Skogsekonomi

Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

37 inlägg 12259 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Re: Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

Elis76  
LesterCGarreth skrev:Du menar alltså "övriga upplysningar" eller vad det nu står med kommentarsfältet?

Här finns anvisningarna hur man gör.

https://skatteverket.se/foretag/inkomstdeklaration/deklareraenskildnaringsverksamhet/fyllainebilagan/skattemassigajusteringar.4.361dc8c15312eff6fd2c7d1.html

Landshypotek Bank

LesterCGarreth  
#876679Nej, nu blev jag ännu mera nervös. R14 och R15 var något jag inte fattade ett jota om. Jag måste nog börja betala någon annan.

LesterCGarreth  
alias skrev:
LesterCGarreth skrev:
Sörlänningen skrev:
LesterCGarreth skrev:Hur kriminellt är det om man skiter i att bokföra räntan i enskilda firman? Man slarvar lite med bokföringen och det är ju inte bra det förstår jag naturligtvis, men man skattefuskar ju absolut inte?

Edit: eller är det det man gör när man får skatta för det som kapitalinkomst och inte som inkomst av näringsverksamhet?

Det blir ju väldigt konstigt att inte bokföra det alls. Alla konton måste ju stämma vid årets slut, så om du inte skall göra helt fel måste du ju bokföra det på något sätt. Och då kan du ju i princip antingen bokföra det som ränta eller som inkomst för tjänst och du betalar ju lägre skatt på ränta än på inkomst. Dessutom har ju räntan i normala fall redan dragits automatiskt, så om du bokför det som inkomst blir du ju dessutom dubbelbeskattad.

Jag förstår inte hur du tänker att du skulle skippa att bokföra räntan, då bokför du ju inte alls och håller inte koll på kontosaldon. Helt olagligt och orimligt.

Handlar väl om att att jag helt enkelt har glömt att bokföra ränteinkomsten innan jag gjorde klart bokföringen och måste rätta till den. Handlar om summor under 0,3% av årets omsättning och några hundringar i skatt hit och dit. Men det är väl bara att rätta till för att inte åka dit för förseelse.

Måste ställa en följdfråga - stämmer ditt banksaldo i verksamheten nu, eftersom du inte har tagit upp ränteintäkten i bokföringen?

Det enda andra alternativet som jag kan komma på för att få rätt saldobalans, är att göra som med skogskontoräntan och bokföra det ökade saldot direkt mot en ökning av eget kapital, men så ska man ju inte göra med ränteintäkter från andra konton.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nej, den stämmer inte. Får ordna det här.

Användarvisningsbild

Elis76  
LesterCGarreth skrev:Nej, nu blev jag ännu mera nervös. R14 och R15 var något jag inte fattade ett jota om. Jag måste nog börja betala någon annan.

hmmmm . . . . man brukar börja i ruta R12 och sluta i R48.

Avdag för resor med egen bil görs t.ex. i ruta 22.
Avdrag för pensionspremier i ruta R38.
Ränta på skogskonto i ruta R14

O.s.v.
O.s.v.

LesterCGarreth  
Elis76 skrev:
LesterCGarreth skrev:Nej, nu blev jag ännu mera nervös. R14 och R15 var något jag inte fattade ett jota om. Jag måste nog börja betala någon annan.

hmmmm . . . . man brukar börja i ruta R12 och sluta i R48.

Avdag för resor med egen bil görs t.ex. i ruta 22.
Avdrag för pensionspremier i ruta R38.
Ränta på skogskonto i ruta R14

O.s.v.
O.s.v.

Så länge är jag med.

Var mera hur texten vid R14 och R15 om skog sa emot sig själv. Som med allt annat i livet, ju mera med vet desto mer vet man man att man inte vet.

Men nu går jag ifrån ämnet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876688Överdramatiserar ni inte den här bokföringen nu? Till exempel så lever skogskontot sitt eget liv. Skatten på ränta dras och betalas av banken.
Resor brukar jag sätta som en klumpsumma i deklarationen under "Kostnade som inte bokförts men som ska dras av"

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Överdramatiserar ni inte den här bokföringen nu? Till exempel så lever skogskontot sitt eget liv. Skatten på ränta dras och betalas av banken.
Resor brukar jag sätta som en klumpsumma i deklarationen under "Kostnade som inte bokförts men som ska dras av"

På ett sätt, ja. Alltså, det handlar ju om fel som ger rätt små ekonomiska skillnader. Och de flesta av oss gör ju en del småfel när vi bokför och deklarerar, det är nog få som gör allt helt korrekt, för det kräver rätt mycket detaljpill.

Men samtidigt, så är ju det mest grundläggande steget i bokföring att åtminstone se till att kontosaldona på bokföringskonton och respektive bankkonton stämmer. Stämmer inte ens de så har man ju knappt börjat bokföra. Då sysslar man ju med något helt annat, det blir annan aktivitet än bokföring. Det är väl det vi reagerar på. Det är som att hoppa höjdhopp bredvid höjdhoppsställningen.

alias  
Skogsola skrev:Överdramatiserar ni inte den här bokföringen nu? Till exempel så lever skogskontot sitt eget liv. Skatten på ränta dras och betalas av banken.

Om du har kört med privat bil i näringen och gör avdrag på 25 kr/mil så är anser jag det helt korrekt att föra beloppet i ruta R16 och i punkt 2 under "Övriga upplysningar" på sida 2 av NE-bilagan.

Att kontosaldona stämmer är ju något av ett kvitto på att man sannolikt har bokfört sina affärshändelser korrekt i övrigt. Därtill så får man ju följdfel kommande år när man t.ex. skogskontot ska avslutas och utbetalningen blir större än saldot i bokföringen.

MVH
Alias

#876718Jag ser det så här som att när man har kommit dit att man har ett resultat att föra in under "Sammanlagt resultat av verksamheten" så är bokföringen avslutad. Så finns det en blankett som heter "skattemässiga justeringar av bokfört resultat". Där kan man dribbla med periodiseringsfonder, skogskonton och räntefördelningar med det är helt privata saker som inte har med verksamheten att göra och det redovisas helt tydligt för myndigheten.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Jag ser det så här som att när man har kommit dit att man har ett resultat att föra in under "Sammanlagt resultat av verksamheten" så är bokföringen avslutad. Så finns det en blankett som heter "skattemässiga justeringar av bokfört resultat". Där kan man dribbla med periodiseringsfonder, skogskonton och räntefördelningar med det är helt privata saker som inte har med verksamheten att göra och det redovisas helt tydligt för myndigheten.

Själva grunden är ju att saldona skall stämma och att transaktioner går att följa. Resultat är mer en åsikt.

339  
alias skrev:

Om du har kört med privat bil i näringen och gör avdrag på 25 kr/mil så är anser jag det helt korrekt att föra beloppet i ruta R16 och i punkt 2 under "Övriga upplysningar" på sida 2 av NE-bilagan.

Att kontosaldona stämmer är ju något av ett kvitto på att man sannolikt har bokfört sina affärshändelser korrekt i övrigt. Därtill så får man ju följdfel kommande år när man t.ex. skogskontot ska avslutas och utbetalningen blir större än saldot i bokföringen.

MVH
Alias

Vilka resor med privat bil är lämpliga att göra avdrag för? Resor ut till marken för att tex röja, hugga etc. Eller resor till återförsäljaren i stan för att tex serva röjsågen?

TS
Användarvisningsbild

Bjänndal  
#878285Det finns ingen anledning att vara försiktig! Alla resor som har samband med skogsbruket görs avdrag för. Men observera att det är skillnad på resa till och från arbetsplats och resor som innebär transport av utrustning. För den första typen är det resekostnader över grundavdraget som ger effekt. Andra typen gäller från första kilometern. Så jag transporterar alltid såg eller bränsle till skogen.
Bor man långt ifrån sin skog kan man yrka avdrag för några inspektionsresor per år.

Användarvisningsbild

Elis76  
#878286Resor till skogen räknas som arbetsresa. Observera att man enbart kan dra av belopp överstigande 11.000:-

Exempel: Har man resor till skogen enligt sin körjournal på 12.000:- så fyller man i 1.000:- i ruta R16 på NE-blanketten samt under punkt 1 vid övriga upplysningar.

Åker man däremot till sin HVA återförsäljare och köper reservdelar räknas det som näringslivsresa.

Har man sin skog i norrland men bor i skåne, kan man yrka på tillsynsresor.
Senast redigerad av Elis76 tor 17 apr 2025, 06:22, redigerad totalt 1 gång.

#878287Grundavdraget för resor till arbetsplatsen är inte relevant i sammanhanget. Bor man på fastigheten så är man redan på arbetsplatsen. Så avdrag ska det vara för varenda kilometer som kan relateras till verksamheten.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#878288Är det någon som fått anmärkning på sin deklaration? Antingen för resor eller något annat? Undertecknad har varit skogsägare sedan 92 och det var nog endast en gång då det var ett misstag i räntefördelningsberäkningen. Tror att skattemyndigheten har några slags nyckeltal eller kontrollfrågor som man jobbar med. Så är det nåt avvikande vid en datakörning så blir man nog mer kollad.
Och jag har nog aldrig hört om någon som måsta visa upp sin bokföring. Men nån kanske?

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).