Skogsekonomi

Har du en uppdaterad skogsbruksplan?

14 inlägg 1460 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Vem skriver/skrev din skogsbruksplan?

11
55%
3
15%
4
20%
2
10%
Användarvisningsbild

Har du en uppdaterad skogsbruksplan?

Rejäl  
#856246 Går i tankarna om att starta egen firma vid sidan av studier (jägmästare) för att skriva skogsbruksplaner åt skogsägare. Funderar lite över hur svårt/lätt det är att skaffa sig kunder sporadiskt, som vill uppdatera sin skogsbruksplan Då studierna tar olika mycket tid i anspråk beroende på termin är jag inte kapabel till att arbeta heltid med detta. Är även intresserad av att höra vad ni tycker man skall satsa på som snart nyexaminerad jägmastare.

Min uppfattning är att de flesta går slentriant till sin virkesköpare/inspektor och får sin skogsbruksplan levererad. Hur gör ni?

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Har du en uppdaterad skogsbruksplan?

rokon  
#856247 Jag har ej brytt mig om att uppdatera mina 2 skogsbruksplaner. Den ena är från början av 1990 talet och upprättades av Skogsvårdsstyrelsen. Den andra som utgör större delen av skiftet avser tillköp av mark genom fastighetsreglering från Sveaskog 2009, varvid Sveaskog tillhandahöll en ny skogsbruksplan på den delen jag köpte av dem. Den upprättades av ett externt företag som gör skogsbruksplaner.
Genom tillkomst av mina sidor hos Skogsstyrelsen och dess verktyg baserat på laser skanningen så ser jag inget direkt behov av tjänster för uppdatering eller upprättande av ny skogsbruksplan. Då skiftet nu är drygt 240 ha så har jag.ca 45 olika bestånd/avdelningar. Egentligen har jag allt i mitt huvud vad gäller bestånds gränser när jag går på mina marker eller tänker planering. Inför åtgärder jag eller bolag utför så går jag in och planerar på mina sidor och ritar upp tänkt område och skriver ut det.
Det med bestånds uppgifter vad gäller ålder och beräknad m3.
Jag är ej med i någon skogsägarförening utan förhandlar själv vid större åtgärder med skogsbolag. Jag brukar även snitsla områden för åtgärd.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856248 Bolagen / föreningarna gör inte det där med eget folk. De har kontrakterade uppdragstagare med egna firmor precis som avverkningsentreprenörerna. Det är där man ska komma in om man ska vara planläggare.
För egen del så har jag en nygjord plan. Inte för skötseln för det går ändå men mer inför kommande arvsskifte. Planens kvalitet är för övrigt inte tillräcklig för skötseln.

Användarvisningsbild

Rejäl  
Skogsola skrev:Bolagen / föreningarna gör inte det där med eget folk. De har kontrakterade uppdragstagare med egna firmor precis som avverkningsentreprenörerna. .

Jo visst förekommer den lösningen, men visst har de även eget folk med?

TS
Användarvisningsbild

Rejäl  
rokon skrev:Jag har ej brytt mig om att uppdatera mina 2 skogsbruksplaner. Den ena är från början av 1990 talet och upprättades av Skogsvårdsstyrelsen. Den andra som utgör större delen av skiftet avser tillköp av mark genom fastighetsreglering från Sveaskog 2009, varvid Sveaskog tillhandahöll en ny skogsbruksplan på den delen jag köpte av dem. Den upprättades av ett externt företag som gör skogsbruksplaner.
Genom tillkomst av mina sidor hos Skogsstyrelsen och dess verktyg baserat på laser skanningen så ser jag inget direkt behov av tjänster för uppdatering eller upprättande av ny skogsbruksplan. Då skiftet nu är drygt 240 ha så har jag.ca 45 olika bestånd/avdelningar. Egentligen har jag allt i mitt huvud vad gäller bestånds gränser när jag går på mina marker eller tänker planering. Inför åtgärder jag eller bolag utför så går jag in och planerar på mina sidor och ritar upp tänkt område och skriver ut det.
Det med bestånds uppgifter vad gäller ålder och beräknad m3.
Jag är ej med i någon skogsägarförening utan förhandlar själv vid större åtgärder med skogsbolag. Jag brukar även snitsla områden för åtgärd.

Låter som att du har bra mycket bättre koll än den genomsnittlige skogsbrukaren, utan att använda dig av någon plan!

TS
Användarvisningsbild

Rejäl  
#856260 Tror ni kanske att den "traditionell" skogsbruksplanens existens kanske upphör framöver, visst den är ett krav för certifiering. Men jag menar att man kan ju nu använda alla möjliga digitala tjänster för att få en grundläggande plan baserat på laserdata (se, treebula, skogshubben, eSkog, skogsägarföreningars verktyg), Vi kanske inte kommer att planläggare i framtiden? Vad tror ni?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#856262 De som har bra koll på sin skog uppdaterar sin plan mera sällan och är mera noga med vem som gör planen. Själv hade jag oerhört höga krav när jag gjorde min senaste plan och accepterade inte någon grönjöling.

Etablerade mäklare har redan uppdaterade kanaler till de som jobbar med skogsbruksplaner.

Övriga mindre aktiva skogsägare brukar få hjälp av sin skogsägarförening eller skogsinspektor.

alias  
Rejäl skrev:
Skogsola skrev:Bolagen / föreningarna gör inte det där med eget folk. De har kontrakterade uppdragstagare med egna firmor precis som avverkningsentreprenörerna. .

Jag är tämligen säker på att iaf. Södra har direkt anställda planläggare.

Har tolkat det som att bl.a. @Tåndemåla är anställd av Södra och således inte är underentreprenör/egenföretagare.

MVH
Alias

alias  
Rejäl skrev:Tror ni kanske att den "traditionell" skogsbruksplanens existens kanske upphör framöver, visst den är ett krav för certifiering. Men jag menar att man kan ju nu använda alla möjliga digitala tjänster för att få en grundläggande plan baserat på laserdata (se, treebula, skogshubben, eSkog, skogsägarföreningars verktyg), Vi kanske inte kommer att planläggare i framtiden? Vad tror ni?

Skogsstyrelsens Skogliga Grunddata, med dess laserskanning och andra kartlager, är nog det jag ser som mest användbart (om man har en hyfsat färsk skanning) när det gäller beståndsindelning och rimlighetskontroll av virkesvolymer. Det finns ju dock flera parametrar som inte går att utläsa digitalt, ålder och bonitet är typexempel på dessa.

Det jag har sett av försök till automatgenererad beståndsindelning har fortfarande en hel del utvecklingsarbete kvar innan det blir praktiskt användbart.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Sörlänningen  
alias skrev:
Rejäl skrev:

Jag är tämligen säker på att iaf. Södra har direkt anställda planläggare.

Har tolkat det som att bl.a. @Tåndemåla är anställd av Södra och således inte är underentreprenör/egenföretagare.

MVH
Alias

Jag tror att Södra har båda varianterna.

Jag har tänkt att ganska snart låta göra en ny plan och den tänkte jag ha gjord av underentreprenör som jag själv väljer, men via Södra. Jag har hört att det skall fungera. Men det märker vi.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856289 Hej. Jo jag jobbar som planläggare på södra som anställd. Södra planer är ca 40 anställda till detta kommer många entrepenörer som på heltid eller deltid gör skogsbruksplaner åt södra.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856298 Fick för mig att det fanns lagkrav på SMÖR-plan, men det verkar borta?

Användarvisningsbild

Elis76  
Mangan skrev:Fick för mig att det fanns lagkrav på SMÖR-plan, men det verkar borta?

SMÖR har nog smält bort sedan länge.

https://www.skogen.se/tips-och-rad/smor-kravet-smalte-bort/

https://www.skogen.se/nyheter/smor-redovisningen-passar-ovana-skogsagare/

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856362 Jag tror att det är nära nog helt hopplöst att producera planer som självständig aktör.

Den digitala utvecklingen går fort framåt och snart vill ingen ha planen på papper. Då ska man leverera planer i digitalt format, då finns PC-skog, någon uppstickare och skogsägarplan.
Att ge sig in och försöka hitta en marknad med ett digitalt verktyg som inte passar de mindre skogsägarna känns hopplöst.

Södra har just nu en väntetid på runt året för oprioriterade planer och har upprepade gånger annonserat efter både entreprenörer och anställda planläggare.
Jag hade inte skaffat plan nu utan att kunna ha den i telefonen med mig i fält online.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).