

Användarvisningsbild

Badger  
th skrev:

Och inte pengar heller. Båda är ett knapptryck bort i systemet för att skapas nya. Aktie-emission är småspararnas värsta fiende. I ett nafs så är innehavets värde halverat.

jannee  
#820378 Ovan var bara ett talesätt.
Pengar likväl som aktier är inget annat än siffror, kan skrivas lite hur som helst.
Du kan få ut några sedlar i en sedelautomat likväl som du kan skriva ut saldot av dina aktieaffärer.
Skit samma, finns eller inte finns, det är ENDAST bankens goda minne som avgör.

Användarvisningsbild

JörgenO  
Badger skrev:
th skrev:

Och inte pengar heller. Båda är ett knapptryck bort i systemet för att skapas nya. Aktie-emission är småspararnas värsta fiende. I ett nafs så är innehavets värde halverat.

😁… och Viasats aktieägare hade nog varit glada om de fått hälften kvar igår

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).