Ny Teknik och Elektronik

Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar det?

65 inlägg 42452 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar det?

Länsman  
#453967 Har kollat på hus då vi ska flytta ur lägenheten och komma från stan några mil till en villa. Marken är köpt sedan länge tillbaka av olika anledningar men vad ska man skaffa för hus. Hörde att de inför passivhus i byggnormen från år 2020, betyder det att många inte kommer ha råd att köpa hus länge eller? Jag har förstått att just passivhus är väldigt dyra?! Det är om man skulle ha en värmeväxlare då men vad kan en sådan kosta. Någon som vet. Sen är isoleringen speciell, vad landar de på egentligen. Jag tror jag ligger under den budgeten men är det dumt att inte göra när man kan?

Jag tänkte i andra hand bara köpa en såndär legomodul-modell av hus som finns lite varstans. Själva husgrunden vet jag inte gör de gör i priset? Får jag göra den själv det eller gör de det?

Och skulle det kanske bli billigare om jag fixar grunden själv, har en kompis som jobbar med någon slags skruvstolpe de drar ner i marken och lägger grunden på. Fråga mig inte vad det är.

Har bott i lägenhet hela livet men nu ska det bli hus så tar gärna emot alla råd som är bra. Jag vill göra det så nytt och effektivt som möjligt. Jag kommer installera ett paket med solceller och givetvis ledbelysning överallt direkt och tänkte på övrig elapparatur så där vet jag ungefär hur jag ska göra.

Tacksam för svar / Länsman



   TS
Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454025 Passivhus är som jag ser det en certifiering som utgår från en rad krav(borde gå att hitta listan på nätet). Alla värden är teoretiska och det är sedan användaren/husägaren som bestämmer hur verkligheten ska se ut.
För att bygga billiga passivhus sänker man bland annat komfort kraven t.ex. genom att låta temperatur inomhus variera, låga ventilationsflöden som medför krav på vädring. Målet är att få låg energianvändning för husets uppvärmning genom att ta tillvara på "gratis" energi från övrig energikällor så som belysning, spis, solstrålning, kroppsvärme m.m.

Om du med värmeväxlare menar för ventilation så är det redan ett krav vid nybyggnation. Denna kostnad har du igen då ventilationförluster står för en större del av husets energianvändning. Ett vvx aggregat för en normalvilla ligger mellan 15' och 25' (exkl installation) skulle jag tippa på. Är det ett hus över 150m2 skulle jag satsa på en roterande vvx vilket har högre värmeverkningsgrad till skillnad från en korsvärmeväxlare.

Jag tror att man kan gör kloka val utan att klassa huset som passivhus. Lägger man lite tid så kan man hitta de lösningar som passar sin egen livsstil bäst. Med dessa medvetna val får man även bra energivärden i verkligheten och inte bara I teorin:-).

ps. Kanske ett tråkigt tips men det bästa sättet att spara energi är att minska ytan. Detta står på väldigt få ställen då man alltid väljer att visa energiförbrukning per m2.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

T Landström  
#454027 Ska du bygga nytt är inte en en sådan plintgrund som din kompis håller på med inte mycket att hänga i granen...

Torpargrund är ett alternativ...men jag skulle nog göra köra med platta på mark om jag skulle bygga.
Sedan skulle jag ta kontakt med något företag som håller på med prefab hus. Du har du ett vädersäkrat hus på 1-1½ dag.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#454028 Platta och golvvärme sedan har Nibe en helt suverän lösning med värmeåtervinning.
Huset behöver ändå inte vara så där väldigt märkvärdigt isolerad, i alla fall inte enligt Gert-Eric Lindqvist - som mer eller mindre "äger" Nibe.
Golvvärme behöver dessutom inga märkvärdigt höga framledningstemperatur vilket gör att värmeåtervinningen blir effektiv.
Nibe, om de själv få säga det ligger i framkant när det gäller denna utveckling.
OCH DU, bygg handikappanpassat :!: :!: :!: :!:
Enplan, breda dörröppningar,öppen planlösning, undvik trösklar så gott det går, STORT hygienutrymme + en stor pensionärskuvös - för det är ändå där du hamnar när du blir gammal. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Micke r  
#454031 Jag och sambon byggde älsvbyhus 2011 och är mycket nöjda.
Det ända vi gjorde var VVS anslutning och elanslutning samt schaktade av matjorden så löste dem resten.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Peteflamingstar  
#454036 Bor i ett hus från tidigt 90-tal på ca 130 kvm som värms med vattenburen värmeåtervinning via en värmepump. Det fungerar bra och kostnaden för all el och värme snittar kanske på 1500 kr/månad sett över året. Skulle vilja ha en kamin vid köldknäppar och eventuella strömavbrott men det kanske blir framöver. Poängen är att med ett modernt normalisolerat hus behöver inte uppvärmning bli så dyrt tack vare de byggnormer och värmealternativ som finns.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454045 Att bygga passivhus är som att köra bil med en högaffel på ratten; så länge inget händer är allt frid och fröjd.
Eftersom väggarna är så isolerade skulle fukt kondensera i konstruktionen om man tillät den att vandra. Det man gör är att bygga husen supertäta med tejpad plastfolie. Det ingen berättar är vad som händer om plasten skulle gå sönder. Så passivhus kan vara bra för den som garanterat aldrig slår in en tavelspik för långt någon gång under husets livslängd.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454062 Jag byggde billigt och med sträng budget i unga år och det är jag tacksam för idag, inte så betungande
som jämngamla har med sina köpesvillor osv, måhända har de finare hus men de sneglar på räntekursen ofta.
Mitt tips är bygg enkelt, billigt och litet. Sen kan du bygga ut och förbättra efter några år.
Vedkamin och luft/luftvp så har du låg månadskostnad på driften.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

mickee  
#454070 att döma av din fråga känns det för mig som du har en del att sätta dig in i... jag är absolut ingen expert i ämnet men en del erfarenheter har jag med mig från livets skola. i min värld så tycker jag man ska tänka långsiktigt just som någon mer skrev, bygg utifrån att man faktiskt blir gammal: ett plan, öppet, försök att förutse kommande behov, bygg EN gång inte flera. bilda dig själv en uppfattning om vilken typ av boende du vill ha, passivhus eller ej, att det funkar på ålderns höst eller ej, kommer ni bli fler eller färre i familjen, ett passivhus betalar sig säkert på sikt men i min värld så är det så mycket fler saker än så som skall falla på plats innan man beslutar om typ av uppvärmning mm. finns det idag inget krav på passiv hus finns ju många alternativ att begrunda.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

T Landström  
#454094
busholle skrev:Att bygga passivhus är som att köra bil med en högaffel på ratten; så länge inget händer är allt frid och fröjd.
Eftersom väggarna är så isolerade skulle fukt kondensera i konstruktionen om man tillät den att vandra. Det man gör är att bygga husen supertäta med tejpad plastfolie. Det ingen berättar är vad som händer om plasten skulle gå sönder. Så passivhus kan vara bra för den som garanterat aldrig slår in en tavelspik för långt någon gång under husets livslängd.


Med tanken på risken att förstöra ångspärren så montera man i princip alltid en 45x45 som installationsskikt i ytterväggarna...samt att det blivit mer eller mindre standard att man montera plywood eller osb bakom gipsen...

Men visst är det så...en väl isolerat hus måste vara tätt och ventilationen måste fungera som den ska...

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

halvproffs  
#454097 Många bra råd här. Men bygg absolut inte litet. Att bygga på mer sen är inte bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Peteflamingstar  
#454100 En fördel med värmeåtervinning är att systemet nyttjar ventilationskanaler i huset vilket också ger bra snurr på inomhusluften, detta motverkar dålig luft och radonrisk.

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

axwell  
#454136 Tomtens egenskaper påverkar hur du kan bygga. Lerjord och en bergssluttning ovanför kräver en mer omfattande dränering.

Vet inte om du har tänkt dig ett hus med källarvåning, ännu mer krav på tomtens jordmån och placering.

Idag skulle jag välja bort krypgrund av torpartyp, liksom platta på mark.
Dvs. det skulle bli samma typ som jag valde 1990, en krypgrund utan yttre ventilöppningar.

Kallas värmegrund, där hela utrymmet ca. 1 meter högt, ventileras med samma inkommande luft som resten av huset. Det finns inget organiskt mtrl. som kan ruttna eller svampangripas i grunden.

Om energieffektivitet är högt prioriterat även för huskroppen så är kubformen idealet att utgå ifrån.
Närmaste kompromissen kan vara 11/2-plan, enplanare är mer energikrävande.

Länsman skrev:Jag tänkte i andra hand bara köpa en såndär legomodul-modell av hus som finns lite varstans.


Den typen av hus är nästan omöjliga att vädersträcksorientera, så att du får solens värmeinstrålning där du mest vill ha den.

Utrymmen som gärna får vara svala placeras i norr med lite mindre fönster och norr om det garaget.


Peteflamingstar skrev:Bor i ett hus från tidigt 90-tal på ca 130 kvm som värms med vattenburen värmeåtervinning via en värmepump. Det fungerar bra och kostnaden för all el och värme snittar kanske på 1500 kr/månad sett över året. Skulle vilja ha en kamin


Klart det skall finnas en kamin men inte längst i något hörn i vardagsrummet, utan centralt placerad.
En täljstenskamin där det oundvikliga skräpet efter veden är enkelt att ta reda på, samma sak med askan.

Utslaget per månad ligger min elkostnad inkl. hushållsel på ca. 500 kr utöver fasta kostnader.

Detta tack vare bla. värmegrund, vädersträcksorientering, vattenburen golvvärme överallt, bergvärmepump, täljstenskamin, förvärmning av tilluft i långt rör under mark, öppen planlösning runt kaminen, korsvärmeväxlare med bortkopplat elpaket, ingen frånluftsvärmepump osv, osv.

Det här är lite problematiskt: Jag kan ju inte räkna hem någon nyinvestering för ytterligare energibesparing. :mrgreen: :lol:

Avatar Fallback

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

jannee  
#454145 Hur du Länsman än gör kommer du INTE att bli 100 % nöjd.
Med rätta det sägs att man ska bygga 3 :!: :!: hus innan det blir riktigt bra.
Källare, endast bra att nyttja riktigt varma sommardagar + lagra skräp (bra att ha prylar), annars ett fuktigt utrymme + drar energi.
1 1/2 plan = en onödig trappa och ett utrymme du INTE kan nyttja när du blir gammal.
Fråga gamla personer du har ett bra förtroende för om råd = livslång erfarenhet, efter deras råd ber du en arkitekt rita det optimala huset - en sådan om någon VET hur ett hus ska se ut och energilösningen.

Användarvisningsbild

Re: Husbygge? Ska man göra passivhus och va fasiken kostar

Länsman  
#455129 Tack för all information. Det var mer än jag hade önskat! :) Ok, ska inte krångla till det. Men om man får en grundläggning gjord så kan man väl bara låta Älvsbyhus eller något liknande bygga ihop ett legohus. Vet inte om de gör energin samtidigt men har kollat lite NIBE som nån nämnde osv. Ja, det var inte så enkelt och jag förmodar att man ska lägga budgeten x2 för att inte bli olycklig där.

Jag ska kolla runt lite men det låter som både dränering och andra åtgärder krävs där marken ligger.

/Länsman

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).