Trähantverk

Vad var det senaste du täljde?

14 inlägg 4321 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad var det senaste du täljde?

Axl  
#686422 Täljer ni något? Har återupptäckt täljningen. Har egentligen inte gjort det sen jag var barn och då var det mest pinnar och barkbåtar... Men i veckan har jag varit i snickarboden med barnen och det är ju en trevlig sysselsättning! Har ni några alster att visa upp eller tips på enkla grejer man kan göra?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste du täljde?

Williamm  
#686423 Hej!
Min mamma täljer mycket. Hon kan bidra med några alster när jag har förevigat dem. Det är alltid en diskussion om veden ska bli vara ved eller tälj-ämnen.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

jakobn  
#686428 Gör några skedar om året, avkopplande och rogivande syssla efter stressiga dagar. Trevligt med träskedar när man har småbarn, slipper metall mot porslin ljudet på morgonen vid frukost.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

Emil83  
#686429 Kul tråd!

Barnskedar har det blivit en hel del för min del åxå. Bra present till andra som fått barn med. Men slevar är nog roligast tycker jag. Väldigt bra grej att göra medans man slötittar på tv. Frugan brukar sticka och jag tälja..

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

Axl  
#686443 Vad föredrar ni för trädslag? Jag provade Ask igår, tänkte att färsk kanske inte är så hård... men det var den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

alias  
#686444
Axl skrev:Vad föredrar ni för trädslag? Jag provade Ask igår, tänkte att färsk kanske inte är så hård... men det var den!


Lind är ju ett av de mjukare trädslagen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste du täljde?

Bängan  
#686573 Nu var det länge sedan men när barnen var små för sisådär 30 år sedan så täljde jag en del. Hade ofta med mig en träbit och kniv när vi var nånstans (badstrand, lekplats, skogen etc.), för att ha något att göra medan dom skuttade omkring. Använde alltid klibbal som är relativt lätt att tälja i. Var nere i garaget nu och dammade av ett par gamla trägubbar och fotade av dom.




Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste du täljde?

Williamm  
#686585
Slingtjauge.
Ett typiskt gotländskt namn. Men motsvarande redskap för att fläta rep finns nog även i övriga Sverige.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

jakobn  
#686587 Al är trevligt för att det inte spjälkar ur som gran, fur, ek och ask. Det är dessutom mjukt. Annars är en min favorit. Täljer bara i färskt virke,

Fina gubbar Bängan, lite annan nivå på dina arbete än mina. Har blivit mycket smörknivar också, täljer sådana när jag inte har ork att koncentrera mig.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste du täljde?

JensSkoog  
#686601 En, tall, klibbal och även idegran har jag användt.
Man får ta det man har, men hårda saker som en och idegran är trevliga när
man har en vass liten kniv oxh gott om tid. Har väl täljd sedan jag var liten
grabb, och gett bort eller eldat upp, men här är några saker jag har gjort
med kniven.
Fulgubbe som hänge på nyckelhånken till garagen, Han har jobbet med att vakta över den.

Fulgubbe som jag hittade i en bit en.
Fabeldjur hittas gärna inuti någon trädbit som annars inte är till annat.

Min fru stickar hela tiden, men hon håller ochså på med billedväv, så jag gjorde några vävnålar för henne. Lättare när alla färjer har var sin.

Heliga Olav har jag kopierad från en medelålderfigur, men tyvärr gick hans yxa av och försvann.

Det är trevligt att sitta med kniven när man inte har annat att göra, och
mestadels använder jag en Victorinox fickkniv. Rakbladskarp og
duger till det mesta.
Det enda trädslaget jag gav upp på, var när jag fick
en bit oliventräd - det var hårdare än kristtorn (järnek).

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686636 Är inne på min fjärde slev nu. Blev tagen när jag hittade 'silent carving' på tuben. Roligast är ändå att hugga fram täljämnet med yxan. Al.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

Axl  
#698994 Ett skohorn och en kapsylöpparfisk. Fisken är till ett fisketokigt brorsbarn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

Axl  
#699217 Då har barnen målat fisken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste du täljde?

Axl  
#705346 Får se om man kommer använda den här något. Tyckte det verkade vara en kul grej iaf.
Täljhäst

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).