Ny Teknik och Elektronik

Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

8 inlägg 2407 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

Fredrik Reuter  
#821992 Sveaskog och AirForestry har enligt ett pressmeddelande fördjupat sitt samarbete. Ett nytt sjuårigt avtal har tecknats där planen är att delar av Sveaskogs marker ska gallras med drönare 2028. AirForestry använder en stor drönare där ett egenutvecklat skördaraggregat hänger under drönaren. Träd gallras alltså från luften där trädet kvistas i skogen och lyfts sedan till avlägget med samma drönare.

Tekniken, som vi skrivit om tidigare är banbrytande i och med att hela den skogliga åtgärden görs från luften, utan stickvägar. Dessutom är den fossilfri. Tekniken med drönare öppnar också upp för digitaliseringen där troligtvis drönaren i förlängningen kan göra egna trädval och dessutom autonomt.

Erik Brandsma, VD på Sveaskog ser flera fördelar med avtalet:

Sveaskog ser partnerskapet med AirForestry som ett viktigt verktyg för att ta skogsbruket in i framtiden. Tillsammans kan vi utveckla produkter och lösningar som svarar på de komplexa utmaningar som skogsbruket står inför. Att skapa förutsättningar för att på sikt kunna gallra med drönare skulle minst sagt vara revolutionerande för hur vi brukar skogen, samtidigt som det minskar risken för mark- och körskador.


Nyheten: https://news.cision.com/se/sveaskog/r/s ... r,c3893171

Tidigare skrivit om AirForestry:

Gallring med drönare, kan detta ge bättre lönsamhet?

https://iskogen.se/skogsbruk/airforestr ... d-dronare/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

PRN  
#822629 Hmm njaa kan vi inte bara låta Polisen hålla på med Drönarna istället så får Skogshuggarna Arbeta ?

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822632 Blir spännande att följa. Tror att detta kan bli mycket intressant på främst myrar och andra svårtillgängliga marker.

Frågan är ju om drönargallring ställer andra krav på t.ex. förröjning än en traditionell gallring med skördare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

svampbob  
#822641
Niking skrev:Blir spännande att följa. Tror att detta kan bli mycket intressant på främst myrar och andra svårtillgängliga marker.

Frågan är ju om drönargallring ställer andra krav på t.ex. förröjning än en traditionell gallring med skördare.
/Niklas


Kloka att sätta starten till 2028 då det förpliktar till väldigt lite. Det är mina gamla kursare som håller på med det här och ärligt så har jag svårt att se att dom ska få det att funka.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

r93  
#822649 Är det inte ett exempel på vilka galna idéer som blir startups när det är nollränta, börsyra och gratispengar flödar åt alla håll?

Jag har inte läst artikeln på ATL men en som påstod sig ha läst det sa att han tolkade artikeln som att det ska gallras med en minigrävare, sedan skotas ut med drönaren?

Så då har dom redan lagt skördarhuvudet på hyllan?

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

anersimyra  
#822652 I somras pratade jag med en av teknikerna bakom gallringsdrönaren och frågade då om han trodde på konceptet. Det sneda flinet som blev svaret tolkade jag som att projektet mer eller mindre var något som gjordes för att det var roligt att hålla på med..😅

Avatar Fallback

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

alias  
#822706
svampbob skrev:
Niking skrev:Blir spännande att följa. Tror att detta kan bli mycket intressant på främst myrar och andra svårtillgängliga marker.

Frågan är ju om drönargallring ställer andra krav på t.ex. förröjning än en traditionell gallring med skördare.
/Niklas


Kloka att sätta starten till 2028 då det förpliktar till väldigt lite. Det är mina gamla kursare som håller på med det här och ärligt så har jag svårt att se att dom ska få det att funka.


Ja, kollar man på Allabolag.se så ser det ut att krävas att man lyckas locka till sig mycket riskkapital och att man beviljas många olika innovationsbidrag för att Airforestry ska överleva till 2028.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog tecknar gallringsavtal med AirForestry

Badger  
#823051 Var inne på deras hemsida för att försökta få fram några fakta om hur stor en sådan drönare ska vara för att orka med att bära både ett litet skördaraggregat och sedan orka bära ut ens ett litet gallringsträd. Hittade ingenting mer än floskler om att den skulle vara förträfflig och smidigt och gå på batteri.

Känns väldigt svårt att få detta att funka ekonomiskt när man tänker på hur mycket batteri bara en motorsåg kräver så tänker man att det behövs en hel del batteri för att få upp den i luften.

Men för 30 år sen var det omöjligt att tänka sig en pekskärm eller att man skulle kunna ge röstkommandon så...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).