Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

106 inlägg 39269 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Torbjörn Johnsen  
jannee skrev:Northvolts miljonskuld måste in – på måndag
Northvolt har en skuld till Skatteverket på 287 miljoner kronor – och senast på måndag måste pengarna in, rapporterar SVT Nyheter.

Det handlar om moms för 82 miljoner kronor, arbetsgivaravgifter för 106 miljoner kronor och avdragen skatt för 93 miljoner kronor.

Om betalningen inte kommer in i tid ska bolaget begära sig självt konkurs, skriver kanalen. Annars kan ledningen bli personligt betalningsansvariga.

Hur kan bolaget ha momsskulder när de går back så gruvligt? Eller genererar de ändå ett plus i rörelsen medan det svarta hålet ”finanskostnader” äter upp allt?

aho  
#858114 Kan vara tre stora poster i Northvolts som gör att de bygger upp en momsskuld trots förlust:
1. Löner och arbetsgivaravgifter
2. Finansieringskostnader
3. Omvänd momsskyldighet på import.

Den sistnämnda kan motverkas av att man har en stor export.

Användarvisningsbild

svampbob  
aho skrev:Kan vara tre stora poster i Northvolts som gör att de bygger upp en momsskuld trots förlust:
1. Löner och arbetsgivaravgifter
2. Finansieringskostnader
3. Omvänd momsskyldighet på import.

Den sistnämnda kan motverkas av att man har en stor export.

Jag tror inte att vi ska hoppas på att dom exporterar mer än dom importerar. Jag har fått indikationer på att det finns ett enormt lager av defekta batterier som hela tiden växer.

Varför man inte kör dom direkt till Revolt och försöker återvinna metaller vet jag inte men gissar på att Revolt ännu inte fungerar som det ska och därför söker man ytterligare lokaler för att förvara defekta batterier.

jannee  
#858121 Om Northvolt Ett ska ha någon chans att överleva måste företaget få samma möjligheter som sina kinesiska konkurrenter.
Så enkelt är problemet, frågan är om vi skattebetalare är beredda på att offra några hundra miljarder för det är just subventioner/kreditgarantier det handlar om.
Visserligen ska grön teknik få kosta, frågan är hur mycket vi är beredda att betala.
Även om Northvolt Ett överlever nästa vecka står fler fakturor på lut för inlösning.
Är kanske Volkswagen som avgör Northvolts öde.
Men lite off
Ett företag som INTE kan producera den vara företaget byggts för, har det då något existensberättigande ?
Vore intressant att få klargörande om hur stor procentdel av batterierna som tillverkats som senare blivit godkända för leverans.
Misstänker starkt att den inte är speciellt hög.

jannee  
#858141 nu flyr råttorna det sjunkande skeppet

Icegrip  
jannee skrev:Visserligen ska grön teknik få kosta, frågan är hur mycket vi är beredda att betala.

En väldigt viktig fråga som först nu tillåts komma upp i rampljuset.

Tor R  
jannee skrev:Om Northvolt Ett ska ha någon chans att överleva måste företaget få samma möjligheter som sina kinesiska konkurrenter.
Så enkelt är problemet, frågan är om vi skattebetalare är beredda på att offra några hundra miljarder för det är just subventioner/kreditgarantier det handlar om.
Visserligen ska grön teknik få kosta, frågan är hur mycket vi är beredda att betala.
Även om Northvolt Ett överlever nästa vecka står fler fakturor på lut för inlösning.
Är kanske Volkswagen som avgör Northvolts öde.
Men lite off
Ett företag som INTE kan producera den vara företaget byggts för, har det då något existensberättigande ?
Vore intressant att få klargörande om hur stor procentdel av batterierna som tillverkats som senare blivit godkända för leverans.
Misstänker starkt att den inte är speciellt hög.
Jag skulle gissa att entreprenörerna inte ställer upp på rad,

när nästa gröna äventyr börjar !!

Bosse1  

jannee  
#858153 Man måste antingen vara intelligensbefriad eller ha ett storhetsvansinne när man köper maskiner från eller av konkurrenter och tror sig senare ska kunna konkurrera med dessa.
Hur djävla dum kan man vara ?
Jag vill INTE säga vad vad det jag sa men man är allt bra besviken på dem som totalt lurat en massa investerare.
Personligen tror jag tyvärr att någon framtida batteritillverkning kommer det inte att bli i Skellefteå.
Vad har egentligen Skellefteå att erbjuda som gör att en tillverkning av batterier ska vara mer lönsam där än i Kina.
Ställ dig den frågan innan du handlar !

Tor R  
#858156 Bara så att det är sagt, kineserna kan göra kvalitet, om de får bra betalt för det, och om det inte är en konkurrent till dem själva.

Jag skulle anta att Northvolt hade inspektörer närvarande där när kineserna tillverkade maskineriet.....

Användarvisningsbild

svampbob  
#858162 Northvolt hade chansen i början att göra något bra men man tappade det rätt snabbt. Det var mycket bra folk med från början men det blev för mycket ambitioner och toppstyrning. Det blev strömavhopp och när man redan från start var dåliga på att göra rätt för sig ekonomiskt så tvivlet snabbt.
Redan sommaren 18 när PC gick ut för att fin äta en kväll så dök det upp några entreprenörer vid bordet och klargjorde att det var bäst att han började betala sina räkningar.

Det blev snabbt oseriöst och NV fick i mycket välja tredjesorteringen när man rekryterade. När de stora entreprenörerna valde bort NV så dök istället andra mindre entreprenörer vilka upptäckte att om man stod ut med tjafset och oredan så kunde man tjäna väldigt bra pengar på att sälja budgetlösningar till premiumpris.

Det lustiga är att om du hade 30% på sista raden på NV så hade du ännu mera på H2GS.

När NV är i kk kommer H2 att börja granskas grundligt.

Alvarsson  
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#858496 Ja men då återstår ju bara de dryga 120 miljoner kronogogden kräver.
https://www.expressen.se/ekonomi/northv ... tteverket/

Användarvisningsbild

fredrikwe  
Tor R skrev:Bara så att det är sagt, kineserna kan göra kvalitet, om de får bra betalt för det, och om det inte är en konkurrent till dem själva.

Jag skulle anta att Northvolt hade inspektörer närvarande där när kineserna tillverkade maskineriet.....

Det är nog svårt att ha full kontroll på maskinerna som kommer från Kina, även om de haft inspektörer på plats. Intressant på P1 Konflikt om Kinas inblandning:
https://sverigesradio.se/avsnitt/kinas- ... ot-sverige

jannee  
#858568 Kineserna är några riktigt luriga jäklar 😀
Nu handlar detta inte om Northvolt utan om lastbilsdäck.
Min åkare köpte en sats Double Coin drivdäck när de introducerades i Sverige. De varade knappt 25 000 mil - vilket är VÄLDIGT bra.
Självklart köpte åkaren 2 år senare en ny omgång Double Coin, nu var det bara så att dessa däck varande från vintern (november) till sommaren (juli) då var de mer eller mindre slut efter knappt 8 000 mil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).