ons 22 jan 2020, 08:54#620430
@andreasec50 välkommen till forumet, du kommer inte bli besviken!
Frågan om felkoderna är lösta och den har puma men nu är det andra problem, på "maskinisten" verkar det inte vara så mycket trafik så jag copy pastear in det jag skrev där.
Det blev affär då jag tyckte den rent maskinellt funkade fint och har gjort så i 65,8 timmar.
Idag när jag planerade ut 0-90 gick den fint som vanligt men efter att jag tryckte massorna med bladet märkte jag att motorn fick ett lägre varvtal, jag släppte allt och skulle öka handgasen varpå varvet ökade marginellt. Nåt var uppenbarligen fel och jag stängde av allt där och då utan att vänta. Från det att jag uppfattat det lägre varvet till stopp tog det kanske fem sekunder.
Från det att jag slog av motorn till att den slutade snurra gick det onormalt snabbt, lätt mindre än halva tiden mot hur lång tid det tar i normalfallet, dessutom gnisslade det till när den slutade snurra, det var tydligt att det nöp.
Bak i motorrummet var motorn normalvarm och det fanns olja i den innan jag startade för dagen och ingen olja är borta, oljan är heller inte missfärgad av vatten. Slangarna till hydraulpumpen var normalvarma, kylaren var normalvarm och utan missfärgning av olja, jag kände heller ingen lukt av något konstigt. Det enda som kanske är onormalt var att plattan mellan motor och pump var väldigt varm, jag vet visserligen inte hur varm den kan bli men den var varmare än allt annat dock gick det att ta i den utan att bränna sig.
Motorolja och filter byttes för 46 timmar sedan och det ska göras var 100:e timme.
Insatsfiltret till hydrauliken byttes för ca 8 timmar sedan och var stämplat 2001... Här kan jag vara ärlig och säga att jag tappade ur olja som jag inte fyllt på efteråt, ca 7 liter. Oljenivån var inte upp till rätt nivå i det lilla fönstret när jag var "klar" men jag är osäker på om det var det innan heller. Anledningen till minskad oljenivå var att när jag öppnade stora locket så var det till brädden fyllt, nästan ytspänning. När insatsfiltret lyftes upp rann all olja ovanför filtret ner i tanken och det kändes som att mängden olja var alldeles för stor. Efter stoppet har jag öppnat locket och sett att det finns olja direkt under locket dock inte lika mycket.
Efteråt har jag konstaterat att motorn går runt och jag upplever dessutom att det går lätt att dra runt den, jag satte ett koben på muttrarna vid nedre remskivan när jag drog runt den.
Efter ca två timmar startade jag motorn men den går ansträngt, inga hydraulfunktioner var aktiverade vid provet. När motorn slogs av stannade den onormalt snabbt dock inte lika snabbt som när jag panikstoppade.
Enligt säljaren är pumpen bytt men oklart när.
Hur går man vidare med det här på ett lugnt och försiktigt sätt för att reda ut vad felet är utan att sabba mer saker än nödvändigt?