Vedmaskiner, flishuggar

Stativ för storsäck

9 inlägg 2655 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stativ för storsäck

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798776 Har ingen egentlig vedhantering men vill öka på förrådet med mer än det som platsen för dagens vedtravar tillåter. Har satt tilllbaka en vedpanna vid sidan av bergvärmen som reserv för tjugo år sen och behövt den en gång. Sen är det kamineldning förstås. Kanske det kan behövas mer ved för panneldning framöver ifall det blir avbrott mer än planerade.
Har nu köpt 1500L storsäckar men inget stativ. Istället för att köpa ett funderar jag om någon har tips om något smart hembygge på stativ och om det finns någon bra finess som man kan ha nytta av. Det finns ju många proffs på forumet. Tänkte bara lägga upp ca 5 säckar och hålla nån slags rotation på framöver. Man får väl sälja och fylla på nytt vart och vartannat år om man inte bränner allt själv. Kan bygga på både verkstad och i trä förstås.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Stativ för storsäck

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798782 Två länkar till enkla lösningar...
Om du har en traktor /hjullastare eller liknande kan du ju hänga säcken direkt i gafflarna, men då måste du ju ha tillgång till en maskin som "bara" står och håller upp säckarna.

ananders - Bilder från er vedtillverkning

Zixten - Bilder från er vedtillverkning

Avatar Fallback

Re: Stativ för storsäck

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798792 Tack det var det jag undrade, om nån tänkt lite annorlunda. Det brukar alltid vara nån som gjort det redan.
Kanske ett överblivet pallställ på jobbet kan funka med lite stöttning?
Har sex traktorer men på tre olika platser och hemma vid huset blir traktorn tänkt att hålla igång griplastarn istf att hålla säcken. Men jag kanske kan tänka om. Det är ju inte så mycket att köra och jag är glad att slippa dras med ett stativ för så lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stativ för storsäck

Skålabergstomten  
#798811 Jag gjorde den här förra året för att frigöra traktorn. Väldigt enkelt bygge men funktionellt

Avatar Fallback

Re: Stativ för storsäck

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798834 Skålabergstomten, jag kopierar din. Det blir lagom nivå på lyxen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stativ för storsäck

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799466
1681659485_71d1d115-c711-43ab-8ea6-c752b881f646.jpeg

Blev inte trästativ.
När man har lätt för att ändra sig.
Hade ställningsrör i alu och kopplingar, så då gick det ju lättare att ändra sej eftersom det dessutom gick snabbare och går plocka isär med insexnyckel.
Kom på denna tanke tack vare tipset med bild på byggställningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stativ för storsäck

Skålabergstomten  
#799495 Nu blev jag avis. Den ser riktigt bra ut!

Användarvisningsbild

Re: Stativ för storsäck

molnia  
#799497 Gjorde en I trä för ett gäng år sedan, som jag gjorde ett försök att få krokarna som säcken hänger i vikas undan av tyngdpunkten i en vippbräda. Den har inte blivit så jättemycket använd för det blev lite omständigt. Och så fastnade en säck o saker gick sönder.

molnia - Säckstativ för pallsäck

Användarvisningsbild

Re: Stativ för storsäck

David A  
#829838 En första prototyp byggd av lastpall för 2 säckar. Öglorna hålls uppe av 2 st reglar dessa är tänkt att man stoppar gafflarna under och lyfter undan säcken hängande i dem. yttligare några reglar skall skruvas på för att hålla i hop det hela seda är det dax för provkörning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).