Trähantverk

Införskaffat äldre hyvel

11 inlägg 4920 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Införskaffat äldre hyvel

ergu  
#867440Hej!
Jag har precis skaffat mig en hyvel modell äldre. Tippar på att den är från första halvan av 1900 talet.
Den behövde lite kärlek innan jag kunde starta upp den.
Den har ny rem, nya hyvelstål.
Motorn är monterad i efterhand, tror att denna gått med en rem från taket från början.

När jag väl nu provar att hyvla mina första bitar så blir det inte bra. Plankorna studsar nästan på valsen. Men mitt på blir det helt ok, jämnt och fint.
En massa frågor väcks naturligtvis. Hur skall borden ställas in? Vilken riktning hyvlar man (med eller mot valsrotationen)? Vad är lämligt varvtal? Jag misstänker att den går för sakta.
Ni kanske har andra tips!?

TS
Användarvisningsbild

Re: Införskaffat äldre hyvel

rokon  
#867450Det låter som att du har en rikthyvel där du för över arbetsstycket, plankan, över borden och den roterande kuttern.
Du skall föra plankan mot kutterns rotationsriktning. Har du något skydd över kuttern, om ej så kompletera med det. Spreta ej med fingrarna när du jobbar med hyvlingen. Borthyvlade delar av fingrar ger svårläkta sår. Vilket varvtal kuttern skall ha beror på kutterns diameter samt antal hyvelstål, det är periferi hastigheten som avgör. Om det är för lågt varvtal så kan det kännas ryckigt.
Det finns också olika typer av kuttrar. I en rikthyvel så skall det vara en rundkutter ej fyrkant, riktigt gammalt tillbaks så var det vanligt vanligt med klaffrundkutter, dessa hade tjocka och breda stål med ovala hål för bultar som höll såväl stål som klaff. Sedan kom säkerhetskuttern med koniska slitsar med motsvarande konisk stång med spånbrytare lika lång som stålet och samt gängade hål för små bultar som skruvas ut så stålet pressas fast.
Vilken typ av kutter har din hyvel?
Utmatningsbordet skall ställas in i höjdled så att en riktat brädas kant hålles plant på utmatningbordet så skall kutterns stål nätt och jämt ta i brädans kant.

Brorsan  
#867451Ta några bilder på maskin och kutter så har du lättare att få hjälp.

Tralsmo  
#867456Nu är ja ingen expert på hyvling men ja tog några bilder från min.
Den är ochså säkert från första halvan av 1900 och har drivits externt från nån lina i taket.
Fabrikat blir ja inte klok på men de är inte en Stenbergs va de verkar.
Detta är ju en snickerimaskin me långhålsborr, cirkelsåg, fräs samt rikt å planhyvel.

Kuttern är med dubbla skär å 125mm i dia.
Remskivan där är 110mm.
Motor skivan 185mm.
Kuttervarv 1700. Elmotorvarv 2900. Periferi hastighet på kutter ca 67 meter.
Detta va ja räknat ut, hoppas de stämmer.

MEN de går att justera hur mycket den ska ta i skäret.
Borden , främre å bakre går att justera i höjdled medelst vev (enl bild). Det främre bordet ska va lägre än de bakre.
Va som är optimalt å bäst få nån annan fylla i.

Ja har kört ungefär som den va instäld när ja köpte den för 10 år sen å de har funkat utan problem.

Lite kul är att "gubben" ja köpte den av var gammal finsnickare å företagare å hadde på ålderns höst (hobby) använt fräsen till att fräsa bakkavlar. Dom här taggiga bakkavlarna alltså. Nu hadde han ju fått tag i nåt smidigare verktyg för de så därför sålde han den.

Bilderna blir ju som vanligt inget vidare.

Användarvisningsbild

ergu  
#867556Tack för era svar.
Jag har kollat lite och jämfört med dina data som du har angett. Jag inser att jag har halva skärhastigheten mot din maskin.
Jag tog mig friheten att räkna igenom dina siffror och du har en skärhastighet på ca32m/s.
Min maskin ligger på 14,5m/s. Stora skillnaden är motorn. Mitt märkvarvtal är 1410, medans du har 2900.

Idag har jag testat lite till. Jag ställde in det bakre bordet lite noggrannare. Har även PTFE sprayat borden för att få ner friktionen. Det gjorde allt mycket bättre, men jag är inte nöjd. Det är inte köpekvalitet på slutresultatet.
Tänker att varvtalet skulle kunna vara avgörande.
Här kommer lite bilder

TS

Tralsmo  
#867616Det där me silicone på bordet glömde ja å nämna för så får ja ochså göra innan de går att köra.
Brädan måste löpa lätt å friktionsfritt på bordet.

Bakre bordet bör ligga exact i höjdnivå med hyvelstålet. Det främre bordets höjd skall ligga under å bestämmer skärdjupet. För stort skärdjup är inte bra.

Det här me skärhastighet har vi nog fått om bakfoten bägge två känns de som.

När ja räknar om så kommer ja till 1913 skärmeter på min hyvel vilket kan låta högt men är mer rimligt än 67 allafall.

Det ja funderar på är om min motor verkligen snurra 2900varv men de är va det står på den.
Kuttervarvet blir ju ca 4872 varv å inte 1740 som ja skrev.

Det här me skärhastigher sysslade ja ju me dagligen men de va mer än 30 år sen.
Kan de bli kortis i huvet när man blir gammal tro?

aho  
#867628Kedjehastigheten på en proffsmotorsåg brukar ligga runt 25 m/s vid max varvtal, det vill säga 1500 m/min.
Så cirka 1900 m/minut låter inte orimligt för en stationär hyvel.
Antalet skäringrepp per minut brukar vara det viktiga, det avgör hur snabbt man kan mata och få ändå en slät yta.

Letade en gång i tiden högvarviga elmotorer, det blev då motorer avsedda för träbearbetning.
Inte ovanligt med varvtal på 12000-18000 varv/minut i sådana maskiner.

Tralsmo  
aho skrev:Kedjehastigheten på en proffsmotorsåg brukar ligga runt 25 m/s vid max varvtal, det vill säga 1500 m/min.
Så cirka 1900 m/minut låter inte orimligt för en stationär hyvel.
Antalet skäringrepp per minut brukar vara det viktiga, det avgör hur snabbt man kan mata och få ändå en slät yta.

Letade en gång i tiden högvarviga elmotorer, det blev då motorer avsedda för träbearbetning.
Inte ovanligt med varvtal på 12000-18000 varv/minut i sådana maskiner.

Du har nog rätt aho.

Ja har inga erfarenheter av träbearbetning mer än att ja vet att de ska va höga hastigheter.
Stål, mässing å aluminium har ja bättre erfarenhet av.
Små detaljer å verktyg i alu bearbetning vill man gärna ha en maskin som varvar 20 000 varv om produktions hastighet är viktigt.

Användarvisningsbild

ergu  
Tralsmo skrev:Det där me silicone på bordet glömde ja å nämna för så får ja ochså göra innan de går att köra.
Brädan måste löpa lätt å friktionsfritt på bordet.

Bakre bordet bör ligga exact i höjdnivå med hyvelstålet. Det främre bordets höjd skall ligga under å bestämmer skärdjupet. För stort skärdjup är inte bra.

Det här me skärhastighet har vi nog fått om bakfoten bägge två känns de som.

När ja räknar om så kommer ja till 1913 skärmeter på min hyvel vilket kan låta högt men är mer rimligt än 67 allafall.

Det ja funderar på är om min motor verkligen snurra 2900varv men de är va det står på den.
Kuttervarvet blir ju ca 4872 varv å inte 1740 som ja skrev.

Det här me skärhastigher sysslade ja ju me dagligen men de va mer än 30 år sen.
Kan de bli kortis i huvet när man blir gammal tro?

Det är nog ingen kortis, men man kan ju inte lägga allt på minnet :-)
Jag är helt trygg med hur jag har räknat, ingen fara där. Liten brasklapp för motorerna, men jag är nästan säker på att angivet varvtal är vid vanlig anslutning (ej frekvensriktare) och 50Hz. Du får olika varvtal beroende på hur många poler motorn har. Har för mig att fler poler ger lägre varvtal.
Min plan är i alla fall att öka hastigheten till det dubbla. Antingen med en frekvensriktare, eller byta motor eller remskivor, vad som är enklast/billigast.
Jag återkommer med rapport när jag har kommit dit!

TS

Torleif  
#867984Jasså du har fått tag på en riktigt ordentlig rikthyvel. E.V.Beronius Mekaniska Verkstad i Eskilstuna. Den torde vara tillverkad tidigast i början på 1910-talet då de började använda sfäriska kullager. Bolaget köptes upp av Munktells 1917 men sedan tog det väl något eller några år innan texten hade förnyats på alla produkter. Det stod fortfarande Beronius men ingenting om mekaniska verkstads aktiebolag eftersom bolaget hade upphört och Munktell hade tagit över tillverkningen.

Först litet om säkerhet:
Kuttern är en modell som arbetarskyddet inte godkänner i yrkesbruk numera. Kallas "clamshell cutterhead" på engelska så du kan ju läsa litet på nätet. Problemet med de där kuttrarna är att spännbultarna är dragbelastade. Därför är det vanligt att de töjs eller får utmattningsbrott och då kommer betten flygande och slår sönder maskinen och snickaren.
Det minsta du skall göra är att byta bultarna mot nya av bra kvalitet och minst 8.8 stål. Gör du det så skulle jag nog säga att du vågar hyvla för husbehov på den. Jag skulle tro att det är whitworth gänga på dem. Se till att du får rätt gänga eller gänga upp innergängan till UNC ifall stigningen är den samma. UNC är mindre utsatt för utmattningsbrott. Hallvtums UNC och whitworth har olika stigning men andra dimensioner brukar stämma.

Blir det yrkesbruk någon gång så satsar du 12000 kronor på en ny kutter och får som resultat en hyvel som tekniskt motsvarar hyvlar som andra betalar 60000 kronor för.

För att kunna räkna ut rätt varvtal måste vi veta diametern på skärcirkeln det viss säga diametern på kuttern mätt utanpå eggarna på betten. Vad är den?

Sedan skulle jag rekommendera att du håller varvtalet litet på lägre sidan för att minska centrifugalkrafterna på kutterbultarna. Jag tror vi hamnar någonstans mellan 3000 och 4000 varv i minuten men för att kunna räkna ut det måste vi få veta diametern på skärcirkeln.

Ibland hoppar det sådär för att ena bettet sticker ut längre än det andra.
Ta en rak ribba av hårt trä. Rita två märken på den med 6mm mellanrum ungefär 1/4 av ribbans längd från höger. Lägg den på utmatningsbordet så att högra sträcket är jäms med bordskanten och den utstickande ändan ligger över kuttern. Vrid runt kuttern så att bettet lyfter och drar fram ribban. Justera utmatnimgsbordet tills ribban dras fram exakt 6mm så vänstra sträcket hamnar vid bordskanten. Prva det där i båda ändorna och på mitten av alla bett. Då vet du om de sticker ut lika långt.

En annan vanlig orsak till att det hoppar är att betten behöver vässas. Dina ser inte vassa ut.

En tredje möjlig orsak är dåliga lager. Observera att lagren måste vara dubbelradiga sfäriska lager av god kvalitet. Lagerbockarna på de här hyvlarna står inte exakt i linje så när folk kommer på att de skall modernisera med kapslade spårkullager så börjar det bryta på lagren och så tuggar lagren sänder axeltapparna på kuttern.

En fjärde möjlig orsak är att varvtalet är för lågt. Om du har en 1400 varvs motor är varvtalet hälften fr lågt. Byt till en 2800 varvs eller byt remskiva.

Trälsmo
Din kombimaskin liknar väldigt den modellen som tillverkades av Osbyverken men du får gräva fram den om jag skall vara 100% säker.

Tralsmo  
Torleif skrev:Jasså du har fått tag på en riktigt ordentlig rikthyvel. E.V.Beronius Mekaniska Verkstad i Eskilstuna. Den torde vara tillverkad tidigast i början på 1910-talet då de började använda sfäriska kullager. Bolaget köptes upp av Munktells 1917 men sedan tog det väl något eller några år innan texten hade förnyats på alla produkter. Det stod fortfarande Beronius men ingenting om mekaniska verkstads aktiebolag eftersom bolaget hade upphört och Munktell hade tagit över tillverkningen.

Först litet om säkerhet:
Kuttern är en modell som arbetarskyddet inte godkänner i yrkesbruk numera. Kallas "clamshell cutterhead" på engelska så du kan ju läsa litet på nätet. Problemet med de där kuttrarna är att spännbultarna är dragbelastade. Därför är det vanligt att de töjs eller får utmattningsbrott och då kommer betten flygande och slår sönder maskinen och snickaren.
Det minsta du skall göra är att byta bultarna mot nya av bra kvalitet och minst 8.8 stål. Gör du det så skulle jag nog säga att du vågar hyvla för husbehov på den. Jag skulle tro att det är whitworth gänga på dem. Se till att du får rätt gänga eller gänga upp innergängan till UNC ifall stigningen är den samma. UNC är mindre utsatt för utmattningsbrott. Hallvtums UNC och whitworth har olika stigning men andra dimensioner brukar stämma.

Blir det yrkesbruk någon gång så satsar du 12000 kronor på en ny kutter och får som resultat en hyvel som tekniskt motsvarar hyvlar som andra betalar 60000 kronor för.

För att kunna räkna ut rätt varvtal måste vi veta diametern på skärcirkeln det viss säga diametern på kuttern mätt utanpå eggarna på betten. Vad är den?

Sedan skulle jag rekommendera att du håller varvtalet litet på lägre sidan för att minska centrifugalkrafterna på kutterbultarna. Jag tror vi hamnar någonstans mellan 3000 och 4000 varv i minuten men för att kunna räkna ut det måste vi få veta diametern på skärcirkeln.

Ibland hoppar det sådär för att ena bettet sticker ut längre än det andra.
Ta en rak ribba av hårt trä. Rita två märken på den med 6mm mellanrum ungefär 1/4 av ribbans längd från höger. Lägg den på utmatningsbordet så att högra sträcket är jäms med bordskanten och den utstickande ändan ligger över kuttern. Vrid runt kuttern så att bettet lyfter och drar fram ribban. Justera utmatnimgsbordet tills ribban dras fram exakt 6mm så vänstra sträcket hamnar vid bordskanten. Prva det där i båda ändorna och på mitten av alla bett. Då vet du om de sticker ut lika långt.

En annan vanlig orsak till att det hoppar är att betten behöver vässas. Dina ser inte vassa ut.

En tredje möjlig orsak är dåliga lager. Observera att lagren måste vara dubbelradiga sfäriska lager av god kvalitet. Lagerbockarna på de här hyvlarna står inte exakt i linje så när folk kommer på att de skall modernisera med kapslade spårkullager så börjar det bryta på lagren och så tuggar lagren sänder axeltapparna på kuttern.

En fjärde möjlig orsak är att varvtalet är för lågt. Om du har en 1400 varvs motor är varvtalet hälften fr lågt. Byt till en 2800 varvs eller byt remskiva.

Trälsmo
Din kombimaskin liknar väldigt den modellen som tillverkades av Osbyverken men du får gräva fram den om jag skall vara 100% säker.

Mycke intressant kommentar Torleif. Tack för den.

Ska gräva fram den å fota.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).