Skogsola skrev:Bolagen / föreningarna gör inte det där med eget folk. De har kontrakterade uppdragstagare med egna firmor precis som avverkningsentreprenörerna. .
rokon skrev:Jag har ej brytt mig om att uppdatera mina 2 skogsbruksplaner. Den ena är från början av 1990 talet och upprättades av Skogsvårdsstyrelsen. Den andra som utgör större delen av skiftet avser tillköp av mark genom fastighetsreglering från Sveaskog 2009, varvid Sveaskog tillhandahöll en ny skogsbruksplan på den delen jag köpte av dem. Den upprättades av ett externt företag som gör skogsbruksplaner.
Genom tillkomst av mina sidor hos Skogsstyrelsen och dess verktyg baserat på laser skanningen så ser jag inget direkt behov av tjänster för uppdatering eller upprättande av ny skogsbruksplan. Då skiftet nu är drygt 240 ha så har jag.ca 45 olika bestånd/avdelningar. Egentligen har jag allt i mitt huvud vad gäller bestånds gränser när jag går på mina marker eller tänker planering. Inför åtgärder jag eller bolag utför så går jag in och planerar på mina sidor och ritar upp tänkt område och skriver ut det.
Det med bestånds uppgifter vad gäller ålder och beräknad m3.
Jag är ej med i någon skogsägarförening utan förhandlar själv vid större åtgärder med skogsbolag. Jag brukar även snitsla områden för åtgärd.
Rejäl skrev:Skogsola skrev:Bolagen / föreningarna gör inte det där med eget folk. De har kontrakterade uppdragstagare med egna firmor precis som avverkningsentreprenörerna. .
Jo visst förekommer den lösningen, men visst har de även eget folk med?
Rejäl skrev:Tror ni kanske att den "traditionell" skogsbruksplanens existens kanske upphör framöver, visst den är ett krav för certifiering. Men jag menar att man kan ju nu använda alla möjliga digitala tjänster för att få en grundläggande plan baserat på laserdata (se, treebula, skogshubben, eSkog, skogsägarföreningars verktyg), Vi kanske inte kommer att planläggare i framtiden? Vad tror ni?
alias skrev:Rejäl skrev:Skogsola skrev:Bolagen / föreningarna gör inte det där med eget folk. De har kontrakterade uppdragstagare med egna firmor precis som avverkningsentreprenörerna. .
Jo visst förekommer den lösningen, men visst har de även eget folk med?
Jag är tämligen säker på att iaf. Södra har direkt anställda planläggare.
Har tolkat det som att bl.a. @Tåndemåla är anställd av Södra och således inte är underentreprenör/egenföretagare.
MVH
Alias
Mangan skrev:Fick för mig att det fanns lagkrav på SMÖR-plan, men det verkar borta?