Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 183743 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#84076 Hei igjen.

Stegmaster, jeg går for ideen din (nesten)

Har bestemt meg for maskin nå så om alt går etter planen kommer den i neste uke. Det blir denne.

http://www.finn.no/finn/b2b/constructio ... e=19977799

Kjøper en 2/4 ventil med innebyggd trykkreduksjon som kobbles på skuffesylinderen. Velger da om jeg vil bruke skuffen eller agregatet. Rotatoren kobbles direkte i ekstrahydraulikken og kjøres med pedal. Om den går for fort så for jeg sette på struping på rotatoren.

Gleder meg til alt kommer på plass nå.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#84088 Gratulerer med ny maskin.
Den ser jo fanstastik ut til å være 2004 mod.
Du får holde oss oppdatert fremover, når du har fått maskinen. Blir spennende og følge ditt "prosjekt".
Har du testet den? eller kjøpt usett. Tenker først og fremst på at det er en kortoverheng(kortrumpe) maskin.
Hvordan er stabiliteten på disse? Har aldig prøvd noen selv. :???:
Hva skal du ha av redskap/skuffer forøvrig til maskinen?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#84215 Takk for det.

Har vært å prøvd den ja. Er et fima på Alvdal (8 mil sør for Røros) som har den. 2700 timer har den gått. Maskina kjentes og så veldig fin ut. Nye belter, nye løpehjul, noen nye ruller samt en ny umontert, linjeborret feste og ny kongebolt. Full service historie, alt gjort og kjøpt av Hesselberg Maskin.

Graveskuff og pusskuff. 5 arbeidslys fram, 2 bak. Ellers helt orginal.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#84252 Jag smiter in här i "norsketråden" :lol: och säger grattis till inköpet, ser ju ut och låter som en riktigt bra maskin. Precis som Stegmaster så ser jag fram emot att följa projektet med att sätta stegmataren på maskinen.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#84410 Hei igjen, ja her skjer det saker og ting.. Gratulerer med maskinen, tror du blir godt fornøyd med den. Det er riktig størrelse i allefall. i skogen ville du ikke behøvd rund bakstuss, men den kan være grei i andre sammenhenger. Du må nok strupe ansattsniplene til rotatoren, fort gjort å svinge for snabbt. (jeg plugget hullene i niplene og boret 1,5 mm hull)).

Lykke til.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#87021 I dag er det håp.

Tok lengere tid enn planlagt å få montert velgerventilen og trykkreduksjonen men om det ikke begynner å regne (da må selgeren salte E3) så kommer den i dag.

Ble så jeg fikk montert hydraulikken av en serviceteknikker slik at jeg er 100% sikker på at det ble gjort korrekt. Tok sertifiseringen i samme slengen. Får også med en kabelskuffe i prisen så det blir 3 skuffer totalt, kjekkt å ha. Glemte å skrive at det også er hydralisk hurtigkobbling på maskina samt lang stikke (ca 200 cm). Får bruke påska til å finne målene og vinklene som jeg skal ha på foten og opphenget. FORSLAG?

Drar å henter rotator og lenker med brems i morgen slik at det eneste jeg da mangler blir ei løs grind, men den kommer umiddelbart over påske.

God påske til dere alle.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#87106 Ja, her spares det ikke på noe. :wink:
Når det gjelder mål til foten/arm så finnes vel dette i denne tråden, om jag husker rett.
Tror det var har jeg og Rolfo "snakket" om dette, så¨du finner sikkert noen mål på den han laget om du leser denne tråden fra begynnelsen.
NB, Prøv og ta noen bilder når du får maskinen og monterer opp utstyret.
Og senere vil vi se video av "skördaren" i arbeid- :???:

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

totte  
#87184 Om du ikke finner det här så pröv tråden "Valmet 365S med lett huggervogn ..." viewtopic.php?f=8&t=3793&start=0&st=0&sk=t&sd=a, det var där det begynte.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#87189
totte skrev:Om du ikke finner det här så pröv tråden "Valmet 365S med lett huggervogn ..." viewtopic.php?f=8&t=3793&start=0&st=0&sk=t&sd=a, det var där det begynte.

Der ser man, bra att någon har koll på saker och ting. :oops:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Odolingen  
#87522 Hallo
Vurdere sterkt å kjøpe meg en Naarva 2000-25 så har noen spørsmål.
I styringsboksen som de 4 knappene sitter er d no kretskort inni der,eller er d kun brytere?
Regner med at d sitter vanlige el.styrte magnetventiler på Naarva`n.
Jeg har tenkt å bruke en gravemaskin spak med 7 knapper,mullig j må sette relè på hver knapp for å avlaste de.
Magnetventiler bruker jo minimalt med strøm ,så trur itte d er no problem.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#87546
Odolingen skrev:Hallo
Vurdere sterkt å kjøpe meg en Naarva 2000-25 så har noen spørsmål.
I styringsboksen som de 4 knappene sitter er d no kretskort inni der,eller er d kun brytere?
Regner med at d sitter vanlige el.styrte magnetventiler på Naarva`n.
Jeg har tenkt å bruke en gravemaskin spak med 7 knapper,mullig j må sette relè på hver knapp for å avlaste de.
Magnetventiler bruker jo minimalt med strøm ,så trur itte d er no problem.

Det er ikke noen kretskort på stegmaster`n. Kun 4 knapper og en boks med 6 sikringer,
Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente med "7knapper", har du disse montert på joysticken i graveren nå???
Om du har det, kan du sikkert bruke disse om du vil.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Odolingen  
#87566
stegmaster skrev:
Odolingen skrev:Hallo
Vurdere sterkt å kjøpe meg en Naarva 2000-25 så har noen spørsmål.
I styringsboksen som de 4 knappene sitter er d no kretskort inni der,eller er d kun brytere?
Regner med at d sitter vanlige el.styrte magnetventiler på Naarva`n.
Jeg har tenkt å bruke en gravemaskin spak med 7 knapper,mullig j må sette relè på hver knapp for å avlaste de.
Magnetventiler bruker jo minimalt med strøm ,så trur itte d er no problem.

Det er ikke noen kretskort på stegmaster`n. Kun 4 knapper og en boks med 6 sikringer,
Vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente med "7knapper", har du disse montert på joysticken i graveren nå???
Om du har det, kan du sikkert bruke disse om du vil.



Takk for svar
Ja d var d jeg mente.7 knapper på nåværende spak.
Bør j ha oljestrømmen til Naarva`n på spak\pedal eller kan j koble en magnetventil på oilstrømmen som gir fullt oilmenge,men da får j jo itte finkjørt.?

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#87639 Som jeg har sagt her flere ganger her på forumet, så anbefaler jeg betjening med joystick, slik at det blir lettere og finkjøre f.eks
åpne litt på kvistkniver ved krok på stokken o.s.v. Splitt skuffesylinder med elventil. og styr dermed aggregatet med høyre joystick( Trykknappene på venstre).
Hva slags graver har du?
Og hva slags trær er du tenker bruke aggregatet på?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#88177 Høsøien, jeg målte arm/fot konstruksjonen min, og den var etter siste tilpasning 235 cm fra bunnplata til bolthullet (ørene) for festet til rotatoren. Og ca 1 m fra bunnplata til nederste krossbolt i s40 hurtigfestet.

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#88600 Rolfo, fikk sms'en din. Takk for den.

Foten/opphenget mitt blir 260 cm fra ørene og ned til under plata på foten. Får litt mere fot å trykke ned i snø/gjørme uten at stegmastern når ned i bakken. Kunne ha den såpass lang da det er lang stikke (200 cm) på min maskin så det ble god plass til de ekstra cm. Venter nå på at delene skal bli laget hos et lokalt stål firma, blir 100x100x8 mm firkantrør i hele profilen.

Det som jeg ser som en utfordring når alt er klart er plassering av stegmaster med oppheng når det ikke er i bruk. Får legge hode litt i bløtt å se om jeg finner på noe lurt der. Også er jeg litt i tvil om det går å kobble av og på med hurtigkobblinga da den løser ut og låser ved maks kruming av skuffen. Blir å teste litt først uten stegmasteren tenker jeg.

Forøvrig går dagene nå med til å få kappa opp den bjørka som jeg har liggende.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).