Grävmaskiner

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

104 inlägg 30678 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#778403 Fick igång varvräknaren och varvtalen känns väl ganska rimliga. Dock när jag startade maskinen dog först all belysning utom blinkers och bromsljus. Pilla på lite bakom panelen så kom all belysning tillbaka tillslut. Men istället lyser nu laddlampan, och lyser starkare ju mer man gasar, ger över 20v.

Mätte laddningen en sväng och fick runt 14v, men mätte igen vid instrumentbelysningen och där ligger det runt 12.5v.

Har jag lyckats sabba nån diod eller nått i generatorn eller vad har hänt? Kollat alla kablar och dom verkar ok.
Har lött dit kabeln för varvräknare på en av kablarna ifrån lindningarna.

Edit:
Hittade en felsökningssida och har nu mätt plus/minus dioder samt fältdiod för lampan och alla lindningar får samma värden och ska alltså inte vara något fel.

Monterade den igen och testade, vid 1000varv har laddlampan 17v och lyser för fullt. På generatorn mäter jag då 13.7-14v.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778506 Provat att mäta dioderna?
14v vid generatorn är väl rätt ok14,3 hade varit bra.
Prova o mät direkt vid nyckellåset, mitt gav upp. Tänker att de är nåt spänningsfall fram och prova med minus direkt från batteriet eller stommen på generatorn så de inte är jordskillnader.
Laddlampan har jag lite mindre förslag om

Användarvisningsbild

AlbinL  
#778531 Har hittat en del tester som jag provat utan att hitta felande delar. Mätt lindningarna och statorn, mätt b+ mot jord och får bara spänning åt ett håll vilket borde betyda att dioderna är hel. Har inte mätt på alla 9 dioder, så kan väl ändå vara någon som är väck.

Inga spänningsfall över varken jord eller matningar, måste ha blivit nått tillfälligt knas med nyckellåset då allt var svart ett tag.

Generatorn har lite svårt att komma igång med laddningen, underlättar om man kortsluter mellan b+ och ind utgången på generatorn. B+ och ind ska väl kopplas samman när generatorn laddar? Känns som att det kanske är någon diod där emellan som brunnit av?

TS

#778536 Har inte pillat i nån Lucas generator utan har grejat med Bosch varianten av den typen som satt i typ Volvo 740.
Där sitter laddningsreläet ihop med kolen så den är snabbytt o relativt billig
I valtran brukar jag behöva gasa till lite innan den börjar ladda.
Men mät igenom alla dioder så du är säker på att dom hela.

Användarvisningsbild

AlbinL  
#778619 Fick ett bra tips om att det kan vara en plusdiod på en lindning som gått och gör att den inte belastas och strömmen till d+/ind kan då pulsera. Dioderna är ju tydligen väldigt svåra att mäta utan att löda isär antingen lindningarna eller dioderna, då man annars mäter genom 3 dioder åt gången.

Går att få tag i en ny brygga för 250kr med frakt och får väl isf vara försiktig med lödningen, får väl bli en större generator efter jul kanske

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
#778681 Ny tryckgivare monterad, lyser inga lampor den lilla stunden jag provade nu.

Slår på alla förbrukare och mäter spänningen på generatorn, 11.47V så nu är den bortplockad för gott. Läste fel på priset då jag inte var inloggad på ebay, med frakt kostar diod bryggan 550kr, dessutom är ju remskiva, kol osv inte i toppskick heller direkt.

Började mäta lite och har nu beställt denna:
https://www.ikh.se/sv/generator-70a-val ... 7mm-st0215

Den har samma utförande med infästningar och centrum på skivan osv, något större i diameter men kortare kropp.

Läste i manualen att tomgångsvarv ska ligga på 600-650rpm och maxvarv 2370rpm. Jag får nu ca 500/2200rpm. Remskivan jag har nu är 85mm och på den nya 90mm. Det borde ju betyda att den kommer att visa ett högre varvtal som är mer korrekt.

Tänker att jag drar en extra 6mm² mellan generator och startmotor. Behöver man även byta fram till tändningslåset?

TS

#778684 Gott att få ordning på tryckgivarn 👍
Den generatorn var fin kanske jag med skulle bytt.
Fanns de nåt kontaktstycke till anslutningen med att beställa tro?
Du behöver nog en grövre hela vägen upp, däremot vet jag inte om de ska igenom tändlåset

Tvärtom, är remskivan på generatorn större så snurrar den lite färre varv per meter fläktrem

#778686 https://www.ikh.se/sv/kontakt-till-vaxe ... acr-st0025
Hittade kontaktstycket med 😉

Användarvisningsbild

AlbinL  
#778688 Ajdå där tänkte jag ju fel. Kontaktstycket beställde jag oxå 👍 då är det ju 75mm skiva jag ska ha då

TS

#779019 Bilder på bränd fläkt

Användarvisningsbild

AlbinL  
#779691 Nya generatorn på plats, men fick bli ett nytt fäste då det gamla inte fick plats mellan fästöronen då diametern blev större och mindre utrymme runt infästningarna.

Drog en extra 6mm² kabel till startmotorn och varvräknaren visar fortfarande precis över 600rpm vid tomgång (600-650 säger boken) måste ha läst mätaren fel tidigare.

Hunnit kört en del nu med maskinen riktigt varm och inga fler varningar för oljetryck 💪

Funderar på om man orkar ge sig på värmereglaget på fläkten, som saknar vredet och troligtvis ärgat fast som det ser ut. Kommer bara ljummen luft ur paketet, så gissar att den inte är fullt öppen. Hur ser era ut, inte lust att ha sönder nå mer nu i kylan.

TS

#779699 Syns lite av ventilen på mittenbilden av den brända
Ska kolla om jag slängde paketet eller om de ligger här än
Går de röra reglaget något med en liten tång försiktigt?

Användarvisningsbild

AlbinL  
#779783 Har inte provat röra den än, men man brukar ju inte ha sån tur. Din ventil ser ju väldigt fin ut, min är alldeles grön av allt ärgande

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
#779972 En hel del wd40 och lite motionering med polygripen så går reglaget hur fint som helst nu. Måste bara få tag i en knopp som passar så man slipper använda tången. Torkade ur kåpan runt fläkten och kanske vore bra att blåsa ur värmepaketet.

Någon som har ett fungerande glödstift, som kan förklara hur det ska fungera, dåligt beskrivet i boken. Har bytt stift, men kanske behöver luftas där oxå?

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
#787334 Skottningen är ju i full gång med maskinen nu och det dyker ju alltid upp överaskningar med en gammal maskin.

En uppdatering på värmepaketet:

Jag spolade rent paketet med trädgårdsslangen, lät den stå ett tag med avfettning och spolade några gånger till åt båda håll. Var riktigt skitigt vatten fullt med rost och avlagringar. Nu blåser det varm luft, men första biten rör ifrån pumpen är väl antingen igengrodda dom med, eller så är det inte bättre flöde till hytten. Vid körning räcker det ju till, men för klent för att frosta av rutorna är på tomgång.

Krängningsdämparen i midjan tycks vilja frysa, igår fick jag köra värmepistol en stund då maskinen stod på 3 hjul 🙃 ser inte ut som att den är delbar på något enkelt sätt, men gissar att den samlat på sig vatten.

Bromsen vill fastna bak ibland efter att man kört ett tag, men får den stå ett tag så släpper de. Fram funkar dom fint. Tappade ur diffen bak igår, så det inte var något ras på gång där. Allt såg fint ut utom oljan som nu är bytt.

Vad jag sett hittills verkar det ju bara gå kopparrör till cylindrarna bak, dom borde väl inte kunna påverka funktionen som en dålig bromsslang kan göra. Länkaget till handbromsen går fint, så troligtvis är det väl någon av hjulcylindrarna som kärvar. Bromsarna tar fint annars och pedalen känns helt ok.

Får öppna o kolla cylindrarna när det blir lite mildare väder, passa på att byta oljan och även oljan i främre diffen där packningen helt plötsligt läcker som ett såll.

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).