Skogsekonomi

Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

47 inlägg 10056 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

Söderläge  
rokon skrev:Jag ser detta såsom en tävling med en avstämning om ett år, var och en måste fatta och ta ansvar för sina egna investeringsbeslut!

Mitt val (fiktivt) Köp av 166.666st aktier för 100.000kr till stängningskursen i fredags på 0,6 kronor.
Aktien är noterat på First North Serstech (SERT.ST)
Senaste slutkurs: 0.60 (0.00), 6 okt 2023
Deras Huvudkontor ligger i Lund, där även forskning är förlagd, tillverkning av hårdvara sker i Skellefteå.
De är verksam inom Explosives
Raman spectroscopy is highly sensitive to the chemicals used in explosives and their precursors, making Raman the preferred choice for bomb squads and law enforcement around the world.

Serstech’s solutions have been designed and developed with the everyday challenges of the bomb technician in mind. The instruments can be operated even with heavy gloves and ChemDash provides all the information and tools needed for further analysis and reporting.
To ensure maximum performance and precision, Serstech develops its own libraries together with partners around the world. All libraries have been created with Serstech’s own instruments, ensuring perfect compatibility and precision.

Serstech works closely with Swedish Defence Research Agency, FOI, which manufactures explosives for Serstech. Serstech’s chemists spend a few days every quarter at FOI’s facilities to add new explosives, precursors and other relevant substances to its libraries. The libraries are enriched by Serstech staff and always include CAS numbers, GHS symbols and other information relevant for the operator in the field.

Serstech holds a permit from the Swedish authorities to manufacture and export substances classified as war material, such as military explosives. Serstech’s explosives library includes military and civilian explosives as well as IEDs and precursors.
Källa Serstech hemsida
https://serstech.com/company/board-and-management/

Serstech handhållna Raman instrument används även för att diagnosticera Narkotiska ämnen, senast så fick de en order på ~10 miljoner från Singapore som även kungjordes. Singapore för en mycket restriktiv narkotikapolitik!
https://youtu.be/fRd4JTUTyng?si=2G5hMEN8PnsEFoBB

Serstech hade jag inte hört om innan, kan kanske få en liten skjuts på börsen. Rent teoretiskt är Skogsforum starkt nog att driva kursen på ett sådant bolag... om någon får idéer 😀

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

rokon  
Robur Clivus skrev:Kunde vara intressant med en placeringstråd i dessa volatila tider, förutsättningen är att man har 100 000 sek att aktivera idag, vad väljer man på ett års sikt? Var noga med teoretiskt anskaffningsvärde så kan vi stämma av om ett år, resultatet kommer valuta- och inflationjusteras!

Jag svarade ju på din tråd med ett fiktivt köp där hela potten på 100.000kr satsades på köp av Serstech ab till kursen 0,60 kr jag roade mig med att kolla läget vid stängningskursen i fredags vilket visade en uppgång från det fiktiva köpet på ca 28,5% till dags datum.
Tryggheten ligger i skogen, i alla fall för mig där granbarkborrar ej är något problem, knappast vindfällen heller.
Men skall man lyckas i en sådan här tävling så gäller det att satsa allt på ett kort, nu var ju inte hörsamheten till denna "tävling" så stor.

Men vad säges om, första året med vinstresultat som redovisades nu på fredagen samt att skuldsättningen är låg och att i september 2024 skall den sista kvarvarande skulden betalas varvid bolaget blir skuldfritt.
Bolagets utsikter för den närmaste 5 års perioden ser mycket goda ut, även om kvartals utfallet kan vara väldigt olika.
Här kommer en presentation av företaget Av VD Stefan Sandor angående Q4 och 2023
https://youtu.be/5QeunTVhl7k?si=ZrXPRQpO9rCymh2u
Och ja, jag är en av ca 3200 aktieägare i bolaget sedan länge.

Användarvisningsbild

rokon  
Söderläge skrev:
rokon skrev:Jag ser detta såsom en tävling med en avstämning om ett år, var och en måste fatta och ta ansvar för sina egna investeringsbeslut!

Mitt val (fiktivt) Köp av 166.666st aktier för 100.000kr till stängningskursen i fredags på 0,6 kronor.
Aktien är noterat på First North Serstech (SERT.ST)
Senaste slutkurs: 0.60 (0.00), 6 okt 2023
Deras Huvudkontor ligger i Lund, där även forskning är förlagd, tillverkning av hårdvara sker i Skellefteå.
De är verksam inom Explosives
Raman spectroscopy is highly sensitive to the chemicals used in explosives and their precursors, making Raman the preferred choice for bomb squads and law enforcement around the world.

Serstech’s solutions have been designed and developed with the everyday challenges of the bomb technician in mind. The instruments can be operated even with heavy gloves and ChemDash provides all the information and tools needed for further analysis and reporting.
To ensure maximum performance and precision, Serstech develops its own libraries together with partners around the world. All libraries have been created with Serstech’s own instruments, ensuring perfect compatibility and precision.

Serstech works closely with Swedish Defence Research Agency, FOI, which manufactures explosives for Serstech. Serstech’s chemists spend a few days every quarter at FOI’s facilities to add new explosives, precursors and other relevant substances to its libraries. The libraries are enriched by Serstech staff and always include CAS numbers, GHS symbols and other information relevant for the operator in the field.

Serstech holds a permit from the Swedish authorities to manufacture and export substances classified as war material, such as military explosives. Serstech’s explosives library includes military and civilian explosives as well as IEDs and precursors.
Källa Serstech hemsida
https://serstech.com/company/board-and-management/

Serstech handhållna Raman instrument används även för att diagnosticera Narkotiska ämnen, senast så fick de en order på ~10 miljoner från Singapore som även kungjordes. Singapore för en mycket restriktiv narkotikapolitik!
https://youtu.be/fRd4JTUTyng?si=2G5hMEN8PnsEFoBB

Serstech hade jag inte hört om innan, kan kanske få en liten skjuts på börsen. Rent teoretiskt är Skogsforum starkt nog att driva kursen på ett sådant bolag... om någon får idéer 😀

Serstech är ett i högsta grad seriöst företag där jag tror de flesta som går in i det som aktieägare ser samhällsnyttan med de produkter de forskat fram och där nu alla bitar är på plats för en marknad där dess produkter är av högsta klass och det finns ett uppdämt behov av.
Kursuppgången i detta ännu väldigt lågt värderade Tech-bolag har sedan mitt exempel på ett fiktivt köp för 0,60 kr till fredagen den 26/4 stängningskurs på 1,216 kr med en uppgång på 102,5 % Detta på endast 6 månader och tre veckor.
I morgon kommer Q 1 resultatet för 2024 att presenteras.
Man skall dock inte höra till de nervösas skara för att satsa långsiktigt i ett litet om än högt kvalificerat bolag, där kursen kan svänga rätt rejält, så en god sjövana och kunskap i att navigera och vara beredd på vågor och stormar även i ekonomins värld är på sin plats.
Lägger in en länk till en tidigare artikel om företaget
https://www.di.se/pressreleaser/2023/06 ... en-skakar/
Vore kul att höra hur andras fiktiva köp har artat sig sedan trådstarten?

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#842445 ...

ulfgustav  
Robur Clivus skrev:
ulfgustav skrev:I veckan har jag faktiskt placerat drygt 100`i en aktie som som ger bra direktavkastning samt är oförtjänt nerpressad, Diverse fonder är inget som jag diggar

Hade varit intressant med info om vilken aktie men förstår om du vill avstå att avslöja.

Kan redan konstatera att det hittills varit en riktigt bra placering, men man skall inta ta ut nått i förskott det är trots allt några månader kvar

Användarvisningsbild

rokon  
#848489 ulfgustav du har ju aldrig nämnt vilken aktie din placering var i, samt till vilken kurs den stod i vid tävlingens start?
OBS trådstart Var noga med teoretiskt anskaffningsvärde så kan vi stämma av om ett år, resultatet kommer valuta- och inflationjusteras!

ulfgustav  
#849822 Jag är faktiskt riktigt nöjd med min placering, detta även om flera andra aktier stuckit i höjden, men som långsiktig så känns min placering rätt, men men under sommaren så sker väldigt lite rörelser. Finns också ett uttryck: "Köp till sillen sälj till kräftorna" så vi får se hur hösten utvecklar sig

Robur Clivus  
Robur Clivus skrev:Kunde vara intressant med en placeringstråd i dessa volatila tider, förutsättningen är att man har 100 000 sek att aktivera idag, vad väljer man på ett års sikt? Var noga med teoretiskt anskaffningsvärde så kan vi stämma av om ett år, resultatet kommer valuta- och inflationjusteras!

Det här kommer bli en spännande avstämning i Oktober, jag har en ganska stark känsla av att vi kommer sätta toppen på denna uppgång som pågått sedan 2009 i närtid, största tillgångsbubblan västvärlden sett utifrån nästan alla historiska mått, jag tror toppen är nådd inom 0-6 månader, så mina verkliga stop loss är sjukt snäva just nu, när dessa löser ut blir det att krypa in i bunkern med mycket potatis, vin och guld!

TS

Robur Clivus  
#850509 Vill man hålla det enkelt, när FED sänker räntan första gången i den här cykeln, sälj allt! Någon som hört när de ska börja sänka?

TS

aho  
#850510 Spekulationen är november- december.
Troligen vill man inte göra det innan presidentvalet.

Hema  
#850513 Ingen som köper krypto-cerifikat?

Användarvisningsbild

rokon  
Hema skrev:Ingen som köper krypto-cerifikat?

Jag har aldrig riktigt intresserat mig för kryptovalutor men i en mindre omfattning för några år sedan gjort en begränsad handel i kryptorelaterade certifikat via Nordnet.
Vill minnas att jag utnyttjade bägge riktningarna dvs lång och kort och innehavstiden max en vecka.
Jag gjorde en koll hur många krypto instrument NN nu har listade och det är 137 st men endast drygt 20st av dem med någon omsättning. Av korta certifikat fanns endast 3 och dessa nu utan omsättning.
Annars har jag testat handel med minifutures såväl långa som korta och med hävstång men med andra underliggande tillgångar.

Robur Clivus  

Nej, för stor risk i min bok!

TS

Hema  
Robur Clivus skrev:

Ok.

Jag har en del, det har gått upp o ner, men ligger på plus.

Robur Clivus  
Hema skrev:
Robur Clivus skrev:

Ok.

Jag har en del, det har gått upp o ner, men ligger på plus.

Du kan vara helt rätt på det, tex Raoul Pal är ju en ganska tung röst från Wall Street som är väldigt positiv krypto och kör egen låda nu med tex https://www.realvision.com/ efter att han är finansiellt klar! https://www.youtube.com/@RaoulPalTJM

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).