Skogshistoria

Urfjällsjord

4 inlägg 1773 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Urfjällsjord

svampbob  
#809365 Till min gård hörde tidigare en hel del Urfjällsjord men min farfar sålde av den jorden och skogen och köpte istället granngården i byn. Någon som har koll på om det fortfarande finns Urfjällsjord?

https://svenska.se/saob/?id=U_0733-0084.ellQ



   TS
Användarvisningsbild

Re: Urfjällsjord

Rättselarn  
#809372 Ja urfjäll finns fortfarande och även det närbesläktade ströäng.
Innan avvittringen fanns inga tydliga och fastlagda gränser mellan byarna eller mellan byamark och kronmark. Bönderna slog de ängar som man ansåg sig äga. När avvittringen drog upp gränserna så "hamnade" en del ägor i grannbyn och kallades då urfjäll. Låg de i kronoparken blev det ströängar.
Idag behandlas de som vanliga skiften och "försvinner" när omgivande fastighet köper den och gör en fastighetsreglering.

Användarvisningsbild

Re: Urfjällsjord

svampbob  
#809449
Rättselarn skrev:Ja urfjäll finns fortfarande och även det närbesläktade ströäng.
Innan avvittringen fanns inga tydliga och fastlagda gränser mellan byarna eller mellan byamark och kronmark. Bönderna slog de ängar som man ansåg sig äga. När avvittringen drog upp gränserna så "hamnade" en del ägor i grannbyn och kallades då urfjäll. Låg de i kronoparken blev det ströängar.
Idag behandlas de som vanliga skiften och "försvinner" när omgivande fastighet köper den och gör en fastighetsreglering.


I mitt fall var det inte i grannbyn utan bortanför grannbyn. Att hämta en skrinda hö därifrån var en heldags arbete.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Urfjällsjord

Rättselarn  
#809454 Ja inte hade de så lätt att ordna försörjningen. Jag har utrett en del ströängar i fjällkanten. En del byar kan ha 40-50 ströängar spridda inom 20 km från byn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).