fre 07 jun 2024, 21:24#846310
Williamm skrev:Hej!
Där jag jobbar har vi problem med en hakki pillke 43 pro. Allt funkar utom sågen. Och den äter relän till sågen.
Vi bytte magnet mellan sågen och stockhållaren och nu går sågmotorn men den går inte ner.
Du nämner att ett relä går sönder och då antar jag att reläet styr en magnetspole till en hydraulventil.
Då brukar det vara så att det sitter en diod kopplad parallellt med magnetspolen. Dioden är till för att eliminera den spänning som induceras i magnetspolen när strömmen genom magnetspolen upphör, vilket sker när relä-kontakten öppnar. Annars blir den inducerade spänningen så hög att den orsakar överslag genom reläkontakten, som då blir förstörd.
Kort sagt, byt den diod som sitter parallellt med magnetventilens spole. Var noga med att vända dioden åt rätt håll. (Den ände på dioden med ett streck ska vara kopplat till plus-sidan).
Jag vet inte var dioden sitter. Gissningsvis i en kopplingsbox eller i magnetspolens anslutande kontakt. Dioder är inte så stora, utan de får plats både här och där. Det här är bara ett generellt svar varför reläer till magnetspolar går sönder.