Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 183773 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#54963 Å stille på trykkventilen har jeg ikke gjort, da det og file på knivene har fungert greit for meg.
Trykket på denne ventilen skal være 45bar, så det er jo en mulighet å stille evt skjekke om trykket er riktig.
Er litt usikker på om denne også bestemmer trykket ved innsteg, for da er det ikke bra med for lavt trykk.
Men har du et manometer er jo det en mulighet å stille på denne. Er også usikker på om knivene vil bli presset ut ved krok på treet bare ved å halvere trykket. Min mening er at det fungerer best og åpne litt på knivene med trykkknappene, med det krever selvsagt mer trening. Hvis en ser på videoer av vanlige hogstmaskiner, virker det som disse også åpner knivene "manuelt" ved krokete virke, uten at jeg vet helt hvordan disse virker, så ser det slik ut. Kanskje noen som kjører hogstmaskin(skördare) kan forklare hvordan de gjør ved krokete virke?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#55002
stegmaster skrev:Å stille på trykkventilen har jeg ikke gjort, da det og file på knivene har fungert greit for meg.
Trykket på denne ventilen skal være 45bar, så det er jo en mulighet å stille evt skjekke om trykket er riktig.
Er litt usikker på om denne også bestemmer trykket ved innsteg, for da er det ikke bra med for lavt trykk.
Men har du et manometer er jo det en mulighet å stille på denne. Er også usikker på om knivene vil bli presset ut ved krok på treet bare ved å halvere trykket. Min mening er at det fungerer best og åpne litt på knivene med trykkknappene, med det krever selvsagt mer trening. Hvis en ser på videoer av vanlige hogstmaskiner, virker det som disse også åpner knivene "manuelt" ved krokete virke, uten at jeg vet helt hvordan disse virker, så ser det slik ut. Kanskje noen som kjører hogstmaskin(skördare) kan forklare hvordan de gjør ved krokete virke?


Ja du har kanskje rett, men hvis det klarer seg med 30 bar så hvorfor ikke? Kanskje går ikke kniven så lett inn i stammen da.. Skal tenke på dette. . Du skriver åpne knivene med trykknappene, men lukking og åpning skjer vel med proporsjonalrørelsen på ventilen uten trykknappvalg, eller har jeg misforstått? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#55003
Rolfo skrev:
stegmaster skrev:Å stille på trykkventilen har jeg ikke gjort, da det og file på knivene har fungert greit for meg.
Trykket på denne ventilen skal være 45bar, så det er jo en mulighet å stille evt skjekke om trykket er riktig.
Er litt usikker på om denne også bestemmer trykket ved innsteg, for da er det ikke bra med for lavt trykk.
Men har du et manometer er jo det en mulighet å stille på denne. Er også usikker på om knivene vil bli presset ut ved krok på treet bare ved å halvere trykket. Min mening er at det fungerer best og åpne litt på knivene med trykkknappene, med det krever selvsagt mer trening. Hvis en ser på videoer av vanlige hogstmaskiner, virker det som disse også åpner knivene "manuelt" ved krokete virke, uten at jeg vet helt hvordan disse virker, så ser det slik ut. Kanskje noen som kjører hogstmaskin(skördare) kan forklare hvordan de gjør ved krokete virke?


Ja du har kanskje rett, men hvis det klarer seg med 30 bar så hvorfor ikke? Kanskje går ikke kniven så lett inn i stammen da.. Skal tenke på dette. . Du skriver åpne knivene med trykknappene, men lukking og åpning skjer vel med proporsjonalrørelsen på ventilen uten trykknappvalg, eller har jeg misforstått? ;)


Ser i boka at det skal være 45 bar på kvisteknivene som du sier, og at det kan være en sammenheng med matningen (utsteget) så man skal vel ikke røre så mye på disse detaljene ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#55004
Rolfo skrev:Ja du har kanskje rett, men hvis det klarer seg med 30 bar så hvorfor ikke? Kanskje går ikke kniven så lett inn i stammen da.. Skal tenke på dette. . Du skriver åpne knivene med trykknappene, men lukking og åpning skjer vel med proporsjonalrørelsen på ventilen uten trykknappvalg, eller har jeg misforstått? ;)


JA, det var dårlig forklart fra min side(åpning/lukking skjer selvsagt uten trykknappene).
Men det jeg gjør når jeg ser en krok kommer(så holdes knappen for steg inn/ut inne), derfor slipper jeg bare denne knappen et lite øyeblikk idet steg ut starter og dermed åpner knivene seg litt, er det en større krok slippes knappen et kort øyeblikk til og knivene åpner seg litt til, og då pleier det meste og passere. Når kroken er passert slippes knappen et øyeblikk igjen for og lukke knivene. Dette funker faktisk ganske bra når en har fått kjørt en stund. ¨Men er det snakk om en veldig stor krok, hender det også at jeg lukker opp knivene og løfter hele aggregatet forbi kroken. Denne forklaring var kanksje ikke bedre? :???:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#55005
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Ja du har kanskje rett, men hvis det klarer seg med 30 bar så hvorfor ikke? Kanskje går ikke kniven så lett inn i stammen da.. Skal tenke på dette. . Du skriver åpne knivene med trykknappene, men lukking og åpning skjer vel med proporsjonalrørelsen på ventilen uten trykknappvalg, eller har jeg misforstått? ;)


JA, det var dårlig forklart fra min side(åpning/lukking skjer selvsagt uten trykknappene).
Men det jeg gjør når jeg ser en krok kommer(så holdes knappen for steg inn/ut inne), derfor slipper jeg bare denne knappen et lite øyeblikk idet steg ut starter og dermed åpner knivene seg litt, er det en større krok slippes knappen et kort øyeblikk til og knivene åpner seg litt til, og då pleier det meste og passere. Når kroken er passert slippes knappen et øyeblikk igjen for og lukke knivene. Dette funker faktisk ganske bra når en har fått kjørt en stund. ¨Men er det snakk om en veldig stor krok, hender det også at jeg lukker opp knivene og løfter hele aggregatet forbi kroken. Denne forklaring var kanksje ikke bedre? :???:


Ja nå forklarte du godt! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#55161 Det var maks vær i dag, og kontor fikk være kontor

Bild


Har brukt stegmateren et par økter de siste dagne og Valmet'en henter stokkene

Bild


Skogen her er dårlig stelt, håper å kunne gjøre det bedre for mine etterkommere :)

Bild


Har brukt PTO fotpedal for å kontrollere stegmateren, ble litt vanskelig med de store skogsstøvlene ;) Måtte sette et håndtak på for å kunne bruke fingertippene :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#55187 Dette var fine skogsbilder. Var ihvertfall flatt terreng selv om det var litt krokete trær. :grin:
Ble det bedre funksjon med håndbetjeningen?
Hvis du har mulighet, skulle du prøvd en gang og hatt all betjening på joystickene, har en misstanke om att det ville blitt bedre! Fordi finkjøring krever betjening med både med knappekontrollen og oljestømmen nesten hele tiden.:???:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#55207
stegmaster skrev:Dette var fine skogsbilder. Var ihvertfall flatt terreng selv om det var litt krokete trær. :grin:
Ble det bedre funksjon med håndbetjeningen?
Hvis du har mulighet, skulle du prøvd en gang og hatt all betjening på joystickene, har en misstanke om att det ville blitt bedre! Fordi finkjøring krever betjening med både med knappekontrollen og oljestømmen nesten hele tiden.:???:


Ja dette er lavlandsterrenget mitt, og det er ganske flatt med gammel skog. Det meste jeg har ligger lenger opp i lia og varier fra litt stigning til mye stigning. Skogen der er rettere (rakere) av en eller annen grunn.

Og betjening/ operasjon av kontrollene, du vet for meg som har begynt alt for sent med det her, så blir det let-finn-og-trykk metoden istedet for touch-and-move :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#67951 Jeg reposter her også for sikkerhetsskyld.

"Hei alle skogsvenner! Jeg kom litt ut av vanen å berette her ut på våren. Etter en tur til det vestlige USA der jeg blant annet så noen kjempetrær, var det mye som skulle tas igjen av jobb og annet. Vår datter og venn flyttet hjem fra Tromsø, og all min fritid har gått til hjelpe henne med renovering av et hus som blir hennes hjem. Jeg kjøpte en hydraulisk hammer til minigraveren for å hamre plass til septiktank etc... gikk veldig fint.Det var en Komac kB300. Har ellers vært på reiser i min jobb.

Skog og ved er en hobby for meg, som gir meg mye glede. Min erfaring med minigraveren og stegmateren har vært positive, men jeg vurderer likevel å avhende denne til en som har mer tid og bruk for den.. Minigraveren vil jeg beholde.

Jeg har savnet forumet og de venner som jeg har truffet her, og ber om forståelse for at jeg ble borte en stund. Jeg ønsker at dere alle poster her. Skal bli flinkere å sjekke innom. Jeg er ellers moderator i en amerikansk traktorklubb for kinatraktorer, ganske morsomt det også :)

Har bare åtte paller ved stående, må nok ut i skogen snart!"

Vennlig hilsen Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#67963 Fint at du er "på nett" igjen Rolfo. :grin:
Hadde "oppstart" av stegmasteren idag etter at den har stått stille siden i vår.
Skal avsted og rydde langs en 2km lang skogsvei med mye trær på begge sider, så det kommer til og ta en stund.
Synes det er greit og prøve at alt er iorden før en kjører den avsted(så en slipper og dra ut alt mulig verktøy til skogs om noe skulle være galt), men som vanlig så virket alt som det skulle med en gang. :grin:
Har ellers kjøpt en kjedeslipeautomat (grindomatic v12), og vil etter hvert se om jeg kan få litt slipejobber for andre med motorsager og vedmaskiner som ikke kan eller gidder og file ordentlig. :wink:
Håper du får tid og være med oss her på dette forumet fremover også.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#68006
stegmaster skrev:Fint at du er "på nett" igjen Rolfo. :grin:
Hadde "oppstart" av stegmasteren idag etter at den har stått stille siden i vår.
Skal avsted og rydde langs en 2km lang skogsvei med mye trær på begge sider, så det kommer til og ta en stund.
Synes det er greit og prøve at alt er iorden før en kjører den avsted(så en slipper og dra ut alt mulig verktøy til skogs om noe skulle være galt), men som vanlig så virket alt som det skulle med en gang. :grin:
Har ellers kjøpt en kjedeslipeautomat (grindomatic v12), og vil etter hvert se om jeg kan få litt slipejobber for andre med motorsager og vedmaskiner som ikke kan eller gidder og file ordentlig. :wink:
Håper du får tid og være med oss her på dette forumet fremover også.


Javisst vil jeg være med, enten det blir med eller uten stegmateren :geek:

Vi får se. Det er godt å høre at du er igang igjen. Vi høres,

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#68557 UTEN STEGMATEREN

For den får jeg kjøpe av deg :)

Håper vi for ordnet med frakten før helga (og pengene så klart) da jeg gleder meg til å teste ut etter nesten 2 år med tenking frem og tilbake.

På forhånd:

TAKK FOR HANDELEN ROLFO

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#68575 Hei Høsøien

Gratulerer med kjøpet, skal bli interessant og høre hvordan du synes dette funker for deg.
Hvordan skal du montere den, og kjøpte du med den gravemaskinfoten?
Har du den gravemaskinfoten til overs, så kan jeg kjøpe den av deg, viss du er interessert?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#68589
stegmaster skrev:Hei Høsøien

Gratulerer med kjøpet, skal bli interessant og høre hvordan du synes dette funker for deg.
Hvordan skal du montere den, og kjøpte du med den gravemaskinfoten?
Har du den gravemaskinfoten til overs, så kan jeg kjøpe den av deg, viss du er interessert?


Ja, Høsøien skal få kjøpe den (uten fot/arm og rotator). Han er proff, jeg er amatør. Jeg innså at jeg ikke kunne avse tid nok til å drifte skogen og forsvare denne investeringen, og at maskinen ble stående for mye. Min jobb er ellers en av de mest altoppslukende og krevende om dere skjønner..
Jeg er glad for at en kyndig mann ville kjøpe den, og ønsker han lykke til! Håper du stegmaster også vil hjelpe han med råd og dåd.. Det var i hvertfall svært nyttig for meg.

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#68630 Jeg tok en siste sjekk i dag

Bild


Åpning av klo og kvistekniver

Bild


Kapping

Bild


Tilt (legge treet ned) og utsteg

Bild


Innsteg

Bild


Elektrisk sikringsboks for Naarva 2000-25. Alle ledninger opp går til 4 knapps funksjonsvelgeren.

Alle ledninger under går til stegmaterens funksjonsventiler. Også strømkilden (batteri) kommer fra undersiden. Pluss er den røde helt til venstre og minus den svarte nest til venstre som også koples sammen med den blå som gir jord til stegmaterens magnetventiler.

Rolfo

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).