Grävmaskiner

Gräva kanal meterpris

17 inlägg 2880 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gräva kanal meterpris

anersimyra  
busholle skrev:Certifierat skogsbruk kräver blått kort för grävarbete i vatten.

Typ denna utbildningen: https://uven.skogsstyrelsen.se/event/ub926-syn-skyddsdikning-dikesrensning-grund-5203/register

Måntro om denna ”blåa” utbildning även krävs för arbeten som syftar till att dämma upp skogsmark genom att dämma manuellt i befintliga diken..🤔

Användarvisningsbild

Re: Gräva kanal meterpris

Martin Växjö  
#862363 Skogsbruket binder nog ris åt egen rygg om det verkställer de teoretiska kraven hårt i praktiken. Vad händer till exempel om man vill hjälpa en granne. Vart dras gränsen? Är en huggarvagn och traktor certifieringskrävande? Angående blått kort skulle jag säga att det borde räcka att en i beställningskedjan har blått kort. Tex inköparen/inspektorn, maskinisten eller entreprenören. Måste alla tre ha både grönt och blått kort? Om en beställning inkommer från tex södra på en dikesrensning så utför man väl den enligt önskemålen i traktdirektivet? Eller ska hela ansvaret läggas på föraren att hela jobbet blir helt korrekt utfört utan att någon instruktion behöver formuleras av beställaren? Det tycker jag är att göra det enkelt för sig. Kunskapen går dessutom att besitta utan färgglada kort som måste uppdateras.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).