Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv löser ut säkring!

31 inlägg 7289 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#798935 Hej!

Köpte en billig vedklyv Meec Tools på 7 ton från Jula. Problemet är att säkringen (proppen) löser ut hela tiden, en 10 A säkring. Man kan köra kanske 2 gånger, sedan löser porslinssäkringen ut. Det skall tilläggas att klyven står ute och att det kanske är ca 5 grader varmt.

Vedklyven är på 2,3kW, 230V.

En sak jag funderar på är om det kan vara förlängningskabeln som är orsaken (måste använda förlängningskabel). På kabeln så står det, "Helt utrullad, 2300W, 230V/10 A" samt "Helt inrullad 900W, 230V/3,9A".

Har haft kanske 7,5 m inrullat av 15 meter.

Vedklyven är kvar på landet, så detta är något jag tänkt på nu när jag kommit hem.

Kan detta ha med förlängningskabeln att göra överhuvudtaget eller kan det vara något annat..

http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... yv-009968/

Mycket tacksam för svar/hjälp!

Med vänlig hälsning,

Pierre



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

prodigys  
#798941 Mest troligt finns där något annat kopplat på den säkringen som gör att den blir överbelastad. Porslinssäkringar är ganska tröga så dom klarar överbelastning en liten stund.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Nyborg  
#798944 10A på 230V blir ju precis 2300W, så det är ju precis på gränsen. Räcker med en glödlampa på samma säkring.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798947 Om klyven drar 2,3 kW är det nog bäst att ha hela kabeln utrullad då det kan bli ganska varmt i rullen. Med 7,5, meter inrullat så utvecklas det nästan 70W i rullen om kabeln är på 2,5 mm2. Med 3,9A och helt inrullad så blir det bara 20W i rullen.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Skägglurken  
#798953 Har du öppnat tryckutjämningsskruven?

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

axwell  
#798954
Nyborg skrev:10A på 230V blir ju precis 2300W, så det är ju precis på gränsen. Räcker med en glödlampa på samma säkring

Nej, märkeffekten är 2300W, det drar dom inte kontinuerligt utan 60-70 % mesta tiden men runt 2300w nån sekund under maxbelastning.
Börja med att byta till en separat skarvsladd med lämpligare längd och 3*2,5 mm2.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#798957 Hej!

Tack för snabba svar!

Nej, det finns inget annat inkopplat på detta uttag. Det är nämligen ett separat säkringsskåp i garaget där just den här säkringen går till endast en glödlampa (som är släckt) och till just det här eluttaget.

Men då kanske det är så att det är sladden som är problemet. Så om jag förstår det rätt så kan alltså en säkring gå på grund av att sladden inte är tillräckligt "kraftig". Har jag uppfattat det rätt då?

Med vänlig hälsning,

Pierre

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

LasseA  
#798958 Hej, är det en snabb eller trög propp?

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

ÅsaNisse  
#798959 Kolla även botten sockeln till säkringen. Är den lös eller bränd så kan det medföra att säkringen går lättare. Se bara till att det är någon som vet vad man gör när man pillar i elutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Pierre B  
#798973 Det är en trög säkring, klassisk gammal porslinspropp/säkring. OK, kan kolla om det är bränt i bottenplattan men jag har svårt att se det, uttaget är i princip aldrig använt, har dock kört borrmaskin och elhyvel där utan problem.

Men tror ni att det kan vara värt att testa att byta skarvsladd. Om man säger så här, om skarvsladden är underdimensionerad, vad händer då, går säkringen, smälter den, eller får maskinen man kör inte tillräckligt med kraft för att gå runt. Någon som har någon uppfattning kring det?

Med vänlig hälsning,

Pierre

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798974
Pierre B skrev:Men då kanske det är så att det är sladden som är problemet. Så om jag förstår det rätt så kan alltså en säkring gå på grund av att sladden inte är tillräckligt "kraftig". Har jag uppfattat det rätt då?

Sladden borde inte vara orsaken till problemet.

En för klen sladd ger bara högre resistans som egentligen borde minska strömmen såvida inte klyven har någon form av regulator som ser till att förse motorn med konstant effekt, och det borde en billig klyv inte ha.

Sedan blir en upprullad kabel en induktans som genererar en "mot-EMK" när strömmen bryts men eftersom induktansen inte är så stor (få varv på kabeln) borde inget ta skada av det heller.

Men som sagts tidigare: När man kör med stora strömmar så skall man undvika en upplindad kabel. Skaffa en kortare kabel eller rulla ut alla 15 meter som du har i några få stora slingor. Jag kör en 5 kW trefasmotor till sågverket via en 10m lång femledarkabel med 2,5 mm2 ledare och 16A säkring utan problem. Det blinkar till lite i belysningen vid start men annars har adet aldrig lösts ut någon säkring (automatsäkringar)

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798991 Nej, sladdens dimension är inte problemet. Om den inte är trasig så det blir kortslutning någonstans i sladden när du rör den.

Du har bränt några säkringar, så det var inte ett enstaka fel med dålig säkring. Det går alltså för mycket ström genom den. Vart går den sen? Genom vedklyven bara, eller genom något annat?

Kan även vara ett jordfel, så strömmen går genom fasanslutningen i sågen som glappar mot jord och bränner säkringen.

1) Något annat är kopplat på samma säkring. För att gå på mindre än en timme, skall det vara rätt mycket över 10A.

2) Sladd eller uttag är trasig med glapp mellan fas och jord eller fas och nolla.

3) Vedklyven är trasig på samma sätt.

Kan du köra vedklyven på annat uttag, eller med annan sladd?

Kan du istället köra en stor förbrukare på samma uttag (elbilsladdare, två vattenkokare, en svets etc)?

Finns det jordfelsbrytare? Om inte, koppla in en sådan här innan vedklyven och se om den ger utslag snabbare än säkringen.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Daniel Ivarsson  
#798995 Der kan vara många "fel" sonm orsakar att säkringen går.
Men, kabeln kan vara en bidragande orsak och min tes som leder det i bevis är I=P/U.
En klen och lång kabel ger ett ökat motstånd som därmed ger dig ett ökat spänningsfall.
Om du har 230V så drar den 10A. Säg att kabeln ger dig ett spänningsfall vid belastning till 200V, då drar den 11,5A.
Normalt sett så ska det gå att överbelasta en säkring kortvarigt om den är av trög typ. Har du en säkring av snabb typ så går det inte.
Men det kan såklart vara fler eller andra fel också.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798999 För att en porslinssäkring skall lösa ut inom en timme, krävs ungefär en ström som är 1,8 ggr så stor som märkströmmen. I detta fall 18A. Alltså 18A i en timme brukar de tåla.

Jag är nästan säker på att om du matar en motor till vedklyv med lägre spänning, drar den mindre ström och ger lägre effekt. På samma sätt som en lampa lyser svagare och drar mindre ström vid lägre spänning.

Mer komplexa styrningar i exempelvis elbilar kan istället öka strömmen vid minskad spänning från batteriet för att behålla samma effekt.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv löser ut säkring!

Daniel Ivarsson  
#799001 Nu är det några år sedan jag läste mina elkurser men jag vill inte släppa min tes så enkelt. Sen så har vi ju även fenomenet som uppstår med en elmotor som tappar spänning och därmed varvtalet under belastning att det kan uppstå en hög ström pga. kortslutnimgsströmmen som uppstår.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).