tor 09 jun 2022, 13:11#760297
Nu har jag fått igång min Hydrema 807 som slutade driva på hjulen. Glad, men man får ju skämmas hur enkelt det var. Hydrema i Växjö skickade en tekniker från Hallsberg som löste problemet.
Maskinen slutade driva på hjulen efter en påfyllning av ATF olja i konvertern. Jag bytte olja i lådan fyra gånger och blåste rent metallfiltret i botten av konvertern från flagor. Jag hade 13-15 bars tryck på röret upp mot magnetventilerna och all el fungerade, men inget driv på hjulen.
I konvertern ska det vara 17 liter 10w olja. Jag fick i ca 13 liter men tänkte att det ju ligger lite kvar utspritt i konvertern. Felet var att jag hela tiden kollade mätstickan med motorn avslagen. Därför saknades det 3-5 liter i lådan. När teknikern fyllde med motorn igång drev konvertern som aldrig förr.
Att nivån sjunkit berodde på en liten läcka i packningen för kåpan över magnetventilerna. Inte mycket men över tid fick det nivån att bli för låg.
Så jag behövde inte renovera konvertern. Bara att fylla på olja och köra. Hoppas det här kan vara ett tips för någon av er.