Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 826819 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#531238
Ingoberra skrev:Är trumman lika trögsnurrad utan vajer? Hur är den lagrad?


Skulle göra slag i saken i sommar tilsammans med en kompis som er mek. och har bra utrustning.
Då jag skulle visa hur trög den er, så gick den hur lett som helst. :surp:
Så vi gjordet inte nåt mer då.
Tja, den kom ju med vajer montert så har inte haft av denna, men när det går trögt er den så hela vägen til hela vajeren er ute.
Trumman er vel lagrad med 2 kulelager va jeg vet.
Idag sprutade jag på med w4-40 innan vi drog igång på riktig, och då har den gått fint idag.
Så den går lett efter man sprutat en halv burk w4-40 på vajer och trummans ytterkanter, men man vet aldri hur lenge det funkar, i morgon er den kanske lika trög.
Kan det vara att 8mm vajer blir lite grovt på trumman som er tillverkat för 6mm(vinchen er vel en 1400kg med 6mm vajer ursprunglikt, som man pimpat til 2200kg och 8mm vajer), för vajeren går lite över trummen när all vajer er inne??
Kan det vara skit som följer med vajeren när man drar in, som tvingar inn sig mellan trumman och chassiet som gör den trög efter et tag?
Åtminstone funkar den fint om man smörjar den ofta, så något er det karvar efter et tag, men det ska vel inte vara så??
Var inte så på mina tidligare 2 farma vinchar med 6mm vajer.
Brukar ni andra smörja era vinchar (vajer, trumma) varje dag???

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#531240 Det jag har smörjt är själva vajern bara. Den ska ju rulla upp sig bättre då säger dom vise. Har aldrig haft dom problemen som du beskriver på mina 3.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531242 Visserligen en Moheda vinch men nej trumman smörjer jag aldrig bara hävarmen som skjuter in motorn mot trummans kuggar

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#531246 Just ja, hävarmen har ju en smöjnippel och denne går lett, inget problem med den, det verkar som det er nåt som karvar mellan trumman och chassiet, och det er inget ljud när den går trögt, typ som metall mot metall.
Så just nu misstänker jag att det handler om skit som vajeren drar inn, som sen karvar mellan trumman och chassiet. :???:

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#531248 Har aldrig oljat vajern på min Weimer !! Den har aldrig felat eller varit trög ! Jag kanske inte använder den lika ofta som du ?? Men tycker du ska höra med Weimer för så ska det inte vara

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#531251 Jo jag hadde lite mail dialog med Urban ifjol, men det dog ut då jag inte hörde nåt mer.
Men om detta fortsetter hela sesongen, så får jag demontera trumman och kolla mer noggrant, nästa sommar.
Jo jag kör mycket med vinchen, ofta er hela lasset vinchat,
Men nu ska ja smörja trumman och vajer varje dag innan vi drar igång, så då klarer jag mig som det ser ut.
Men nu ska jag inte spämma denna trevliga tråden mer med detta problem. :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#531259 Du får testa ut det brutala sättet. Det kan vara att trumman har lite kast i sig och sidorna behövs slås inn med en hammar, alternativt slå en grov skrumejsel in mellan trumma och godset så det blir lite rum. Fick göra det med en winch en gång, och det funkade :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#531370 I dag levererades sista torra veden. När jag kom hem så stod timmerbilen och lastade av första lasset björkved för säsongen. Så nu börjar det på nytt igen. Men det blir lite uppstädning ett par dagar först.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#531397 Låter bra. :-bd
Dock lite synd att man inte har lite mer ved för att sälja nu til vintare, eller hur ser du på det ??
Hos oss tog det slut för nästan 2 mnd. sen, och vi har haft minst 7-8 stk som har villat köpa, som vi tyvärr har fått avvisa, så tror vi kunne haft minst 100m3 til i år.
Nu börjar det lysna lite med björkleverans från skogsbolaget för oss ochså,
Ringte en trevlig kille igår, och kunne bjuda oss på et trailelass med björk innom en vecka. :grin:
Och flere lass kunne dom säkert levera innan våren kommer, så det låt ju bra.
Dessutan har vi redan huggit en del själv, och kapad/klyvt drygt 100m3.
Men billig var det inte 420kr+mva och frakt. :surp: (vil minnas det var 360kr ifjol)
Hur er prisbilden hos dig?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#531413
stegmaster skrev:Låter bra. :-bd
Dock lite synd att man inte har lite mer ved för att sälja nu til vintare, eller hur ser du på det ??
Hos oss tog det slut för nästan 2 mnd. sen, och vi har haft minst 7-8 stk som har villat köpa, som vi tyvärr har fått avvisa, så tror vi kunne haft minst 100m3 til i år.
Nu börjar det lysna lite med björkleverans från skogsbolaget för oss ochså,
Ringte en trevlig kille igår, och kunne bjuda oss på et trailelass med björk innom en vecka. :grin:
Och flere lass kunne dom säkert levera innan våren kommer, så det låt ju bra.
Dessutan har vi redan huggit en del själv, och kapad/klyvt drygt 100m3.
Men billig var det inte 420kr+mva och frakt. :surp: (vil minnas det var 360kr ifjol)
Hur er prisbilden hos dig?

Jag har kört intensivt sen i Juli (4000 mil) och jag tog beställningsstopp 15:e september. En månad till hade jag ju kunnat kört men jag är inte så road av att halka runt med ved i snö och is. Bättre då att lära kunderna att ta hem veden i tid. Jag vill/behöver ha ett halvår på mig att klyva veden och då går det också bort en massa tid om jag ska köra ved på vintern. Ja priserna har gått upp. Det kommer ligga på 400 plus moms och frakt och det är fub det mäts i. Ska få 20 lass sorterad ved i år i 3 meters 10-35 cm i topp och då är det 20 kr till för sorteringen. Så ja det är runt 50 kr/m3 högre här med så det får läggas på vedpriset sen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#532721 Ja nu rullar det på bra.
Första trailerlasset kom i dag (fredag) och ett til kommer imorron (lördag) eller på mandag.
Dessutan har vi huggit och kört hem en hel del själv ochså.
Dock blir det kap/klyv imorron, då det er meldt rejält med regn, så inget vidare skogsväder.

Hadde inte tid att vänta på att chaffören skulle mäta, men han uppskattade det til ca 36fm3.

1541806874_img_20181109_100204.jpg


1541806874_img_20181103_135234.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

jannee  
#532746 Vad får du betala för Scanians (36 M3fub) vedlass?
Räcker det 14 tkr + moms?

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#532756 Mår fortfarande illa när ni handlar ved i fub 😳

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#532763
Blivande snickare skrev:Mår fortfarande illa när ni handlar ved i fub 😳

Jag mår mer illa när man säljer i travat mått. Du vet inte vad du handlar.
Jag handlar av skogsbolag i fub och då får markägaren samma redovisning som dom annars skulle fått. Det är ju björkmassaved och den mäts i fub. Så får dom allt på en mätsedel som vanligt. Praktiskt och bra och inget tjafs från dom som säljer att dom vill ha det svart.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#532766
Vedproducent skrev:
Blivande snickare skrev:Mår fortfarande illa när ni handlar ved i fub 😳

Jag mår mer illa när man säljer i travat mått. Du vet inte vad du handlar.
Jag handlar av skogsbolag i fub och då får markägaren samma redovisning som dom annars skulle fått. Det är ju björkmassaved och den mäts i fub. Så får dom allt på en mätsedel som vanligt. Praktiskt och bra och inget tjafs från dom som säljer att dom vill ha det svart.

Men rimligtvis borde ju ved handlas i fpb?
Eller hur?
Förstår att det är lättast i redovisningen sådär med det mot skogsägaren fräcka system ni har i sverige men åndä. Med finska ögon sett är det galet.
Fast detta har vi diskuterat förr, kunde bara inte låta bli att röra lite i bägaren :d

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).