sön 13 dec 2020, 23:20#686422Täljer ni något? Har återupptäckt täljningen. Har egentligen inte gjort det sen jag var barn och då var det mest pinnar och barkbåtar... Men i veckan har jag varit i snickarboden med barnen och det är ju en trevlig sysselsättning! Har ni några alster att visa upp eller tips på enkla grejer man kan göra?
Trähantverk
Vad var det senaste du täljde?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in sön 13 dec 2020, 23:45#686423Hej!
Min mamma täljer mycket. Hon kan bidra med några alster när jag har förevigat dem. Det är alltid en diskussion om veden ska bli vara ved eller tälj-ämnen.
Min mamma täljer mycket. Hon kan bidra med några alster när jag har förevigat dem. Det är alltid en diskussion om veden ska bli vara ved eller tälj-ämnen.
Midnattsmekaniker.
mån 14 dec 2020, 05:48#686428Gör några skedar om året, avkopplande och rogivande syssla efter stressiga dagar. Trevligt med träskedar när man har småbarn, slipper metall mot porslin ljudet på morgonen vid frukost.
mån 14 dec 2020, 07:41#686429Kul tråd!
Barnskedar har det blivit en hel del för min del åxå. Bra present till andra som fått barn med. Men slevar är nog roligast tycker jag. Väldigt bra grej att göra medans man slötittar på tv. Frugan brukar sticka och jag tälja..
Barnskedar har det blivit en hel del för min del åxå. Bra present till andra som fått barn med. Men slevar är nog roligast tycker jag. Väldigt bra grej att göra medans man slötittar på tv. Frugan brukar sticka och jag tälja..
mån 14 dec 2020, 09:20#686444
Lind är ju ett av de mjukare trädslagen.
MVH
Alias
Axl skrev:Vad föredrar ni för trädslag? Jag provade Ask igår, tänkte att färsk kanske inte är så hård... men det var den!
Lind är ju ett av de mjukare trädslagen.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 14 dec 2020, 20:55#686573Nu var det länge sedan men när barnen var små för sisådär 30 år sedan så täljde jag en del. Hade ofta med mig en träbit och kniv när vi var nånstans (badstrand, lekplats, skogen etc.), för att ha något att göra medan dom skuttade omkring. Använde alltid klibbal som är relativt lätt att tälja i. Var nere i garaget nu och dammade av ett par gamla trägubbar och fotade av dom.
mån 14 dec 2020, 21:30#686587Al är trevligt för att det inte spjälkar ur som gran, fur, ek och ask. Det är dessutom mjukt. Annars är en min favorit. Täljer bara i färskt virke,
Fina gubbar Bängan, lite annan nivå på dina arbete än mina. Har blivit mycket smörknivar också, täljer sådana när jag inte har ork att koncentrera mig.
Fina gubbar Bängan, lite annan nivå på dina arbete än mina. Har blivit mycket smörknivar också, täljer sådana när jag inte har ork att koncentrera mig.
mån 14 dec 2020, 22:02#686601En, tall, klibbal och även idegran har jag användt.
Man får ta det man har, men hårda saker som en och idegran är trevliga när
man har en vass liten kniv oxh gott om tid. Har väl täljd sedan jag var liten
grabb, och gett bort eller eldat upp, men här är några saker jag har gjort
med kniven.
Det är trevligt att sitta med kniven när man inte har annat att göra, och
mestadels använder jag en Victorinox fickkniv. Rakbladskarp og
duger till det mesta.
Det enda trädslaget jag gav upp på, var när jag fick
en bit oliventräd - det var hårdare än kristtorn (järnek).
Man får ta det man har, men hårda saker som en och idegran är trevliga när
man har en vass liten kniv oxh gott om tid. Har väl täljd sedan jag var liten
grabb, och gett bort eller eldat upp, men här är några saker jag har gjort
med kniven.
Det är trevligt att sitta med kniven när man inte har annat att göra, och
mestadels använder jag en Victorinox fickkniv. Rakbladskarp og
duger till det mesta.
Det enda trädslaget jag gav upp på, var när jag fick
en bit oliventräd - det var hårdare än kristtorn (järnek).
Jack of all trades, master of none!
mån 14 dec 2020, 22:49#686636Är inne på min fjärde slev nu. Blev tagen när jag hittade 'silent carving' på tuben. Roligast är ändå att hugga fram täljämnet med yxan. Al.
fre 05 feb 2021, 22:44#698994Ett skohorn och en kapsylöpparfisk. Fisken är till ett fisketokigt brorsbarn.
TS
tis 16 mar 2021, 21:36#705346Får se om man kommer använda den här något. Tyckte det verkade vara en kul grej iaf.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).