Vedmaskiner, flishuggar

Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

27 inlägg 17766 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#115697 Har en sk. vedklipp som både kapar och klyver i samma moment. Med 2 man, en som hela tiden kör maskinen och en som lägger fram stockar och plockar färdig ved, så ligger kapaciteten ledigt på 2kbm färdigstaplad ved per timme. Jag undrar vart man kan hitta produktionskapaciteten för en vedmaskin typ Bala m.fl. Mest ur jämförelsesynpunkt. Principen är ju egentligen samma. Veden klipps ( i mitt fall) eller kapas och ut kommer färdigklyven ved, frågan är vilken som är snabbast, klippen eller sågen?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Vedia.se  
#116055 Den sågande maskinen, jag har en hakki 1/42 och där gör man ledigt 5-6m3 i timmen med hyfsad ved kan man stå vid maskinen 100% av tiden och perfekt ved ( någon annan lastar fram) gör man bortåt 10m3/h

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Bengt olsson  
#116292 Det bästa du kan göra är att gå o kolla när nån kör sin maskin,så får du bilda dig en egen uppfattning om olika maskiner,beror helt på råvaran diameter och längd på stockarna.

Ett bra tips på bra maskin är en Tajfun!!!!

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#116312 Jag tänkte på om det fanns någon test på nätet där man kört dom olika maskinerna med samma dimension och fått fram en kapacitetsjämförelse. Som sagt innan så var specen på vedklippen 2kbm/timme och det stämmer om maskinen går hela tiden.
Naturligtvis så går det snabbare ju dyrare maskin man har. En Hakki 1/42 kostar väl typ 10ggr mer än en vedklippare. Jag tänkte mera på dom i lite rimligare prisklass, kanske upp till 60-70.000. För husbehov så känns det lite overkill med en maskin som kostar över 100.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Vedia.se  
#116366 Tror att det finns en jämförelse mellan ca 10 olika maskiner som någon tidning gjorde, eller om det var någon provningsanstal, ska se om jag hittar den.

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Vedia.se  
#116367 Länk till testen

http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056206495625000

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#116391
Tack, den hade jag dock redan läst. Hittade ingen direkt info om kapaciteten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116398 jag har en JAPA 320, som det i broschyren står 7-14m3 i timmen... I verkligheten så ligger ja på kanske 6-7 m3 i timmen när ja hugger själv... har man hjälp att ta fram virket så maskinen går konstant å virket är ideealiskt (15-25 cm i diameter) så hugger jag som mest 10m3 i timmen så man undrar va dom gjort för att komma upp i 14m3?...

Sen tycker jag det påverkar Vad för ved man har, krokigt, dåligtkvistat, grovt som precis går in i maskinen, å klent som hänger upp sej... så får ja köra bara klentimmer dim i min maskin så går den på max så att säga... Men de händer ju aldrig;)

Jag hade en HM20 (200) en klipp bakom traktorn tidigare, men den tog för hårt på kroppen, å det blev för mkt flis i veden så kunderna klagade, + att man blev otroligt begränsad av dom, då det va max 20cm på den... FORT gick den dock;)

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Månskensbonnen  
#119609 Det finns många sätt att mäta på också, travad ved är mindre än själpt mått. Jag brukar va nöjd om jag hinner få igenom ett skogsvagnslass på trekvart, det är ca 3,5 m3 fast, eller 5-6 m3 själpt beroende på hur grovt det är klyvt. Har en Japa 300 som kostar hälften av en Hakki. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Camwood  
#119887
Tompamannen skrev:Har en sk. vedklipp som både kapar och klyver i samma moment. Med 2 man, en som hela tiden kör maskinen och en som lägger fram stockar och plockar färdig ved, så ligger kapaciteten ledigt på 2kbm färdigstaplad ved per timme. Jag undrar vart man kan hitta produktionskapaciteten för en vedmaskin typ Bala m.fl. Mest ur jämförelsesynpunkt. Principen är ju egentligen samma. Veden klipps ( i mitt fall) eller kapas och ut kommer färdigklyven ved, frågan är vilken som är snabbast, klippen eller sågen?
:grin:
Vad har du för vedklipp och vad drivs den av :?: Låter lite med bara 2m3 tim! :surp:

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#119973
Camwood skrev:Vad har du för vedklipp och vad drivs den av :?: Låter lite med bara 2m3 tim! :surp:

Bonnetklippen tror jag den heter, finns en likadan som heter PW-klyven. Jag har svårt att tro att det finns nån vedmaskin för under 20Ksek som klarar klippa och klyva 2 staplade kubik per timme. Går det riktigt bra, med hyffsat kvistfria träd med dimension runt 20cm så tar det 40 minuter att fylla min släpkärra som rymmer 2,5m3 stjälpt mått. Det blir ungefär 2 staplat. Så säg att man kan komma upp i 3 staplat per timme med riktigt bra förutsättningar.

Fick provat en Hakki Pilke X37 idag. Jag får säga samma sak där, när stockarna är spikraka och i rätt dimension så gick det undan som bara den, kanske 3ggr snabbare än klippen. Men lite krokiga bitar så fastnade det titt som tätt i klyven och hastigheten sjönk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

stegmaster  
#120029 Kanske man skulle uppgi i vilka längder man klyver virket i( detta har ju mycket mer att säge för volumen en dimmensjonen på virket) ??
Det er jätteskillnad på stjälpt 30cm vs 60cm tl.eks.
Själv klyvar jag endast 30cm. (nogra få m3 med 25cm)
Om det er samma med er i inläggen ovan, så tror jag mange inlägg hör hemma i "skryttråden" tyvärr. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Månskensbonnen  
#120033
stegmaster skrev:Kanske man skulle uppgi i vilka längder man klyver virket i( detta har ju mycket mer att säge för volumen en dimmensjonen på virket) ??
Det er jätteskillnad på stjälpt 30cm vs 60cm tl.eks.
Själv klyvar jag endast 30cm. (nogra få m3 med 25cm)
Om det er samma med er i inläggen ovan, så tror jag mange inlägg hör hemma i "skryttråden" tyvärr. :wink:

Det brukar vara hälften 25cm å hälften 45 beroende på vem som ska ha. Och ja 45 går bra mycke fortare då 25cm behöver klyvas finare, den är ju mest till kaminer å spisinsatser. Men så e den ju dyrare också. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Tompamannen  
#120077 Bra poäng Stegmaster. Ju grövre man klyver, ju snabbare blir det ju kubik av det. Mina mängduppgifter gäller 40cm ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart hittar man kapacitet på vedmaskiner

Åke Nilsson  
#120206 Hej !
Med våran woodmax 1x 42 med woodmax matarbord kör jag om jag inte räknar in lastningen på bordet
detta.

15cm medel diam längd 35 cm 6-7 m3 /tim. avser stjälpt mått
15cm medel diam längd 50 cm 10-12m3/tim avser stjälpt mått

Skulle man få ha 20 cm diam blir det minst 60 % mer volymmässigt.

20cm 35 cm 10m3 /tim.
20cm 50 cm 16m3/tim.

Tycker inte det är så pjåkigt ?

Åke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).