Grävmaskiner

Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

104 inlägg 40649 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hydrema 807s missljud hydraulpumpar

AlbinL  
#733916Pratat med hydrema nu efter att ha mejlat och länkat videon. Han sa på en gång att det troligtvis var styrpumpen som tar in luft i systemet och som sedan påverkar hydraulpumparna.

Blir till att ta upp silen i påfyllningslocket och kolla efter skum. Skummar det så får jag kolla sugledningen till styrpumpen och i värsta fall byta styrpump. Hur som helst låter det ju betydligt billigare än nya hydraulpumpar. 😀

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
#734064Har nu bytt sugslangen närmast styrpumpen som var helt slut och stenhård. Men efter bytet tappade jag styrservon helt och hydraulpumparna låter lika illa och inget skum i tanken.

Styrventilen till stickan bak har börjat spöka ordentligt, fjädrar inte längre tillbaka alls.

Ringer hydrema imorgon igen och hoppas på en bättre lösning. 😥

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#734066Nu tar du tre steg bakåt och lugnt och systematiskt analyserar läget. Allt du gör i rask takt från och med nu blir antagligen fel.

Användarvisningsbild

machonisti  
#734067Skaffa ett stetoskop och lyssna efter så att det verkligen är pumparna. Det kan vara nednötta lager så kuggarna ligger lite snett i en pump som ger missljud. Knappast är det båda men vem vet.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734068Servopumpen ligger väl lägre än tanken men har du olja fram till pumpen från tank?

Användarvisningsbild

AlbinL  
gnisten83 skrev:Servopumpen ligger väl lägre än tanken men har du olja fram till pumpen från tank?

Servon fungerade felfritt innan jag bytte sugslangen, förutom ett läkage vid styrventilen. Men svaret jag fick ifrån hydrema var väl att det var stor sannolikhet att pumpen tog med sig luft och skummade tanken för dom andra pumparna.

Kollade inte efter skum förän jag bytt slangen då den såg hemsk ut.

Frågan är ju ifall styrsystemet måste luftas eller liknande, borde inte ha kommit in nått skräp så den lägger av helt 🤔

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
machonisti skrev:Skaffa ett stetoskop och lyssna efter så att det verkligen är pumparna. Det kan vara nednötta lager så kuggarna ligger lite snett i en pump som ger missljud. Knappast är det båda men vem vet.

Har du nog rätt i, nån typ av lagerfel eller slitage är det ju nog, men att det skulle vara båda pumparna kanske inte är så troligt.

En pump som kaviterar måste den även skumma tanken?

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#734190Gissar på äldre skador eller slitage som skapar ljudet. Försök ta reda på exakt varifrån ljudet kommer och starta därifrån.
Rev sönder halva hydrauliken på en Poclain då jag felsökte i blindo.
Då sa svärfar "ljudet måste ju komma från det som gör trycket". Han fick rätt efter mycket onödigt skruvande.

Användarvisningsbild

AlbinL  
machonisti skrev:Gissar på äldre skador eller slitage som skapar ljudet. Försök ta reda på exakt varifrån ljudet kommer och starta därifrån.
Rev sönder halva hydrauliken på en Poclain då jag felsökte i blindo.
Då sa svärfar "ljudet måste ju komma från det som gör trycket". Han fick rätt efter mycket onödigt skruvande.

Har nu plockat ner pumparna och konstaterade att yttre lagret i convertorn var riktigt dåligt. Fullt med metallspån runt lagret. Plockade lös lagerkåpan och när man snurrar på lagret hör man exakt samma ljud som pumparna avgett. 👍 bara åka in på momentum på måndag och beställa nytt lager.

Funderar dock ändå på ifall man skulle ha lämnat in pumpen o sätta den i testbänk nu när den ändå är lös.

Innan jag började tömma ur oljan igen så startade jag maskinen för att lufta styrning, men luften verkar ha tagit sig ut själv för nu funkar styrningen klockrent igen 🤔

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#734299Nu har du hittat ett fel och då finns det en möjlighet att det blir bättre!

Användarvisningsbild

AlbinL  
#751482Har blivit lite utdraget det här. Oljudet försvann aldrig och jag lämnade in pumpen hos en hydraulik verkstad. Dom konstaterade att den var i dåligt skick och slutade med att jag fick tag i en begagnad ifrån Danmark. Lämnade även in denna för översyn och den presterade i princip enligt handboken och gav inte ifrån sig några oljud i testbänken, byttes även axel tätningar.

Har nu monterat denna och till en början lät den helt okej, men sen kom ljudet tillbaka. Det låter mest ifrån sugsidan av pumparna och vibrerar högfrekvent ifrån slangarna och även ett oregelbundet rasslande skorrande ljud emellanåt, på trycksidan hörs det inte alls lika tydligt och man känner inga vibrationer ifrån rören.

Kollade tanken nu när den gått en del och det finns ju en hel del små bubblor i oljan men inget skum. I övrigt tycker jag sugslangarna inte borde vara nått fel på och sitter ingen sugsil som begränsar flödet till pumparna. Man ser att bubblorna sugs neråt i tanken när maskinen går.

Kan dessa små bubblor vara problemet och var kommer dom isf ifrån? Bomcylindern har ju ett kraftigare inre läkage då den sjunker tydligt när man kör, kan en sån sak bilda luft i oljan? Tanken är fylld till rekommenderad nivå. Är väl troligtvis inte pumparna som är felet nu eftersom dom gick fint i testbänken.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751501Suger in luft på något kritiskt ställe? Så det blir luft inblandad

Användarvisningsbild

AlbinL  
#751504Vad skulle ett kritiskt ställe kunna vara om inte sugsidan på pumpen? Hur lång tid kan det ta för oljan att vädra ur sig dessa bubblor? 🤔

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
#752320Har gjort en del framsteg eller så kul är det väl egentligen inte. Tömde ur oljan ytterligare en gång och bytte sugslang till styrpumpen närmast tanken och även samtliga klammer före pumparna till kraftigare. När ljudet fortfarande var kvar så gjorde jag ett stetoskop och började lyssna, hade ju sparat en hel del jobb o pengar om jag gjort det tidigare. 🙃 Pumparna spinner hur fint som helst.

MEN, ljudet kommer ifrån oljefiltret på växellådan som sitter alldeles intill pumparna och låter inte alls kul. Lyssnar runt på lådan men ljudet hörs endast genom filtret , lite svagt bara om man lyssnar på andra ställen på lådan.

Första tanken var ju stopp i sugsilen så pumpen inte trycker runt oljan ordentligt i lådan o skapar missljud. Tappar ur lådan och kollar sugsilen som ser fin ut, men hittar även 2 metallbitar. efter att ha googlat runt en del o tillslut hittat service manualen för lådan, så kan jag konstatera att metallbitarna kommer ifrån en "thrust washer" ifrån någon av växellaxlarna.

Maskinen växlar och drar på alla växlar när lådan blivit varm, drar ju inget alls när den är riktigt kall. Men så är det väl med många äldre converter lådor som jag förstått.

Antingen kommer oljudet ifrån att någon av växellaxlarna har en skadad bricka som troligen är en följd av kanske tidigare låg oljenivå och onormalt slitage, ska även sitta justerbara brickor som i manualen verkar nötas ut.

Eller så är det nånting som blockerar flödet av olja kring filtret som skapar oljud då det egentligen bara är där man kan höra ljudet. Hur som helst blir nog nästa steg nu att lyfta ur och plocka ner växlarna o lådan för att undersöka slitage och byta ut skadade och nötta brickor och förhoppningsvis hitta en förklaring till ljudet.

TS
Användarvisningsbild

AlbinL  
#753039Har nu plockat ur motor o låda o lådan är helt nedmonterad. Mkt riktigt så är det en tryckbricka eller vad man kallar dom som har tappat sina öron som ska förhindra att den roterar med drevet. Kan tänka mig att det kan skapa ett visst oljud. Finns inga skador eller ens skavmärken i övrigt, så har väl ändå svårt att tro att det kan skapa ett så hemskt ljud som dessutom överröstar motorn när man varvar upp.

Men drevet som brickan ligger emot snurrar ju efter motorns varvtal då det drivs konstant av convertern även på neutralen. Så där passar ju ljudet in iaf.

Har plockat ner växelpaketen och alla lameller ser väldigt fina ut. 16st skivor på varje sida om varje axel. Plockade ner oljepumpen o den såg ju ut som ny, inte ett märke på den.

Inte plockat ner ventilpaketet än, men har svårt att tro att det skulle vara nå knas där då den växlar som den ska och ljudet förblir detsamma varm som kall.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).