Skogsekonomi

Ärva inventarier från enskild firma

29 inlägg 6282 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ärva inventarier från enskild firma

Ove Lindberg  
#850094 Är det verkligen så krångligt? Gör avslut o gå vidare, pengar är inte allt.
Mvh

Landshypotek Bank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850097 Gubbar har dött i alla tider men ingen kan svara på era frågor. Du tar det inte som ett tecken på att ni krånglar till saker i onödan?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850186 Jo, det lutar åt att göra enklast möjligt.
Ingen verkar bry sig särskilt om det blir rätt eller fel, så varför ska vi?

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#850246 Ska egentligen uttagsbeskattas

Användarvisningsbild

rokon  
Camaro1969 skrev:Ska egentligen uttagsbeskattas

Om värdet är noll på grejor som kostar pengar på att förvara i väntan på avyttring?
Snabba puckar så brukar konkursförvaltare göra med rat, avyttra snabbt.

jannee  
#850258 Är prylarna avskrivna är det skattemässiga värdet = 0

Användarvisningsbild

rokon  
#850264 Ett aktiebolag i Sverige skall enligt gällande regler drivas av vinstintresse, något som ej manifesteras vad gäller den vanligaste företagsformen för ägande av skogsfastighet som är enskild firma. Gör det enkelt!

#850268 Om Skatteverket skulle börja och grotta i gamla gubbars efterlämnade momsbelagda prylar så skulle det vara väldigt mycket jobb för väldigt lite pengar plus röra upp en massa känslor helt i onödan. Massvis av gamla grejor som det gjorts skatteavdrag för en gång i tiden säljs kontant på Blocket. Vem skulle orka bry sig?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
rokon skrev:
Camaro1969 skrev:Ska egentligen uttagsbeskattas

Om värdet är noll på grejor som kostar pengar på att förvara i väntan på avyttring?
Snabba puckar så brukar konkursförvaltare göra med rat, avyttra snabbt.

Är värdet 0:- avyttras det väl inte?

Då skrotas det eller skänks bort

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850343 Nja, enligt reglerna ska det uttagsbeskattas enligt marknadsvärde. Men, som sagt, om ingen kollar så…

TS

alias  
nisse skrev:Jag tror flera i tråden har rätt. Man borde köpa ut inventarierna och hantera moms, deklaration etc. Det blir rejält krångligare, vilket vi gärna undviker. Det finns visserligen underskott i EF, men vi funderar på att låta det brinna inne för att slippa driva dödsboet längre än nödvändigt.

Ärver man privat kan man ju senare köpa in inventarierna till enskild firma för marknadsvärde och få avskrivningsunderlag. Mycket enklare, men känns lite som fusk?

1,5 tim kötid till SKV😁

Med risk för att jag missförstått någon av grundförutsättningarna så förstår jag inte varför du skulle vilja göra ATV:n till din privata egendom i förstaläget för att sedan apportera in den i din näringsverksamhet?

Om det bara gäller en enskild inventarie:
Om du (direkt till din näringsverksamhet) köper ATV:n av dödsboet så får du ett ingångsvärde att skriva av, fordonet riskerar inte att bli "momssmittat" och ev. vinst från avyttringen borde ev. gå att kvitta mot tidigare års sparade underskott i dödsboet (således ingen beskattningsbar vinst för dödsboet för detta belopp).

Finns det fler saker i näringsverksamheten så borde väl du och din bror kunna ta över dessa enl. andelstalet i dödsboet och tillämpa kontinuitetsprincipen för näringsverksamhetens samtliga beståndsdelar och att din bror sedan säljer sin andel i ATV:n efter att skiftet av dödsboet är klart.

Jag var tvungen att läsa igenom den länkade SKV-sidan ett par gånger innan jag landade i ovanstående. Jag kan dock ha missat något som ev. skulle kunna omöjliggöra här ovan föreslagna upplägg.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

E-Type  
nisse skrev:Hej,

Någon som är,bra på arvsrätt?

Far har gått bort och vi ska stänga hans enskilda firma. Om jag, som privatperson, i arvskiftet tilldelas t.e.x en ATV vilka skattekonsekvenser får det? Ska det deklareras på något särskilt sätt i sista deklarationen för dödsåret?

Hittar märkligt lite om det på nätet. Säljer dödsboet inventarier deklareras moms vinst/förlust som vanligt förstås, men arvskiftes det gör man ingenting? Verkar konstigt.

/Nisse

Det är två frågor arvsrätten som bara handlar om rättvisan mellan de som ska ärva och sedan det frågan som jag tolkar det handlar om nämligen moms och skatt.
Har du eller skaffar en egen enskild näringsverksamhet tar du över dem till samma värde som dödsboets skattemässiga värde. Ska du tillskiftas dem som privat egendom ska uttagsbeskattning ske i dödsboet avseende inkomst och moms. Finns underskott lär det inte bli någon inkomstskatt.

Användarvisningsbild

Åke Nilsson  
#852072 Krångla inte till det..
Kolla sista deklarationen vad som upptagits i värde på inventarier.
Står det Okr där finns ingen anledning om ni syskon överens att dela rättvist.
Blanda inte in skatteverket till nått dom inte har rätt till.

Sen finns det underskott ska ni sälja grejor, skog för att utnyttja underskott för att få ner skatten innan ni göe klart och avvecklar dödsboet då är underskottet förbrukat.

Varit med om 2-3 dödsbon och sett olika jurister seriösa eller inte , det enda dom vill är få sin hacka likväl begravningsbyrån...

#852078 Varför göra något enkelt om det går att krångla till det? Revisorerna ska också leva.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).