tor 08 jan 2026, 22:26#903415Vedproducent skrev:MNskog skrev:Riga skrev:Webinarium med Mellanskog nyss slut. Man räknar med ett överskott av virke mars-september. Priserna kan komma att justeras.
Så tyvärr inget nytt.
Tja, det är väl väntat att man vill spela det kortet nu. Men när alla avverkningsresurser går på vindfällen sjunker produktionen rejält och då måste det komma in resurser utifrån som avverkar stående skog för att hålla produktionen uppe. Får man inte in extra resurser kommer man istället ligga efter budget i Augusti-September. Det räcker inte heller att flytta resurser inom samma marknadsområde utan de måste komma utifrån för att tillföra volymer. Kan mycket väl bli än större brist på virke till hösten och prishöjningar istället.
Varför ska resurserna som kommer utifrån avverka stående skog för att hålla produktionen uppe? Det enda rimliga är väl att dom också hugger vindfällen för att minimera lagerskador fram i sommar. För produktionen sjunker vid vindfällen helt klart.
Hur ser den genomsnittliga skogen ut som har blåst ner?
Om vindskadorna, i enlighet med beprövad vetenskap, ökar med beståndshöjden så kanske man kan förutsätta att merparten av volymerna återfinns i skogar högre än 20 m ÖH (vilket borde motsvara 65-70 års ålder på en T24, som inte borde vara en helt onormal bonitet i de berörda delarna av landet). Kan det då vara rimligt att räkna med en medelstam på 0,2-0,3 m3fub?
Vad det gäller upparbetningskapacitet i stormskogen så kan det nog bero en del på hur flottan av gallringsskördare ser ut i området. Om man har stor andel "flexigrupper" så kanske du kan få en produktionshöjning på dessa av att köra stormupparbetning med medelstam runt 0,2 m3fub istället för gallring på 0,1, som kan kompensera för att slutavverkningsgruppernas produktion per timme sänks.
Frågan är väl om man inte är sämre rustad för att ta omhand strövindfällena vid denna storm jmf med t.ex. Gudrun för 20 år sedan. Jag tänker då främst på att andelen självverksamma skogsägare verkar minska konsekvent över tid (i vart fall när det kommer till motormanuellavverkning). Vid tiden för Gudrun så var det många aktiva skogsägande pensionärer som huggit i skogen på 70- & 80-talet (antingen som anställda huggare eller att man högg i egen skog på vintern som komplement till ett mindre lantbruk).
De stora brötarna höggs ju i regel maskinellt, men jag tycker att det stora flertalet var duktiga på att städa bort strövindfällena också på sina marker - sånt som varken var praktiskt eller ekonomiskt rimligt att jaga efter med maskiner med höga timtaxor.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain