Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 180720 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

foton  
#109572 Det är ju för att slippa allt trubbel med svärd och kjedjor som man väljer Naarva.Jag har kört min i 17 månader och lagt 10 min på underhåll av kniven.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#109574
Skogsola skrev:Tapio stegmatare annonseras för 149' svenska. Då får man ju såg och vad jag kan förstå ett mycket rejälare aggregat.

Tror du har missat det hela, der er ju sågen och datoren man vil bli av med. :wink:
Dessutan er det vel det lilla Tapio 160 du taler om, och det er mycket klenare enn en stegmaster.

Har haft et Tapio 280 innan jag kjöpte stegmaster 2000-25, och det var absolut inte rejälare en stegmaster, bara en massa strul med kedjor och en jättastor dator (i fysisk storlek)-

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109578 Finns det någon automatik i stegmastern nu eller måsta man sitta och "pumpa" slagen själv?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#109584
Skogsola skrev:Finns det någon automatik i stegmastern nu eller måsta man sitta och "pumpa" slagen själv?


Det er automatisk steg. Du velger funksjonen med knapp på et lite panelblock, og sender oljan dit med proporsjonalventilen. I alt 3 eller 4 funksjoner kan velges (klipp, felling, kvisting med to hastigheter)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#109587
Skogsola skrev:Finns det någon automatik i stegmastern nu eller måsta man sitta och "pumpa" slagen själv?

Jodå, man får "pumpa" slagen själv, men det er inte nåt bekymmer då jag använder grävaren`s högra joystick(samma som öppnar/stängar skopan). Blir ju nästan samma sak som vid vanlig grävning.
I flera tilfällen skulle man kjört manuelt oavsätt, f,eks vid krökt virke, så får man öppna/stänga lite på kvistknivarna, om kvistningen ska bli ok.
På Tapio aggregatet fanns det en knapp får aut. kjöring, men det slirade så mycket då, att det blev at kjöra manuelt med det ochså.
Det er just denna enkla och driftsäkra konstruksjonen jag gillar med NAARVA.
En annan sak jag ochså gillar med stegmaster`n er att använda dom stora gripararmana(til klippen), til att samla ihop virket i större högar, så går det snabbare när man kommer med skogsvagnen. Dom armana tål rejäla tag. Flyttar ochså undan stenar och stubbar som finns ivägen med dom.
Om man skulle kjöpa upp sig, så skulla jag nog gått direkt til en riktig rullmatad skördare, men det blir ju en annan skål och andra pengar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#109655 125+ moms eller ny143 -5 proc + moms.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114710 litt dum fråga men vad er kapasiteten ?vad klarar man med en naavara i tall galring om vi sier 14-15 rot på m3?
kan man kappe stokker på feks 3,60 noga eller blir det ca 1m i slaget

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

foton  
#114819 Helt slag är 1m men du kann ju stoppa slaget när du vill, men då får du gissa längden. Jag hugger alltid fallande längder då behöver man bara kolla om det skall bli 2 eller 3 bitar av trädet.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#114841
john skrev:litt dum fråga men vad er kapasiteten ?vad klarar man med en naavara i tall galring om vi sier 14-15 rot på m3?
kan man kappe stokker på feks 3,60 noga eller blir det ca 1m i slaget

Håller med foton, gjör på samma sett själv.
Var gäller kapasitet, så går det vel ca 1 min pr träd.
Du kan ju kolla lite i videon jag laddade upp för et tag sen.
(notera att jag kjör nästan på tomgång här, då maskinen och oljan er kald)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RYHMwpL8-mE[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114846 går ju inte så fort men det går jo jemnt.
jeg holder en knapp på den der av tilgjenlig "hjemme"utstyr,men gikk dem ikke bort ifra klipping pga virkes skader hur skulle den gå på en liten skogstraktor med 60 l v 2000 o/min pumpe?
har endel (300 ha) gallring det blir ju mest massevirke men på siste driften så ble det 20% stolper dom måtte være 3.60 lange å topp mål på11-13 cm u bark det er det ju verdt å ta med seg. skulle det gå greit å ta ut med stegronkern?det var strenge krav der så diameter å lengde må stemme
har hyrt inn huggare å kjørt sjelv til nå det er ju fint å kjøre etter duktig erfaren huggare med,fargemerking veger ligger fint, gallereingen er utmerkt gjort,få skader han har fin maskin med lamg kran banker ned 100 til 140 m3 i dygnet det går snabt.
Er nøyd han tok eller fikk 104 kr m3 sista driften,gillar ju å holde på selv å så en stegronker svirrer litt i hodet.
men frågan er om jeg klarer 10 m3 eller 50m3 om dagen? eller mer å om man sitter igjen med en ok lønn

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#114954 Ja, stemmer bra det, at det ikke så fort men jevnt.
På den andre side er det "aldrig" noe tull med det, så du kan regne med og kjøre hele dagen uten problemer. :???:
Kan legge til at i filmen så har aggeregatet ca 35l/min, så med 60l/min blir det fart på det.
Men selvsagt så går det ikke og sammenligne med et ordentlig hogstaggregat.
Selv hogger jeg kun til ved, så derfor tenker ikke på m3/lengder/diameter. 8)
Om du skal hogge med både nøyaktige lengder og diameter, er det nok best og leige inn en riktig hogstmaskin, slik du har gjort.
Når det gjelder kapasistet så bruker jeg som sagt ca 1 min pr tre, så får du regne selv i ditt tilfelle hvor mye det vil bli til dagen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#127108 For ordens skyld, jeg har ikke helt glemt minigraveren for bruk i skogen

Bild

Bild


Fant vel ut at Naarva 1000-23 passet bedre i størrelse og vekt til 3,6 tonns minigraver. Har ikke stegmater funksonalitet, men kan kviste litt ved å bevege aggregatet opp og ned langs stammen før man kapper og feller. Griperne er kvasse, og det finns en extra kvisteplate ved stammen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#127301 Wow, her dukker det opp en klipp, uten at vi har hørt et ord. :shock:
Fortell, fortell, hvordan funker denne sammenlignet med stegmaster`n??? :geek:
Har du nettopp fått den??
Hva er vekta på denne??
Hvordan er betjeninga?? Bilder??

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#127317
stegmaster skrev:Wow, her dukker det opp en klipp, uten at vi har hørt et ord. :shock:
Fortell, fortell, hvordan funker denne sammenlignet med stegmaster`n??? :geek:
Har du nettopp fått den??
Hva er vekta på denne??
Hvordan er betjeninga?? Bilder??


Nettopp ankommet. Har just fått den på graveren før helgen satte inn. Alt jeg hadde av mekanikk og slanger passet direkt etter forrige projekt. Mulig jeg kutter foten litt, får se etter å ha prøvd litt. Det er tre knapper, kapp, tilt og låsing av gripklørne. Det siste er nødvendig for å holde treet etter kapp til man får lagt det fra seg på forsvarlig måte. Siden bare en kontrollventil behøvs, er det mange patronventiler (trykkfordelingsventiler) som automatisk går inn neste logiske operasjon, og derfor behøvdes en knapp for å hindre at gripklørne åpnes i utide om du skjønner. Jeg har jo 2 doble uttak fram til redskapsfestet på graveren, det ene elekromekanisk. Det bruker jeg til rotatoren, det andre går direkt til aggregatet (kunne tatt oljen fra rotatorens gripforsyning). Vekta er oppgitt til 200 kg, og det er passe for min maskin, kfr 6 m rekkevidde. Jeg sender flere bilder etter hvert

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

goran  
#127408 HAR DU ELKABEL ELLER RADIOSÄNDARE TILL DIN STEGMATER ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).