lör 16 jul 2022, 14:54#764050
rokon skrev:axwell skrev:Funderar på hur svårt eller komplicerat det skulle vara att gå över till Linux för att begränsa Microsofts herravälde över datorn.
Vilka nackdelar finns det, kan en äldre pensionär, med långt skriden Parkinson med med hög matematisk utbildning och kompetens, lära sig hantera Linux ?
Finns det fler fördelar än att reducera Microsofts påtvingade åtgärder ?
Jag tycker en viktig aspekt som har stor betydelse för mig, det är den ökade säkerhet man har med att ha mer än en dator och med olika operativsystem för att om ngt krånglar så har man den andra att ta till.
Ett enkelt alternativ som jag nu skaffat sedan ett par dagar är en Chromebook som i grunden är Linux-baserat och lanserat av Google, det finnes mängder av tillverkare av lapptops som tillverkar dessa. De är mycket smidiga snabba och enkla i handhavandet och finnes många prisvärda modeller, de är inte fullt jämförbara med en vanlig dator, videoredigering tex lämpar de sig ej för och inte heller för datorspel.
Uppdateringar sköter den själv under den tid som Google ansvarar för uppdateringar som visst rör sig om 8 år numera, den tiden baseras på från när en Laptopp lanseras, så äldre modeller som reas ut har så att säga kortare uppdaterad livslängd.
Men har även nu skaffat mig en Fujitsu Esprimo minidator som är rätt kraftfull den kör jag nu på Windows 11 på grund av ett tänkt program som kräver Windows.
Har för ca 15? år sedan själv laddat ned och installerat Ubuntu och det var inte svårt med det alternativ jag då valde där windows ligger kvar och där man väljer när man loggar in vilket operativsystem man väljer. Det var rätt lika i utseende som Windows, men använde det bara ett par år i en liten laptop som jag glömde/ tappade lösenordet till.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680