Ny Teknik och Elektronik

Välja vilken drönare

31 inlägg 24430 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Välja vilken drönare

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513763 Hej!
Hittar inte en tråd för detta! Om den finns får ni gärna flytta detta dit. Obs inte nyfiken på juridiska delar av drönare.

Vill köpa drönare till egen skog.
Hoppas på typ 5tkr. Gärna kunna flyga långt och fortfarande få ”live-bilder”.

Funderar på blocket köp av tex phantom 3 professional. Eller ny phantom 3 SE.

Vad säger ni?
Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

Jonshaget  
#513766 Har fått rekommendation om denna:

http://www.hab.se/modeller-rc-reservdel ... y-more-com

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513767 Tack för svar. Det jag uppfattar om den är att den passar de som vill ha liten ihopfällbar drönare. Jag behöver inte det. Gärna större som kan hantera vind.
Men 5tkr och lång räckvidd på ”live-bilder”. Ngn?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

Fredrik Reuter  
#513776 Phantom 3 SE är nog inte fel i så fall.

Lite tråkigt att DJI har fått någon form av monopol inom konsument segmentet. Jag har en Mavic Pro. Flyger dock sällan med den eftersom det alltid kommit en uppdatering när jag ska flyga vilket gör att den krånglar konstant. Gravt störande faktiskt.

DJI har gått i spinn när det gäller nya grejer och uppdateringar. Häftigt åt alla håll och kanter, men inte praktiskt om man ska snabbt ska iväg och filma en kort sekvens någonstans.

Hur som, lycka till!

Avatar Fallback

Re: Välja vilken drönare

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513778 Håller med fredrik.
Har en fhantom 4 pro.
Tycket dji är totalt kassa på å få iordning sin app.

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#513779 Hm..min kära sambo köpte mig en ” tocken ” fantomfyra proplus helikopter i sextioårspresent i dagarna. Någon svensk manual tycks inte finnas, jag läser om appar, internetuppkoppling, bildframes och en massa annat som jag inte begriper, och så nu om uppdateringar för att den ska kunna flyga.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

stegmaster  
#513786 Jag har en Dji phantom 3 advanced (som vel er samma som proffesional, med unntag för kamera som bara klarer med 2,7K video mot 4K proffesional).
Valde advance då jag inte har datorkraft att syssla med stora 4K filar, så filmar heller i vanlig full HD och 50bilder/sek.
Det kom mycket/ofta software uppdateringer då dessa var nya toppmodeller, men nu har det varit samma typ senasta 1,5 året, så det er lungt. (sen var det ju inte så manga minuter en update tog.)
Och långt går den at flyga med "live stream", säkert 5-6 km eller så under bra forhållanden, men det er vel 3km som garanteras om jag inte minns fel. (dock har jag inte testat så långt själv, men vil minnas det finns filmar på YT som visar detta.)
Jag flyger oftast bara efter bilden på plattan, då den inte ska långt bort för man varken ser eller hör den.
Har vel haft den i 3 år nu och er riktig nöjd med den.
Even om jag var helt nybörjare på detta, så har den inte crashad en enda gång. (kör fortfarandet med orginal propperna.)

Här en eks, på en film jag gjordet för en bekant.
(Här står jag langt bort, och kör bare efter va jeg ser på plattan. (har en 9,1" platta))


Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513797 Tack för svar. Dji phantom 3 advanced eller PRO har väl bästa räckvidden om jag förstår. Teknik som heter Lightbridge. Tyvärr så är priset därefter. Även på blocket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

stegmaster  
#513799
morslillaolle skrev: Tyvärr så är priset därefter. Även på blocket.

Ok.
Vil minnas min 3 advanced kom på ca 11500kr då jag köpte den ny, sen 3 år tilbaka. (var vel inkl, et ekstra batteri)
Sen droppade vel priset til ca 8500kr, då dessa forsvann ur produktion när 4 modellen kom.
Pro modellen låg vel ca 1000kr högre vil jag minnas.
Har ingen koll va en begagnad kostar, men det bordet vel vara nånstans rundt 5000kr, lite beroandet av va som följar med. ( typ ekstra batterier,billaddare, ND filter, ekstra proppar och likn..................)
Lycka til hur som helst, hoppas du hittar något du blir nöjd med. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#513823 Finns det överhuvudtaget någon svensk manual till drönarna. Jag försöker skapa ett konto men det enda som händer är ett felmeddelande som säger: Error115.. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

stegmaster  
#513850 Nä du hittar nog inget på Svenska hos Dji åtminstone, finns bara på Engelsk va jag vet.
Hva er du ska skapa en konto til????
Det er vel bara lasta ner appen på mobil eller platta, och kolla att man har senaste update på drönare och controller, sen er det vel bara tut och kör, om jag minns rett.

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#513859 För att kunna komma åt att starta upp maskineriet måste man ange e-post och skapa lösen för att kunna få igång kontrollenheten.. 😤

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

anersimyra  
#513871
1527957712_dca3d002-64a9-434a-8c14-e92aa5d54cb2.jpeg
. Hit, men inte längre.. :-o skiten påstår att trots att den är uppkopplad finns inget internet.. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

stegmaster  
#513917 Har inget svar på din fråga/problem, (minns inte det var nåt sånt med 3 modellen jag har, men minnet kan svika).
Har du forsökt skicka en fråga til Dji via deras websida???
Hoppas annars nån annan som har 4 modellen kan hjälpa dig med detta problem.
Sånt er ju skittråkit när man vil sakerna igång. :sad:

Annars får du säga til den:
Men för fa......, jag vet du er en kines och säkert har svårt med Svenska, men hur tror jag litar på att du ska kunna flyga, när du inte ens hittar mitt internett. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Välja vilken drönare

stegmaster  
#514006 Hur går det??
Har du hittat nån lösning, så du kommit dig i luften???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).