stegmaster skrev:jeg pleier ikke å kjøre med mer enn 40-50% på motor, verken i skogen eller til graving(synes den går mer enn fort nok med det).
Det med kretskort trenger ikke jeg å tenke på da min er så gammel at det er kun sikringer og et par releer som styrer strøm.
Der som er problemet med skuffesylinder er ikke bare selve styrken , når en bruker lang arm, men hvis en ikke har noe mothold på armen som kan hvile mot stikka så siger den helt ut etter kort tid hvis den ikke aktiveres, dette er jo ikke noe lurt , å la sylinder ligger med hele tyngden i endestilling( det blir stor belastning ).Synes selv at armen jeg bruker på bare ca70cm er langt nok det, når en skal ha løftekraft til overs. Men dette er jo bare og prøve seg frem, til en finner en lengde som funker.
totte skrev:Det där med armen ser ju riktigt bra ut, tyckte bilden tagen från kaptenens stol var intressant, fantastiskt vad bra man ser aggregatet. Dette må blive kjempegott!
Rolfo skrev:
Javisst, foten tar under stikka og avlaster skuffesylideren slik jeg har det nå. Effektiv lengde på arm må jeg regulere med vinkelen på skuffesylinderen, skrått opp gir kortere effektiv arm og for tyngre trær må jeg nok ha så kort totallengde som mulig. Det jeg mente å si i stad er at min maskin nok er i minste laget til å bruke max rekkevidde så ofte..
totte skrev:Får i likhet med Stegmaster gratulera till den första! Det är ju sen som det blir roligt, när man väl fått igång den och kan börja testa allt och börja fixa och förbättra tills det blir bra det hela. Riktigt bra jobbat så långt måste jag säga.
Rolfo skrev:Steg, siden alt er så nytt, og "føreren" er enda gamlere enn du , så må jeg spørre litt mer selv om det sikkert er besvart før eller at det står i boken. Jeg vil være sikker på at jeg har forstått gangen og funksjonene korrekt.
Etter at treet er i posisjon, så lukker jeg gripklørne med fotpedalen uten bruk av knapper. Så velger jeg knapp for kniven og klipper med fotpedalen, drar ut kniven med fotpedalen i revers (for kniven går jo ikke tilbake av seg selv?). Så løfter jeg litt og roterer treet om nødvendig, velger knapp for tilt og legger ned treet med fotpedalen. Så velger jeg knapp for stegmating og starter kvisting med fotpedalen fram og tilbake (her kan man stoppe opp og løsne litt på knivene om nødvendig) , så velger jeg funksjon klipp igjen og kutter treet etter tre- fire meter, osv..
Slik er min oppfatning for øyeblikket. Stemmer det?
valmet901 skrev:Bra jobbat .
Nu är det bara o mata på pinnar.
Nu har du skaffat en combimaskin i lite mindre format. Bara å skaffa efter med så kan du köra ut med denna med.
Eller kanske inte
Rolfo skrev:valmet901 skrev:Bra jobbat .
Nu är det bara o mata på pinnar.
Nu har du skaffat en combimaskin i lite mindre format. Bara å skaffa efter med så kan du köra ut med denna med.
Eller kanske inte
Vi har litt ulike ord og begreper nordmenn og svensker, men jeg tror du mener at jeg kunne ha en vogn etter for å legge stokkene på og kjøre fram til veg.. Kanskje, men ikke i første omgang. Jeg skal nok bruke den som en bestandgående hogstmaskin (skördare). Å lære meg å bruke den her "miniskördaren" blir nok en tøff utfordring for meg som ikke er født med spaker mellom hendene Takk i alle fall.
Rolfo skrev:Takk, jeg trodde kniven returnerte på utsteg, og da det ikke skjedde tok jeg den tilbake manuelt.. Men det er altså på innsteg det skjer. Fikk en følelse av at gripklørne og kvisteknivene ikke er større enn helt nødvendig, men det holder vel til formålet.
Ikke gjort noe i dag, begynt på jobben igjen. Skal lage skikkelige slangeguider i morgen..