Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 179475 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51593 I dag var det mildvær, og jeg fikk gjort noen justeringer på opphenget til rotatoren, oppheng og føringer for slangene.

Bild


De to øverste slangene går gjennom et øye på toppen. De leverer olje til aggregatet, og blir berørt av rotasjonen. Rotasjonen er i praksis + 90 grader eller - 90 grader

Bild


De to tynne slangene som leverer olje til rotatoren, henger i lærstropper. Det gjør også den tykke slangen som beskytter styreledningen til Naarva'n. Den tykke ledningen berøres av rotasjonen, mens de tynne ikke beveges, de går til øvre del av rotatoren som står stille

Bild


Noen detaljer sett fra siden

Bild


Ready for action..

Jeg valgte å la oljen til aggregatet gå direkte får å få full flyt 67 l/min. Den går altså utenom rotatoren siden det var så små hull (3/8") i den rotatoren jeg hadde. Ulempen er jeg ikke får 360 grader rotasjon, men det trenger jeg ikke.

Jeg føler meg noenlunde fornøyd med installasjonen så langt, etter noen justeringer og ombygninger. Nå gjelder å lære å bruke det :) Jeg venter fortsatt på ny termostat til motoren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51619 Har inte sett denna tråden förrän nu men väldigt intressant läsning och det ser spännande ut!

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51632
kjugekarlsson skrev:Har inte sett denna tråden förrän nu men väldigt intressant läsning och det ser spännande ut!


Takk, har enda litt å gjøre med maskinen før den er klar. Må ha en skuffe (skopa) med i skogen og må lage et feste for den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#51690 Dette ble virkelig profft laget Rolfo, merker at jeg skjems litt av min konstruksjon når jeg ser det her. :oops:
Jeg bruker min for tiden i skogen så jeg får vente til sommeren med å prøve å få til ett litt penere oppheng av slanger og div.
Vill også vurdere en slik arm som du har laget, men det kan være greit å høre hva du synes når du har fått kjørt litt.
Grunnen til at dette prosjektet går treigt, er at jeg må bygge om hydraulikken, da jeg ikke har skuffesylinderen aktiv nå, samt at det har fungert greit som det er nå. :???:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51698
stegmaster skrev:Dette ble virkelig profft laget Rolfo, merker at jeg skjems litt av min konstruksjon når jeg ser det her. :oops:
Jeg bruker min for tiden i skogen så jeg får vente til sommeren med å prøve å få til ett litt penere oppheng av slanger og div.
Vill også vurdere en slik arm som du har laget, men det kan være greit å høre hva du synes når du har fått kjørt litt.
Grunnen til at dette prosjektet går treigt, er at jeg må bygge om hydraulikken, da jeg ikke har skuffesylinderen aktiv nå, samt at det har fungert greit som det er nå. :???:


Steg, det er jo mange måter å gjøre ting på, og du har fått det til å funke med en enklere løsning. Ikke noe å skjemmes over. Den prinsipielle forskjellen er i grunnen om man ønsker å bruke funksjonaliteten til skuffesylinderen til å bevege en arm framover eller ikke, og således øke rekkevidden litt. Jeg kan nok også bruke stikka litt kreativt i kombinasjon med armen ved at jeg kan trekke treet til meg uten at aggregatet går i bakken. Foten er jo ikke helt nødvendig, men har nok en funksjon på en liten maskin som min (3,6 tonn). Hvis du har PTO fram (dobbelt uttak for hammer eller pusseskuffe) er det ikke vanskelig å få til. Hvis du ikke har det, krever det litt mer, antakelig en magnetventil og noen slanger ekstra.

Jeg har nå prøvd å lage oppheng og føringer for ikke å få slangene i klem. Ellers må selvsagt alt testes mer i praksis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#51716 Det er nettopp det som er problemet med min graver, at den den har ikke opplagt pto hydraulikk, så del vil bli endel mer arbeid og penger for og få orden på det. Men når jeg ser den konstruksjonen din så kommer jo tankene om dette fram igjen.
NB et tips Rolfo, er å være forsiktig med sylinderen til kvisteknivene, den står ganske mye rett ut, slik at det er lett å bøye stempelstanga. Derfor er det lurt å sjekke at den ikke kan komme i bend med armen.
Jeg bøyde min da jeg tok et tre i naarvan og skulle dra det ut mellom flere igjenstående trær, den tok tak i et tre på vei ut og dermed så stempelstanga ut som C, hvis du skjønner hva jeg mener. 😡
Det positive nå er at en kan skifte bare sylinderen, det kunne en ikke før , da sylinder var sveist fast til den ene kvistekniven, så en måtte betale for denne også.
Fikk nettopp regning på begge kvisteknivene + sylinder, kr10000,- mva, så "take it easy": :surp:
Når man er uforsiktig så kan det gå så her
Bild

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#51735
stegmaster skrev:Det er nettopp det som er problemet med min graver, at den den har ikke opplagt pto hydraulikk, så del vil bli endel mer arbeid og penger for og få orden på det. Men når jeg ser den konstruksjonen din så kommer jo tankene om dette fram igjen.
NB et tips Rolfo, er å være forsiktig med sylinderen til kvisteknivene, den står ganske mye rett ut, slik at det er lett å bøye stempelstanga. Derfor er det lurt å sjekke at den ikke kan komme i bend med armen.
Jeg bøyde min da jeg tok et tre i naarvan og skulle dra det ut mellom flere igjenstående trær, den tok tak i et tre på vei ut og dermed så stempelstanga ut som C, hvis du skjønner hva jeg mener. 😡
Det positive nå er at en kan skifte bare sylinderen, det kunne en ikke før , da sylinder var sveist fast til den ene kvistekniven, så en måtte betale for denne også.
Fikk nettopp regning på begge kvisteknivene + sylinder, kr10000,- mva, så "take it easy": :surp:
Når man er uforsiktig så kan det gå så her
Bild


Oi, jeg skjønner.. Den der stempelstanga går an å skifte ut og redde resten. Et verksted som kan det skjærer av og sveiser ny stang (kolv) på. Greit å vite hvis det hender igjen, men nå har du jo separat sylinder.

Apropos eventuell ombygging, så er det nok mulig å kikke under dørken etter en plass å ta ut trykk og retur og sette inn en ny ventil, eksempelvis en frontlasterventil (eller lignende) som kan betjenes via wireoverføring med egen joystick inne i kabinen. En frontlasterventil gir deg to doble uttak i hverfall, og i tillegg tredjefunksjon hvis du vil ha det. Økonomideler leverer sånne (jeg tror ventilblokken må kunne ta inn trykk, gi videre trykk til neste enhet, ha lavtrykkutgang til retur/tank, og selvsagt to doble arbeidsuttak). Jeg tenker faktisk på en slik løsning selv i tilfelle jeg finner på å montere mer utstyr på maskinen, om ei stund altså når jeg vet at de øvrige saker og ting virker;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#51824 Som tur va , så er den bilden av den kvistekniven som allerede er bøyd( du ser ikke det av bildet, men kniven er kraftig bøyd nedover, så den var allerede ødelagt når sylinderern også gikk like etterpå). Problemet er ikke selve stempelstanga. men at sylinder er sveist og presset fast til kvistekniven, dette er heldigvis nå endret. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#52365 Hvordan går det Rolfo, er du kommet igang med Hanixèn, eller venter du fremdeles på termostaten?
Jeg har selv gått til innkjøp av en Deutz 4005 1965mod. med laster (3syl, 35hk, luftkyld), for drivning av vedmaskinen.
Fikk ochså med komplett halvbandsats. Fikk betale 10000,- inkl mva. Skal hente den på Mandag, så det det kommer litt bilder etter hvert. Ifölge säljaren så skulle den vara så brenslesnål, at det nesten skulle öka med soppe på tanken. :wink:
(Jag behöver i det minste inte ha nån bekymmer för termostaten) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#52367 Se där maskinparken ökar, en trecylindrig Deutz. Det är ju en riktig gammal klassiker! Och halvband därtill, den kan du nog ha roligt med utöver att driva vedmaskinen 8)

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#52389 Ja det er fint med en særskilt kraftkilde til vedmaskinen. Jeg hadde også en gammel Deutz på handen en gang, den glapp for med og så ble det kinatraktoren i stedet. Som totte sier, en gammel klassiker går aldri av moten. De er så sterkt bygd at bare du gir den olje og smøring så går den i evigheter. Lykke til.

Jeg var i dag og testet Hanix'en litt, startet og sån der. Har ikke fått thermostaten ennå. Men nå fant jeg ut litt mer. Fikk først opp temparaturen på motoren, men når jeg startet varmeapparatet og vifta, så falt den igjen. Må forske litt på dette.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#52391 Tyder på att du har för stor kylning. Det låter som kylningen är dimensionerad för ett betydligt varmare klimat än vårt nordiska. Skulle säga att du antingen måste skapa termostatkontroll på kylfläkten eller ordna nån slags täckning för kylaren. På gamla tiders bilar fanns en kylargardin, en väv eller liknande upprullad på en rund stav med fjädring som en rullgardin, och så drog man i en kedja för att dra upp den så den täckte för en lagom bit av kylaren.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#52403
totte skrev:Tyder på att du har för stor kylning. Det låter som kylningen är dimensionerad för ett betydligt varmare klimat än vårt nordiska. Skulle säga att du antingen måste skapa termostatkontroll på kylfläkten eller ordna nån slags täckning för kylaren. På gamla tiders bilar fanns en kylargardin, en väv eller liknande upprullad på en rund stav med fjädring som en rullgardin, och så drog man i en kedja för att dra upp den så den täckte för en lagom bit av kylaren.


Ja det virker slik.. Motoren står på tverrs, radiatoren (kylaren) på siden og foran den registeret (varmeveksleren til varmeapparatet). Viften er ikke termostatstyrt og drar luft gjennom registeret og kylaren hele tiden. Det rekker ikke å bli mye varme i registeret for varmeapparatet for alle slanger til/fra er kalde. Kanskje thermostaten ikke er synderen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#52405 Vet du om Hanixèn er importert, eller er det en "norsk" maskin? vis den er importert, så kan dette som Totte sier, vara riktig, då dom som säljs för "sör europamarknaden" kan ha andra spec. Min er importert direkte från Japan, men har ikke hatt noe problemer av den grunn.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#52406
stegmaster skrev:Vet du om Hanixèn er importert, eller er det en "norsk" maskin? vis den er importert, så kan dette som Totte sier, vara riktig, då dom som säljs för "sör europamarknaden" kan ha andra spec. Min er importert direkte från Japan, men har ikke hatt noe problemer av den grunn.


Snakket med Becks Maskin, og de mente å kjenne igjen denne maskinen og da er den norsk som du sier. Skal sjekke litt mer. Er usikker på om det ekstra registeret(kyleren) foran den store kyleren er oljekjøler og ikke register til varmeapparatet. Men så at det gikk slanger framover til hytta, så kanskje har varmeapparatet et eget lite register framme i hytta som får varme derifra. Alle slangene framover var kalde.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).