ons 11 aug 2021, 20:42#723101
Jag är i samma ålder som dig och köpt mina första skogsskiften under senast två åren. Friluftslivet, investering, och stabilitet var anledningen, plus ett skattetekniskt sätt att hantera större summor pengar som dubbelmedborgare (lång historia).
Jag bjöd på många fastigheter innan jag lyckades `vinna` den första. Ett par lärdomer:
- I många kommuner i Dalarna krävs det förvarvstillstånd för att köpa då det är s.k. `omärrenderingsområden`. Jag lyckades komma runt det genom att köpa två fastigheter och sätta ihop de, samt att min sambos föräldrar bor i kommunen där jag köpt. Men det annars kan vara svårt för 'utbor` att köpa i dessa områden. Samtidigt är det mindre konkurens då det finns färre möjliga köpare.
- Banken glädligen lånar pengar. Det gör att du kan köpa mer skog, båda i första köpet och i följande köp.
- Ungskog är roligare än gammal skog. Köp skog som du kan forma och som växer fram tills du går pension. .. kalhygge är ju billigt och har bara tillväxtpotential!
- Ungskog ger inte något större avkastning och det är bra om du har ett vanligt jobb för att slippa lägga avverkning på skatt.
- Det är mycket som man kan räkna som kostnad för skogen. Dessa 'kostnader` är skattetekniskt bra.
- ska man göra ett rent ekonomiskt kalkyl, har ung skog en `ekonomisk` tillväxt som är något lägre än aktiemarknaden i snitt, men bättre än bankränta. Skog växer i m3 och värdet av en m3 växer. Sedan för värje m3 en skog växer, växer den in i en högre kvalitets segment... Så de sista m3 en skog växer (stamblocken) är mest värdefulla! Glöm 'ränta på ränta'. Det är tillväxt på tillväxt som växer som du vill ha.