Grävmaskiner

Lyfta trekammarbrunn

28 inlägg 9157 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lyfta trekammarbrunn

Erskog  
#807120 Hej!
Orkar en 5,5 tons grävmaskin sätta ner en trekammarbrunn i betong?
Mvh
Erskog

TS
Användarvisningsbild

Re: Lyfta trekammarbrunn

Elis76  
#807122 Det beror på vad konstruktionen väger och vad grävaren klarar av att lyfta med avseende på hur långt ut man skall med bom och sticka.

På den 9 tons Volvo ECR 88D som en bekant har, finns alla uppgifter på en plastfilm på insidan av en sidoruta i hytten.

Vad är det för grävare Du har?

Du kan alltid titta på specen nedan vad 88:an klarar av.

https://www.volvoce.com/europe/se/products/excavators/ecr88d/

Användarvisningsbild

Erskog  
#807124 Hej!
Tack, ja det är ju såklart beroende på förhållandena. Jag tänker 5,5 tons grävare överlag. Tror underdelen på en brunn väger 1700-1800kg nånting.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#807127 Här kommer specen på en Volvo ECR50F, så kan du kika på databladen vad den klarar av.

Den finns en tabell över lyftkapacitet/lyftpunktsradie, så får Du ett litet "hum" över vad denna maskin klarar av beroende på hur den är bestyckad.

https://www.volvoce.com/europe/se/products/excavators/ecr50/

Användarvisningsbild

Erskog  
#807132 Tackar :)

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807156 Gäller det en normal 3m3 brunn så nej det går inte. Han som gräver en del åt mig har en 13ton hjulare och det är en rätt lagom maskinstorlek för att sätta en brunn, han tar den inte på full räckvidd men åtminstone så långt ut att det säkert går att ställa brunnen i schakten.

Tänk på att du kommer behöva mer räckvidd än du troligen räknar med eftersom räckvidd räknas från centrum av maskin och slänter tar mer plats i anspråk än de flesta räknar med.

Användarvisningsbild

Erskog  
#807157 Hej!
Ja jag misstänkte nästan det.
Tack!

TS
Användarvisningsbild

Emanuel90  
#807204 Jag har satt ett par stycken 3 m3 med min 8tons bandare.
Det går men jag skulle inte vilja prova med en mindre maskin.
Jag har haft tur och haft stabila kanter så jag inte behövt ha så lugnt utlägg

Användarvisningsbild

Erskog  
#807215 Hej!
Tack för informationen. Undrar om det är därför glasfibertankar blivit så populära?

TS

Bosse1  
#807238 Regnar det så flyter även en betongbrunn, så fyll den med vatten 😥

Användarvisningsbild

Erskog  
#807239 Hej!
Jasså! Blir det sån lyftkraft även på betong?

TS

Amatörhuggare 62  
#807242 Vatten har otrolig lyftkraft. Tänk alla stora fartyg, som flyter. Trots otroliga tyngder. Glasfiberbrunnar, bör surras fast. Man gjuter plintar på båda sidor. Och breda spännband. Men sett såna brunnar spricka å komma upp, av vattentrycket. Har vart i samband, med skyfall . Å stora regn

alias  
#807248 Vill minnas att föräldrarna lät borra fast öglor i berget och spände ner trekammarbrunnen med syrafasta vajrar på 90-talet efter att den gamla septiktanken hade "flutit upp" och knäckt röret från huset.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#807257 Vid högt grundvattenstånd och/eller vid olyckliga omständigheter vid tömning kan de "flyta upp", precis som det beskrivs i tråden.

Här nedan lite info om förankring av tankar.

https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/slamavskiljare/forankring-av-tank/

https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-slutna-tankar/forankring-av-tankar.html

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bosse1 skrev:Regnar det så flyter även en betongbrunn, så fyll den med vatten 😥

Den blir ju tömd när slamsugaren kommer, så förankring är nog ett måste även för betongbrunnar. Min 3-kammarbrunn från 80-talet är i plast och rejält förankrad i berget med två breda spännband. Det är ju bara de två första kamrarna som töms av slamsugaren men det blir ju ändå rejäla lyftkrafter av de två återstående tomma kamrarna efter sugningen.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).