Trähantverk

Tankar om timmerhus

19 inlägg 3526 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Re: Tankar om timmerhus

Torleif  
#859434 Jag brukar ofta både timra och i övrigt bygga av kundens eget virke och det brukar gå bra. Men jag vill själv vara med vid sågen så det blir rätt kvaliteter och dimensioner och rätt sågat.
Jag brukar också försöka få dem att välja träden och kapa enligt mina instruktioner.
Inte alltid så enkelt men det brukar gå bra.

De stora virkeshandlarna kan dra åt helvete och ta sitt virke med sig när de far och stanna där. Hellre har jag några stickor i händerna än dras med finsågat brädslåningsvirke och spontabräder med kärnan på fel sida.
Senast redigerad av Torleif tor 24 okt 2024, 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Badger  
Torleif skrev:Jag brukar ofta både timra och i övrigt bygga av kundens eget virke och det brukar gå bra. Men jag vill själv vara med vid sågen så det blir rätt kvaliteter och dimensioner och rätt sågat.
Jag brukar också försöka få dem att välja träden och kapa enligt mina instruktioner.
Inte alltid så enkelt men det brukar gå bra.

De stora virkeshandlarna kan dra åt helvete och stanna där. Hellre har jag några stickor i händerna än dras med finsågat brädslåningsvirke och sponstabräder med kärnan på fel sida.

Det är någon som dig som man skulle anlita för att bygga sitt hus om man hittar någon. Det vore härligt att gå i skogen tillsammans med ett proffs och välja ut vilka träd man skulle bygga med.

Torleif  
#859440 Det lär finnas sådant folk i Dalarna. Jag har hört talas om dem men jag har inga namn

Användarvisningsbild

Badger  
#859444 Här i SydSverige är det en bristvara.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).