Grävmaskiner

Trumma vid övergång på dike?

7 inlägg 3258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trumma vid övergång på dike?

ujja  
#804102 Hur mycket bör man gå upp i diameter på en trumma för att undvika att den fryser igen och ger stopp i diket, kan man säga nåt generellt om det, kan 30 cm räcka?
Om man lägger en trumma, hur djupt bör man placera den?
I mitt fall så gäller det Västerbotten och diket har ett hyffsat vattenflöde åtminstone på vår/försommar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trumma vid övergång på dike?

Elis76  
#804103 Vi har våra trummor 20-30 cm under botten på dikena. I krondikena som i sin tur leder ut i Torne Älv har vi 100 cm betongtrummor. På vårarna vid snösmältning behövs de verkligen.

Hur stort dike rör det sig om?
Trumman skall ju klara av att ta hand om vattnet när flödet är som störst. Är trumdimensionen för klen, uppstår lätt erosion vid inloppet till respektive utloppet ur trumman. Snåla inte på diametern.

https://www.skogskunskap.se/vagar-i-skogen/vagbyggnadsteknik/vagbyggnad-steg-for-steg/vagtrummor/

https://stud.epsilon.slu.se/8563/7/aden_h_151020.pdf
Senast redigerad av Elis76 sön 18 jun 2023, 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trumma vid övergång på dike?

ujja  
#804105 Jag får försöka mäta arean i diket för att kunna uppskatta. Men då syftet med övergången egentligen bara är att kunna gå över med en fyrhjuling så funkar ju även en enklare bro. Det verkar vara ganska kostsamt med grövre trummor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trumma vid övergång på dike?

Elis76  
#804106 Vi hade flera träbroar tidigare tills traktorerna blev för stora och tunga för våra gamla träbroar.

En bro är faktiskt bra och rolig att bygga. Det finns säkert en och annan på forumet som byggt egna broar som kan berätta mer.

Avatar Fallback

Re: Trumma vid övergång på dike?

torpöbo  
#804114 En bra början kan vara att sikta på att trumman är lika bred som vattendraget vid medelvattenföring. Normal vattennivå vid medelvattenföring ska inte vara över halva trummans höjd(diameter). Rinner trumman ut i sjö, djupförlägg gärna så att risken för stalp minskar. Finns mkt att läsa i ämnet.

Avatar Fallback

Re: Trumma vid övergång på dike?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804116 Vad är medelvattenflöde? Normalt är att ett dike är antingen torrt eller översvämmat vid vårflod eller regnperiod.

Avatar Fallback

Re: Trumma vid övergång på dike?

torpöbo  
#804117
Skogsola skrev:Vad är medelvattenflöde? Normalt är att ett dike är antingen torrt eller översvämmat vid vårflod eller regnperiod.


Skulle nog inte vilja hålla med dig där. Ett dikes karaktär beror ju på dessa form(sektion) och lutning(profil). Det styr ju hur vattnet beter sig vid olika flöden. Medelvattenflöde är ett medel av flödet under ett år. Sedan ska givetvis trummor även dimensioneras för högflöde med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).