Skogsekonomi

Enskild firma eller vad?

28 inlägg 3790 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enskild firma eller vad?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Får man alltså sticka momsen i bakfickan och se glad ut? Vet att det var så för länge sen men trodde inte att man fick ha så roligt numera.

Är man inte momsregistrerad kan man inte debitera någon moms, alltså finns det ingen moms "att stoppa i bakfickan" Säljer du t.ex. ved så kan du ta samma pris som din momsregistrerade granne och du får därmed in 25% mer i intäkt än vad han får. Sedan finns det alltid problem med kunder som vill ha specificerad moms på sin räkning, för att t.ex. kunna dra av den någonstans, men som inte har förstått att vissa varor, t.ex. om man köper från en privatperson, inte är momspliktiga.

Landshypotek Bank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832508 Men om man säljer en liten virkespost till ett bolag utgår väl moms med automatik?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Men om man säljer en liten virkespost till ett bolag utgår väl moms med automatik?

Nej, är du inte momsregistrerad så kan inte köparen betala någon moms.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Axl skrev:Man behöver inte ha enskild firma, det räcker med momsregistrering. Är man självverksam räknas man som aktiv även om det blir färre timmar.

Det är inte självklart. Det prejudikat som finns gäller en fastighet på 30ha där allt arbete utfördes av ägaren. Har du hälften så mycket skog och lejer slutavverkningarna så lär skatteverket opponera sig.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832518 Vad är den praktiska skillnaden mellan att vara passiv eller aktiv?

Användarvisningsbild

Elis76  
#832521 Är man aktiv så betalar man egenavgifter.
https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-egenavgifter

Har man en anställning utanför den egna näringen är man oftast passiv enär ens arbetsgivare sköter inbetalningarna av arbetsgivaravgifterna.

Har man dessutom en bra lön och ens arbetsgivare har kollektivavtal är det oftast ofördelaktigt att driva aktiv näringsverksamhet.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832536 Finns väl en del fördelar med att bli aktiv som pensionär? Är det någon som är insatt?

Sörlänningen  
David S skrev:Finns väl en del fördelar med att bli aktiv som pensionär? Är det någon som är insatt?

Jag tycker generellt att alla bör undvika passiv näringsverksamhet. Det var någon här på forumet som argumenterade för den passiva formen, men det är ju nästan alltid sämre. Istället för arbetsgivaravgifter får man betala en straffskatt ("särskild löneskatt") som är bara aningen mindre och inte ger någonting.

För personer över 67 (definitionen är alltså inte att vara pensionär, utan att vara 67) blir den sammanlagda skatten för aktiv näringsverksamhet *betydligt* lägre. Det är väldigt föredelaktigt att driva aktiv verksamhet i den åldern.

Användarvisningsbild

Elis76  
#832542 Allt har att göra med vad man har och har haft för inkomst under ditt yrkesliv. Så ett kortfattat generellt råd är svårt att ge.

Det finns många högavlönade akademiker som äger skog med 6-siffriga månadsinkomster och även högavlönade pensionärer.

Sörlänningen  
Elis76 skrev:Allt har att göra med vad man har och har haft för inkomst under ditt yrkesliv. Så ett kortfattat generellt råd är svårt att ge.

Det finns många högavlönade akademiker som äger skog med 6-siffriga månadsinkomster och även högavlönade pensionärer.

När är det fördelaktigt att ha passiv näringsinkomst istället för aktiv? Är det typ om man är under 67, har hög lön och missköter sin bokföring? Finns det något annat läge?

EDIT: Jag lät onödigt raljant. Jag är på allvar nyfiken. Om man alltid ligger över gränsen för statlig skatt från en lön tjänar man nästan ingenting på arbetsgivaravgifter över gränsen från näringsverksamheten. Då får man man med passiv inkomst några få procent lägre skatt (4%, eller så, på det överskjutande?). Men minskar det inte också summan av avgifter du kan dra av nästa år? Det kanske det inte gör? Är det kanske lite bättre med passiv här?

Men om man inte ligger över statlig inkomstskatt redan på sin lön måste det väl vara enbart sämre med passiv inkomst från näringsverksamhet? För pensionärer över 67 väldigt mycket sämre.

jannee  
#832548 Efter vad jag fått mig itutat är det bara säga att man har en aktiv förvärvsverksamhet, måste väl lägga ned en viss tid på den också, eller ?
Min redovisningskonsult pratar någonting om 600 tim/år är det så ?
Elis 76 vet säkert vad som verkligen gäller.

Sörlänningen  
jannee skrev:Efter vad jag fått mig itutat är det bara säga att man har en aktiv förvärvsverksamhet, måste väl lägga ned en viss tid på den också, eller ?
Min redovisningskonsult pratar någonting om 600 tim/år är det så ?
Elis 76 vet säkert vad som verkligen gäller.

Det är oftast ganska lätt att få sin verksamhet klassad som aktiv. Har man, som jag, en annan näringsverksamhet blir skogen dessutom automatiskt aktiva, ovsett hur mycket arbete man lägger ner.

Men vad vi diskuterar här är att vissa på forumet har hävdat att man betalar onödigt skatt när man är aktiv och att man skall försöka få sin fastighet klassad som passiv. Skatten är aningen lägre för passiva, men man får inga avsättningar alls. Jag hävdar att lägena där det är skattemässigt fördelaktigt att vara passiv är rätt ovanliga.

Användarvisningsbild

Elis76  
#832552 Här har SCA sammanställt lite nyttig information. Den kan jag rekommendera alla att ögna igenom.

https://www.sca.com/siteassets/skog/skogliga-tjanster/skoglig-radgivning/din-skog-din-skatt---ekonomibroschyr.pdf

Skogsaktuellt har även lite "matnyttig" information för nyblivna skogsägare.

https://www.skogsaktuellt.se/artikel/2228194/radgivarens-tips-for-nya-skogsagare.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).