Skogshistoria

Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

10 inlägg 1123 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Tomas_W  
#820812 Hej,
Då ÖSI-planerna har några (många) år på nacken tänkte jag att det passade bäst under skogshistoria, tycker ni frågan hör hemma under annan grupp så flytta den gärna dit.

Nu till min fråga:
Är det någon som vet var (om) man kan få fatt i gamla ÖSI-planer för sin fastighet? Det var ju Skogsvårdsstyrelsen som satte samman dem om jag minns rätt så man kan ju tänka sig att de finns tillgängliga någonstans?
Bra att ha när man ska få en uppfattning om skogstillståndet för fastigheten under 80-talet.

De får ju gärna ha blivit digitaliserade, men det kanske är för mycket att önska sig... 🙄



   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820815 Den som gjorde min skogsbruksplan runt 2010 hade i alla fall snokat rätt på den. De lär finnas på SS och de är offentlig handling så det borde inte vara omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Fredrik Reuter  
#820817 Vet inte om du kan se denna karta men jag ser ÖSI-lagret dock utan grundkarta.

https://geodata.skogsstyrelsen.se/arcgi ... er?f=jsapi

Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Tomas_W  
#820829 Behöver man registrera ett konto?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Fredrik Reuter  
#820843 Ja, jag kollade på detta nu och det var bara när jag var inloggad med mitt konto som jag kunde se kartan. Blev dock lite sugen att testa Skogsstyrelsen API och tror att det nu ska finnas en karta med all ÖSI-data via länken nedan. För vem som helst.

https://gallringsdagar.se/osi/index.html

Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Fredrik Reuter  
#820844 Och det är mycket data som ska laddas så om man testar länken ovan så får man ha i beaktning att det tar lite tid.

Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Tomas_W  
#820906
1701809866_Oesi.jpg
Nu är det kanske jag som har dåligt tålamod... 🙄 Men efter att ha väntat en bra stund så kommer det inte ut mer data än detta, ser som några plottriga avdelningsgränser och jag kan inte varken höger eller vänster-klicka på kartan och det finns inga lager eller liknande att välja på...
Ska jag vänta längre eller är det något jag missar?

Har en hyggligt ny dator och 100 Mbit i uppkoppling så jag tycker ju att det borde ju ha hunnit ladda in lite mer? 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Lars Lundqvist SLU  
#820919 När man zoomar in i kartan kommer det fram enkla data, typ huggningsklasser

1701813374_img_3063.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Fredrik Reuter  
#820939 Ja, du får prova dig fram Tomas. Jag tog fram kartan för denna tråd och det kan vara så att ÖSI-lagret som kommer från Skogsstyrelsen egentligen inte är anpassat för att visas snabbt på en webbtjänst.

Har för mig att Skogsstyrelsen hade ÖSI i "Skogens pärlor" för typ 10 år sedan men nu verkar det vara borta. Om intresse finns så kan jag titta på en mer permanent lösning som är bättre anpassad och kanske också snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Kan man få tag i gamla ÖSI-planer?

Rättselarn  
#820965 Jag känner ett par inventerare som tog fram ÖSI i Norrbotten. De sa att de tog en provyta per bestånd, men ibland blev det mer en okulär besiktning. Som underlag hade de svartvita ortofoton, vilka var svåra att tolka särskilt övergång mellan skog och myrmark.
När jag senare använt ÖSI-material har jag noterat att ståndortsindex har blivit "hoptryckt" och sämre boniteter har blivit överskattade och bättre har hamnat någon klass lägre.
Inte så konstigt att inventerarna säkrade upp mot ett troligt medelvärde när man hade mycket areal att täcka. ÖSI står ju också för Översiktlig skoglig inventering och resultatet för större områden blev nog inte så tokigt, särskilt inte då det tidigare i stort sett saknades data.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).