Vedmaskiner, flishuggar

Traktordriven vedklipp

7 inlägg 2213 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktordriven vedklipp

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827560 Funderar på att skaffa en traktordriven vedklipp. Har mycket klen ved och priserna på dessa maskiner verkar ligga ganska lågt nu så tror det kan vara en lämplig maskin för mig men vet inte vilka man ska titta efter.
Klappi
Bilke
Superpilke
Estre
Regon
Finns det andra liknande? Vilken är att föredra? Finns det reservdelar till de uppräknade?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Traktordriven vedklipp

hfab  
#827594 Jag har bara prova bilke av dem du nämner.
Efter ca 50kubik Norrlandskrokig björk, skulle jag definitivt inte vilja vara utan inmatnings transportband.

Användarvisningsbild

Re: Traktordriven vedklipp

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827603 Har ingen egen erfarenhet, men har sett en granne som har en Superpilke , och den verkar vara smidig och vettig!
Har sett när dom kör 50 cm ved, dom står två och matar och har fullt upp.

Tänk bara på att inte ha för liten traktor, Volvo BM 400, 430 är enligt grannen för liten.

Avatar Fallback

Re: Traktordriven vedklipp

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828536 Har en Ford 3000 och en Fendt 306 på 70hk. Fendten vill jag helst inte ha vedmaskinen på då den har lastare och behövs för hantering av säckar osv. Har kört Klappi bakom 3000 och det funkade bra.

Bilke och superpilke verkar ligga högt i pris och över min budget. Har blivit erbjuden en äldre Patu med inmatning på sidan och transportbandet bakåt. Någon som har erfarenhet av dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktordriven vedklipp

LasseA  
#828538 Vad jag har förstått så är Bilke den mest lättdrivna av de tidigare nämnda.

Avatar Fallback

Re: Traktordriven vedklipp

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828548 Har också hört det. Är lite kluven till inmatning. Säkert snabbt och bekvämt men ingen möjlighet att vrida och få kluvet i fyra bitar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktordriven vedklipp

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832131 Det blev en Estre HM 200

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).