Grävmaskiner

Grävmaskin med frontskopa???

14 inlägg 10731 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grävmaskin med frontskopa???

magnusbygg  
#707926 Hej på er!
Jag kanske är ute o cyklar helt o hållet!!
Men finns det en grävare där du kan få armen att lägga sig utmed hytten, och på så vis kunna använda den som frontskopa, och då även kunna byta redskap tex pallgafflar och balklämma! Det är nåt jag hört talas om, men vet inte om det finns, som sagt! 😀



   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707948 Franska Mecalac?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

alias  
#707973
magnusbygg skrev:Hej på er!
Jag kanske är ute o cyklar helt o hållet!!
Men finns det en grävare där du kan få armen att lägga sig utmed hytten, och på så vis kunna använda den som frontskopa, och då även kunna byta redskap tex pallgafflar och balklämma! Det är nåt jag hört talas om, men vet inte om det finns, som sagt! 😀


Pallgafflar används på många vanliga hjulgrävare och grävlastare försedda med rotortilt.

Men det kanske inte var svar på din fråga, om det var ett specifik märke/modell du sökte?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin med frontskopa???

magnusbygg  
#708029 Nja det vet jag med, men den jag hört talas om skulle varit en volvogrävare som på nåt vis la ner kranen utmed hytten, måste ju varit rototilt i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708045 Har aldrig sett en grävare med kran

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin med frontskopa???

magnusbygg  
#708046
magnusbygg skrev:Nja det vet jag med, men den jag hört talas om skulle varit en volvogrävare som på nåt vis la ner armen utmed hytten, måste ju varit rototilt i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin med frontskopa???

magnusbygg  
#708047 Du vet, man är ju skogskille vet du!😂😂

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708057
Orsa skrev:Franska Mecalac?

Mecalecs MCR-serie har denna funktion. Man ställer om maskinens reglage med en brytare för att köra som lastare eller grävare.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

jakobn  
#708228 Har sett hjulgrävare med redskapsfäste fram för att sätta skopa eller vad man nu vill ha, verkar väldigt smidigt men det lyfte inte så högt. Kommer ihåg att det åtminstone inte var några problem att lyfta upp hyvlen jag köpte på släpen.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin med frontskopa???

magnusbygg  
#708240 Tackar för svaren, det var nog en så där Mecalec jag hört talas om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708415 Mecalac är som en Schweizerkniv. Inte bra/bäst på nåt men allsidig.
Sen fransk och köper du en begagnad så är den komplex både mekaniskt och elektriskt så du ska vara duktig mek eller beredd hålla den igång med verkstadshjälp.
Står den så har du ingen maskin.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

axwell  
#708437
Orsa skrev:Mecalac är som en Schweizerkniv. Inte bra/bäst på nåt men allsidig.
Sen fransk och köper du en begagnad så är den komplex både mekaniskt och elektriskt så du ska vara duktig mek eller beredd hålla den igång med verkstadshjälp.
Står den så har du ingen maskin.


Skulle inte förvåna om den i så fall har fransk metrisk gängning i hydraulikkopplingar.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708476 Kompis hade en Mecalac några år. Det är naturligtvis en hel del leder och finesser och styrsystem och därmed slang förbi lederna samt givare och kablar och omkastarventiler mm. I länder som ännu inte kommit på finessen med rototilt är det ju marknad för kombimaskiner (Mecalac/ JCB Sitemaster o dyl)
Men i Sverige med tjäle och rorotilt-land är det ju bättre användbart med en kommungrävare (typ EC160) och rototilt som gårdsmaskin. I princip kan man ju göra många typiska lastarjobb på en gård med en grävare, men inte så mycket tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin med frontskopa???

Strongliquid  
#719307 Enligt denna video borde ju alla ha en Mecalac i depån. Kanske så länge de är nya? 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).