stegmaster skrev:Rolfo skrev:Takk, jeg trodde kniven returnerte på utsteg, og da det ikke skjedde tok jeg den tilbake manuelt.. Men det er altså på innsteg det skjer. Fikk en følelse av at gripklørne og kvisteknivene ikke er større enn helt nødvendig, men det holder vel til formålet.
Ikke gjort noe i dag, begynt på jobben igjen. Skal lage skikkelige slangeguider i morgen..
Klørne og knivene er tilpasset til tre opp til maks 30cm, men ikke la deg lure av størrelsen, de er sterkere enn du skulle tro.
Jeg kjører med makstrykk på 200bar, og de små klørne som holder treet fast under steg ut holder alltid treet bom fast.
På Tapio jeg hadde før som gikk på 160bar, skjedde det ofte att disse "slurte" selv om disse klørne var mye større.
Så i denne saken kan en trykt si at det ikke er størrelsen det kommer ann på.
De 2 store klørne er fine å bruke til å flytte på virke(når du er ferdig med et tre og har f.eks 3 ferdige stokker, så tar du alle tre med disse og samler i større hauger, disse er veldig solide og sterke, kan brukes nesten som en liten griplaster. Da blir mye mindre arbeid når du kommer med tømmerhengeren og skal hente virket.Her er det kommet "mye snø" ca 25cm så stegmateren er parkert for øyeblikket, til fordel for snørydding.
Min maskin har maxtrykk på 20,6 KN (206 bar) og jeg lar det være sånn. Tørrtrente litt i kveld med stegfunksjonen og den er snabb! Må vise en video en gang når jeg kan litt mer.. Skal ordne permanente slangeguider i morgen og kanskje teste litt mer. Er fornøyd med at det meste virket med en gang
Ja jeg har sett at Sør-Norge fikk mye snø, at Sørlandet også får 25 cm er vel uvanlig? Hva brøyter du med, skuffa på lasteren?